business outlook partner

Put prema bezdimnom svijetu nije u zabrani, nego u znanstveno reguliranim alternativama

Velika globalna transformacija duhanske industrije

BAT je, zajedno s preuzimanjem TDR-a 2015. godine, u Hrvatsku uložio više od 700 milijuna eura

 Petar Santini/
Velika globalna transformacija duhanske industrije

British American Tobacco (BAT) je jedan od najvećih stranih privatnih investitora u zemlji koji je, zajedno s preuzimanjem TDR-a 2015. godine, u Hrvatsku uložio više od 700 milijuna eura, a najviše u proizvodnju bezdimnih proizvoda u Kanfanaru. Uz to, BAT je jedini domaći proizvođač i izvoznik duhanskih i nikotinskih proizvoda. Hrvatska je zahvaljujući investicijama u proizvodnju bezdimnih proizvoda, koji su zbog izostanka procesa sagorijevanja manje štetni* za odrasle pušače u odnosu na klasične cigarete, postala središte globalne transformacije BAT-a prema "Boljem sutra" (A Better Tomorrow™).

Pokrenuli novu platformu

Cilj te velike globalne transformacije je omogućiti odraslim pušačima prelazak s klasičnih cigareta na manje štetne bezdimne alternative*. BAT investira značajna sredstva, kako u proizvodne kapacitete tako i u znanstvene kapacitete koje podupiru tu transformaciju. Na globalnoj razini, BAT je u istraživanje i razvoj bezdimnih proizvoda u posljednje tri godine investirao 1,2 milijarde funti (1,4 milijarde eura), a samo u 2024. godini 380 milijuna funti (više od 430 milijuna eura). Strateški cilj grupe je dosegnuti 50 milijuna korisnika bezdimnih proizvoda do 2030., a prema izvještaju za 2024. taj broj iznosi 29,1 milijun. Kompanija je dosad podržala više od 275 znanstvenih istraživanja o bezdimnim proizvodima. Kao dodatan korak prema transparentnosti znanstvenih dokaza o manjoj štetnosti pokrenuta je dinamična platforma OmniTM. Platforma sadrži brojna neovisna znanstvena istraživanja, recenzirana diljem svijeta, koja dokazuju da su bezdimni proizvodi manje štetni od klasičnih cigareta.

U BAT-u vjeruju da OmniTM predstavlja kvalitetan temelj daljnje suradnje i dijaloga s regulatorima, zdravstvenim institucijama i širom javnošću o potencijalu bezdimnih proizvoda u smanjenju pušenja klasičnih cigareta. Ideju o tome da bi duhanska industrija mogla pridonijeti javnom zdravstvu mnogi olako odbacuju, što nije neobično. No industrija je ponudila rješenje koje pokazuje značajne rezultate u smanjenju stope pušenja diljem svijeta.

Švedska kao primjer

Uspjeh Švedske, kao jedine razvijene zemlje na svijetu i prve u EU koja je u jednoj generaciji uspjela postići povijesni uspjeh te od pušačkog društva postala prva bezdimna država sa svega 5,3 posto pušača u odrasloj populaciji, nije se dogodio slučajno. Njihov uspjeh proizlazi iz tri ključna čimbenika: informiranosti pušača o alternativama, dostupnosti bezdimnih proizvoda i napredne regulacije koja potiče zamjenu klasičnih cigareta s bezdimnim proizvodima. Odrasli švedski potrošači informirani su o alternativama i imaju pravo na izbor da klasične cigarete, ako nikako ne mogu ili ne žele prestati pušiti, zamijene manje štetnim* proizvodima. No Švedska nije jedina. Osim Švedske, neke od zemalja koje su usvojile ovaj koncept i zabilježile velike rezultate su UK, Francuska, Japan, SAD, Novi Zeland, ali i Grčka i Češka kao primjeri europskih zemalja koje postižu značajne uspjehe. U Grčkoj, zemlji s dugogodišnjom visokom stopom broja pušača, posljednjih su godina zabilježeni značajni pomaci u smanjenju udjela odraslih pušača. Prema analizi "We are innovation", Grčka je uspjela smanjiti broj pušača za 600 tisuća u svega tri godine, što je čak sedam posto manje na razini nacije. Za zemlju koja je dugo bila među vodećima u EU po udjelu pušača, to je važan iskorak. Također, Češka bilježi jedan od najvećih padova u stopi pušenja u EU - između 2020. i 2023. Češka je postigla što nije nijedna članica EU - smanjenje u prevalenciji pušenja za sedam postotnih bodova, s 30 na 23 posto.

