Sektor autoindustrije i mobilnosti duboko je povezan s regionalnim i globalnim gospodarskim okruženjem. Ali, istovremeno je samodostatan i stabilan. U autoindustriji, u EU, pritom radi više od 23 milijuna ljudi, što čini oko 7% ukupnog zaposlenja, dok je na cestama preko 250 milijuna vozila - rabljenih! Na cestama Hrvatske i Slovenije, gdje Tokić grupa djeluje, danas vozi više od četiri milijuna vozila. To je oko milijun više nego 2015., vozila su u prosjeku stara više od 12 godina, a životni vijek im prelazi i 20 godina. I zato, bez obzira na fluktuaciju i trend prodaje novih vozila, koja bi na razini EU ove godine trebala stagnirati, tržište aftermarketa nastavlja rasti.
Riječ je o ekosustavu čija kompleksnost istovremeno stvara i problem i priliku. O ekosustavu koji je još veći ako u njega uključimo sve grane koje se naslanjaju na mobilnost. U tom kontekstu, izazove pred vozačima i industrijom aftermarketa možemo podijeliti na tri glavna fronta, po kojima možemo zaključiti 2025. i najaviti 2026. godinu.
Prvi front obuhvaća elektrifikaciju voznog parka, razinu servisne usluge i radnu snagu. Nedostatak kvalificirane radne snage snažno utječe na cijenu i brzinu usluge, a problem servisa potencira potreba za edukacijom i ulaganjem u nove alate. S time da nove tehnologije nisu samo električna vozila i hibridi.
Paralelno, tržište električnih vozila u Hrvatskoj se tek razvija. Ukupno oko 13-14 tisuća baterijskih vozila na domaćim cestama, koliko možemo očekivati na kraju godine, opisuje udio od tek 0,5% u ukupnom voznom parku. Unatoč tome, Tokić grupa je spremna i na ovu tranziciju.
Razinu servisne usluge kontinuirano unapređujemo kroz edukacije mehaničara, koje su ove godine zabilježile rekordan interes, a nudimo i nove alate potrebne za nove tehnologije. Radionicama osiguravamo i tehničko-servisnu podršku. Tako osiguravamo da čak i u ranoj fazi razvoja tržišta, ili drugih novih tehnologija, naši klijenti dobivaju kvalitetnu i pouzdanu uslugu.
Drugo poglavlje okuplja izazove ekonomsko-tržišnih prilika. Tu makroekonomski pokazatelji ulijevaju umjereni optimizam, s kojim očekujemo rast od oko 1,5% u EU, stabilne kamate i kontroliranu inflaciju. U Hrvatskoj očekujemo nastavak pozitivnog trenda, rast plaća, investicija i snažniju domaću potražnju. U takvom okruženju autoindustrija i aftermarket sektor ostaju ključni pokretači ekonomije.
Cijene dijelova europskih dobavljača tijekom 2025. kretale su u skladu s inflacijom i porastom 2-3%. Određeni sektori poput limarije, koje su prethodnih godina zabilježile nerealno poskupljenje, zabilježile su smanjenje cijena, kao i dijelovi dobavljača koji su vezani uz dolar. Prema trenutnim najavama, sljedeće godine očekujemo blagi stabilan rast cijena u prosjeku od 2%.
Neizbježna je i ofenziva kineske konkurencije na EU tržište. Ona će vozačima donijeti cjenovno konkurentnije automobile i širu ponudu. S druge strane, manjak učinkovitosti europskih proizvođača novih vozila iduće će godine otvoriti nove reperkusije u autoindustriji EU.
Najučinkovitiji odgovor na izazove svakako nudi učinkovita logistika i upravljanje zalihama, na što smo u Tokić grupi posebno ponosni. Jer, osim što zalihom upravljamo uz umjetnu inteligenciju i prednjačimo kada je riječ o digitalizaciji i automatizaciji procesa, 2027. godine otvaramo novi napredni automatizirani logistički centar pored Zagreba.
Treći front okuplja izazove koje donosi digitalizacija i regulative, koje se s globalnih instanci prelijevaju lokalni realnog sektora, a tu su posljedice novih trendova. Recimo, u EU će se do 2030. pojaviti više od tri milijuna baterija s tehnologijom izvan jamstvenog roka. One pritom stižu dobrim dijelom iz Kine, gdje se proizvodi 70 posto svih električnih vozila na svijetu. To se može pretvoriti i u pozivnu tržišnu priliku. Baš kao potencijalne promjene regulatornog okvira vezanog uz kraj prodaje vozila na fosilna goriva do 2035., koji bi sada ipak mogao dozvoliti nastavak razvoja klasičnih ICE-motora. Takvo popuštanje EU aparata pred nerealnim ekološko motiviranim ciljevima sigurno bi pomoglo pozitivnom trendu razvoja europske autoindustrije.
Ovu godinu zapamtit ćemo i po uredbi "Data act", koja je postala obvezujuća u rujnu 2025. a korisnicima dozvoljava veću kontrolu nad podacima koje generira vozilo. To znači da je prekinut monopol nad podacima u vozilu koji su dosad imali proizvođači i ovlašteni servisi te da su jednake uvjete dobili neovisni serviseri. Kao zasebni ekosustav unutar autoindustrije, aftermarket ima zahvalnu poziciju, dodatno iskoristivu ako se izazovi prepoznaju na vrijeme. Generalno, u 2026. očekujemo globalnu promjenu fokusa s toga kako trošimo energiju na to kako je proizvodimo ili odakle je dobivamo. To smatram iznimno pozitivnom promjenom paradigme zbog koje će smislenost ekologije, elektrifikacije i učinkovitosti postati puno jasnija i opipljivija.
Svakako, u novo poglavlje ulazimo optimistično, kao kompanija koja je u 2025. godini uspješnim izlaskom na burzu postala javna i nastavila niz od 35 godina kontinuiranog rasta.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....