Završavamo godinu koja je po mnogočemu bila izazovna, nepredvidiva i nadasve zahtjevna. Početak 2025. obilježila je djelatnost maloprodaje i velika neizvjesnost kada su oči javnosti bile uprte u sve trgovce. Nimalo ohrabrujući početak samo nas je dodatno motivirao da još jače i brže prigrlimo nastale okolnosti te ustrajemo u ostvarivanju zacrtanih ciljeva. Godinu završavamo s povijesno najboljim kompanijskim rezultatom koji nije posljedica podizanja cijena naših proizvoda i usluga, nego daljnjih prilagodbi, ali i razvojnih procesa te rasta. Optimizacija logističkih pravaca, učinkovito raspolaganje resursima uz unapređenje postojećih procesa i nemjerljivo zalaganje naših zaposlenika doprinijeli su dobrim rezultatima.
Kad je o idućoj godini riječ, ulazimo u razdoblje u kojem će se maloprodaja morati dodatno prilagođavati, i to na više frontova - od cijena i plaća preko digitalizacije do održivosti. Tko će u tome uspjeti? Samo oni koji će biti dovoljno pripremljeni, brzi, fleksibilni i spremni na tržišne okolnosti. Kad sagledam najnovije projekcije, jasno je da ulazimo u razdoblje usporavanja, odnosno hlađenja. U 2026. godini očekujem sporiji rast BDP-a.
Trgovci su već prošli razdoblje snažnog rasta troškova - od troškova radne snage i energenata do logistike. Potrošači su, pak, sve osjetljiviji na cijene i traže vrijednost za novac. Zato ćemo morati stavljati jači fokus, između ostalog, na privatne robne marke, koje već bilježe rast, te se nastaviti boriti s "nevidljivom" konkurencijom koja ima internetsku prodaju, a ni na koji način ih se ne obvezuje porezima i davanjima te u konačnici ni kvalitetom proizvoda. Na tržištu kao što je hrvatsko, na kojem analiziramo svakodnevno 40-ak vidljivih, fizičkih konkurenata, u tržišnoj smo utakmici s više od 600 nevidljivih. Borba s takvom konkurencijom nadilazi naše okvire i to je zadatak koji će se morati rješavati na razini Vlade i Europske unije.
Pevex je ove godine prema državi za poreze i razne namete platio više od 80 milijuna eura, a tzv. nevidljiva konkurencija, od koje naši građani nabavljaju neprovjerene i često kvalitetom opasne proizvode, u punjenju proračuna ne sudjeluje ni centom.
Smatram da će troškovi rada sporije rasti u idućoj godini. Vidimo to po našim pokazateljima u odnosu na prijašnje razdoblje. Kao odgovoran poslodavac, podržavam povećanje minimalne bruto plaće na 1250 eura i Pevex u tome ne vidi problem, no realni sektor ne može pratiti državnu administraciju. Možemo li nekako supstituirati dodatne troškove, pitanje je koje si stalno postavljamo, no ne vjerujem da će digitalne aplikacije odnosno e-commerce platforme kod nas smanjiti potrebu za ljudskim radom.
Naša branša očekuje da konačno Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost riješi problem sa zbrinjavanjem elektroničkog otpada i sklopi ugovor s ovlaštenim obrađivačem kategorije 2., 3. i 6. EE otpada jer su trgovci zakonski obvezni preuzeti stare uređaje pri kupnji novih ili osigurati mjesta za odlaganje manjih uređaja. To je trošak koji se ne vidi na računu, ali netko ga mora platiti - najčešće trgovac. Trenutačno su naše trgovine svojevrsna odlagališta. Ako sustav ne profunkcionira, prijete nam dodatni nameti.
Godina 2026. donosi značajne promjene za maloprodajni sektor u Hrvatskoj. Pripremni smo za nove promjene koje od 1. siječnja donosi Fiskalizacija 2.0. Povećat će se online kupovina koja i kod nas iz godine u godinu bilježi rast. Očekujemo da će rasti upotreba naše aplikacije koja objedinjuje informacije svih naših promocija, ali i daje personalizirano iskustvo ostvarivanjem dodatnih pogodnosti kroz kupone. Uz to, kupci sve više traže ekološke certifikate i transparentnost porijekla proizvoda. Usporavanje osobne potrošnje za nas će značiti još snažniju borbu na tržištu. Nastavljamo naš investicijski ciklus i tijekom 2026. Ovu godinu zaključujemo otvaranjem 33. prodajnog centra, u Đakovu, a iduće godine otvorit ćemo novi prodajni centar u Varaždinu, Dugopolju, Požegi, Opuzenu itd. Nakon toga kreće iskorak na inozemna tržišta. Ulazimo u razdoblje u kojem je sigurno da će uspjeh ostvariti oni trgovci koji na vrijeme implementiraju tehnologije, optimiziraju procese i grade povjerenje transparentnošću i kvalitetom.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....