image

Prodavači su dobili dodatni alat za utvrđivanje maloljetnih kupaca

Dario Lepoglavec/

Svi ovi primjeri dokazuju da je promjena moguća. No transformaciju prema bezdimnim proizvodima, unatoč predanim ulaganjima u razvoj i znanost iza novih proizvoda, BAT ne može postići sam. Pomak se može postići samo prihvaćanjem javnozdravstvenog koncepta smanjenja štete od pušenja. To znači omogućavanjem izbora odraslim pušačima, koji bi inače nastavili pušiti, da pređu na bezdimne alternative s nižim profilom rizika. Za to je ključna suradnja sa svim ključnim donositeljima odluka, pa tako i dionicima iz javnog zdravstva i regulatorima.

Ulaganja u najmodernije postrojenje za proizvodnju

U posljednje tri godine, BAT je u Hrvatskoj pokrenuo investicijski ciklus od 80 milijuna eura, čime je tvornica u Kanfanaru dobila nove linije za proizvodnju bezdimnih proizvoda - odnosno grijanih duhanskih i grijanih bezduhanskih varijanti. Zbog tako širokog proizvodnog asortimana tvornica u Kanfanaru je jedinstvena te jedna od tehnološki najmodernijih i proizvodno disperziranih tvornica u BAT-u globalno. Transformacija proizvodnje u Kanfanaru omogućila je rast proizvodnog volumena u odnosu na 2021. godinu za čak 40 posto i rast broja zaposlenih na njih preko 500. Uz to, danas se preko 30 posto proizvodnje u Kanfanaru odnosi na bezdimne proizvode za kojima raste potražnja na globalnom tržištu, a trenutačno se izvoze na preko 25 tržišta. Uz investicije u proizvodnju, BAT je u Hrvatskoj investirao i 10 milijuna eura u logistički hub u Rijeci za distribuciju uređaja bezdimnih proizvoda. Iz riječkog centra prošle se godine distribuiralo preko 60 milijuna uređaja na 41 tržište, a zahvaljujući samo toj aktivnosti, državni je proračun u zadnje dvije godine prikupio 16 milijuna eura. Dodatno, Hrvatska je u BAT grupi jedno od malobrojnih "multicategory" tržišta, što znači da su na tržištu prisutne sve kategorije bezdimnih proizvoda - e-cigarete, grijani duhanski i grijani bezduhanski proizvodi te nikotinske vrećice.

BAT uveo jedinstvenu tehnologiju za sprječavanje prodaje duhanskih i drugih nikotinskih proizvoda maloljetnicima

BAT svojim djelovanjem u Hrvatskoj daje doprinos sprječavanju dostupnosti duhanskih i nikotinskih proizvoda maloljetnicima. Kompanija je uvela jedinstvenu tehnologiju utvrđivanja punoljetnosti kupaca u cijelu mrežu nacionalnog lanca kioska iNovine, koji su dio BAT-a, s ciljem dodatnog jačanja napora u sprječavanju nezakonite prodaje maloljetnicima. Ta inovativna tehnologija temelji se na jednostavnom i brzom skeniranju lica kamerom pametnog telefona ili posebnog uređaja postavljenog na kioscima iNovina. Aplikacija koja skenira lice ne sprema fotografije niti na bilo koji način prepoznaje ili identificira osobe, nego primjenom inovativnih i provjerenih algoritama, a na temelju određenih parametara lica, isključivo utvrđuje punoljetnost, odnosno maloljetnost osobe. Time je BAT omogućio prodavačima dodatan alat da, uz postojeće provjere, duhanske i druge nikotinske proizvode prodaju isključivo punoljetnim osobama.


Sadržaj nastao u suradnji s BAT-om

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. prosinac 2025 04:35