kolumne

Nabava nove flote nije samo tehničko pitanje, nego i vizija budućnosti našeg civilnog zrakoplovstva

Croatia Airlines, hrvatski nacionalni avioprijevoznik, osigurava povezanost unutar Hrvatske, ali i Hrvatske s Europom i svijetom, čineći hrvatskom putniku cijeli svijet dostupnim u 24 sata

Jasmin Bajić, predsjednik Uprave Croatia Airlinesa

Croatia Airlines, hrvatski nacionalni avioprijevoznik, osigurava povezanost unutar Hrvatske, ali i Hrvatske s Europom i svijetom, čineći hrvatskom putniku cijeli svijet dostupnim u 24 sata

Poslovanje Croatia Airlinesa, hrvatskog nacionalnog avioprijevoznika, u 2025. godini obilježio je nastavak provedbe najvećeg investicijskog projekta u povijesti kompanije, obnove cjelokupne flote zrakoplova, što će kompaniji uz tehnološki iskorak unaprijediti konkurentsku sposobnost na vrlo dinamičnom okruženju hrvatskog zrakoplovnog tržišta. Nabava i uvođenje u promet novih zrakoplova Airbus A220 izuzetno je složen proces koji zahtijeva maksimalnu uključenost svih dijelova kompanije uz veoma povećanu troškovnu izloženost. Tijekom 2025. godine u flotu je ušlo novih pet od ukupno ugovorenih 15 zrakoplova tipa Airbus A220, tako da u studenom 2025. godine Croatia Airlines prometuje sa sedam novih zrakoplova. Cijeli proces zamjene flote obilježavaju značajna kašnjenja isporuka od proizvođača koja u odnosu na ugovorene termine u ovom trenutku ukupno iznose 62 mjeseca. To je rezultat globalnih poremećaja u lancima opskrbe u industriji zračnog prijevoza, a Međunarodna udruga za zračni prijevoz (IATA) u svojim projekcijama iz listopada 2025. godine iskazuje da će ukupni dodatni troškovi zrakoplovnih kompanija povezani s izazovima u opskrbnim lancima u 2025. godini iznositi 11,3 milijarde američkih dolara. Kašnjenja su uz najam dodatnih zrakoplova dovela do kasnijeg početka prometovanja na sezonskim letovima zbog nedostatka kapaciteta te su za sobom povlačila lančane reakcije koje su se reflektirale na različite operativne procese, uključujući održavanje flote, alokaciju resursa, optimizaciju mreže letova te postizanje prometnih i financijskih ciljeva, a čije je negativne efekte teško minimizirati u kratkom roku. Na primjer, nove sezonske linije bilo je moguće uvesti tek od srpnja 2025. godine.

Tranzicijsko razdoblje zamjene flote zrakoplova podrazumijeva upravljanje operacijom tri različita tipa zrakoplova u floti Croatia Airlinesa, što zahtijeva pažljivo planiranje resursa i prilagodbu operativnih procedura. Uz to, prihvat novih zrakoplova i priprema starih zrakoplova za izlazak iz flote čine značajan dodatni pritisak na ljudske i financijske resurse kompanije. Međutim, modernizacija flote omogućit će Croatia Airlinesu smanjenje jedinične potrošnje goriva i emisija CO2, što je posebno značajno u kontekstu globalnih trendova dekarbonizacije industrije zračnog prijevoza.

U prvih deset mjeseci 2025. godine, unatoč složenim okolnostima, Croatia Airlines je zabilježio rast broja prevezenih putnika od 10 posto u odnosu na isto razdoblje prethodne godine i povećao tržišni udio jer je istovremeno broj putnika na hrvatskim zračnim lukama rastao sedam posto. Obnova flote zrakoplova predstavlja značajan tehnološki i operativni napredak jer Airbus A220 nudi smanjenje potrošnje goriva do 25 posto u odnosu na prethodne generacije, što je u trenutku kada je industrija zrakoplovstva pod povećanim pritiskom zelenih regulativa i globalne dekarbonizacije od velike važnosti. Osim ekološke prednosti, novi zrakoplovi omogućuju i poboljšanje kvalitete usluge putnicima smanjenjem buke, modernijom i znatno ugodnijom kabinom s više prostora, uslugom interneta tijekom leta te punjačima za mobitele.

Uz to i hrvatski makroekonomski pokazatelji otvaraju određen prostor za optimizam. Predviđa se da će hrvatsko gospodarstvo u 2025. godini rasti oko tri posto, što je znatno iznad prosjeka eurozone, a što pozitivno utječe na potražnju za zračnim prijevozom. Uz to, očekuje se nastavak smanjenja inflacije, što bi trebalo ublažiti pritiske na troškove poslovanja. Međutim, neizvjesnosti ostaju, posebno u vezi s cijenama energenata i emisijskih jedinica, koje čine značajan udio u troškovima zrakoplovnih kompanija.

Croatia Airlines svjestan je svoje strateške uloge u hrvatskom turizmu i gospodarstvu. Osigurava povezanost unutar Hrvatske, ali i Hrvatske s Europom i svijetom, čineći hrvatskom putniku cijeli svijet dostupnim u 24 sata. Kao strateški čimbenik razvoja cjelogodišnjeg hrvatskog turizma, i u narednom razdoblju nastavljamo suradnju s više od 17 "code share" partnera, uključujući članice Star Alliancea i drugih alijansi, dodatno osnažujući poziciju Croatia Airlinesa.

Naredna je godina, 2026., u kontekstu obnove flote zrakoplova izuzetno zahtjevna jer podrazumijeva prihvat sedam novih zrakoplova, uz istovremeno otpuštanje iz flote pet zrakoplova. Uz to su važni i daljnji koraci u optimizaciji mreže letova u uvjetima povećanja kapaciteta da bi se uspješno odgovorilo na rastuću potražnju za putovanjima i održala visoka razina zadovoljstva korisnika naših usluga. Investicije u digitalne usluge i unapređenje korisničkog iskustva dodatno će pridonijeti jačanju povjerenja putnika i konkurentnosti na dinamičnom tržištu.

Ulaganja u obuku, sigurnost, motivaciju i dobrobit zaposlenika ostaju jedan od ključnih prioriteta jer znamo da su zadovoljni i visoko motivirani zaposlenici najvažniji pokretač rasta i kvalitete usluge koju putnici od nas kao nacionalne aviokompanije i mrežnog prijevoznika s pravom i očekuju.

Nabava nove flote stoga nije samo tehničko i financijsko pitanje nego vizija budućnosti hrvatskog civilnog zrakoplovstva u kojoj Croatia Airlines ostaje ključna infrastrukturna poluga stabilnosti i kvalitete u regionalnom i međunarodnom zračnom prometu te važan partner hrvatskog gospodarstva i turizma.

Uz jasnu viziju, snažna partnerstva i izuzetno profesionalne i predane zaposlenike nastavit ćemo podizati ljestvicu izvrsnosti, postavljajući nove standarde u poslovanju, a provedba svih operativnih i strateških kompanijskih inicijativa osigurat će održivo poslovanje kompanije u budućnosti.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. prosinac 2025 06:48