Inovacije su danas važan resurs jer istodobno jačaju ekonomiju, podižu standard i unapređuju društvo. Zemlje koje znaju prepoznati takav potencijal te stvaraju okruženje u kojem dokazana i odgovorna inovacija brzo pronalazi put do građana dugoročno se pozicioniraju u sam vrh globalne konkurentnosti.
U Philip Morris Internationalu već godinama kontinuirano i strateški ulažemo u istraživanje i razvoj, tehnologiju i transformaciju poslovnog modela s jasnom namjerom da cigarete postupno zamijenimo inovativnim bezdimnim alternativama koje znanstveno dokazano predstavljaju manje štetan izbor za punoljetne pušače. Zato danas više od 40 posto naših globalnih prihoda dolazi iz bezdimnih kategorija, a naši su proizvodi dostupni na 100 tržišta diljem svijeta. Portfelj bezdimnih inovacija od uređaja za grijanje duhana pod nazivom IQOS do nikotinskih vrećica pod nazivom ZYN jasno potvrđuje smjer prema stvarnosti u kojoj punoljetni potrošači mogu odabrati manje štetne alternative cigaretama i budućnost u kojoj pušenje cigareta kao najštetniji oblik konzumiranja duhana odlazi u povijest.
Ključan preduvjet za uspjeh u tim nastojanjima jest regulatorni okvir koji na vrijeme prepoznaje i prihvaća znanstvene dokaze i omogućava brže širenje inovacija koje imaju mjerljiv javnozdravstveni i ekonomski utjecaj. Kada regulatorno i zakonodavno okruženje prati razvoj, inovacije prestaju biti apstraktan pojam te postaju konkretan alat društvene promjene.
Na to upućuje i današnje okruženje obilježeno geopolitičkim napetostima i inflacijskim pritiscima, ali i ubrzana digitalizacija. Potreba za poslovnim modelima koji brzo odgovaraju na promjene postala je važno pitanje europske konkurentnosti. Europsko gospodarstvo ulazi u 2026. godinu u okolnostima u kojima propisi mogu ubrzati, ali i usporiti primjenu novih tehnologija i inovacija koje već mijenjaju tržišta. Vidimo to u raznim industrijama - kada regulativa pravodobno prepozna potencijal tehnologije, od sigurnosnih standarda za električne automobile do okvira za odgovornu primjenu AI-ja, ona može ubrzati tranziciju na bolja rješenja te istodobno zaštititi potrošače.
Iskustva Švedske i Japana snažno potvrđuju važnost regulatornog pristupa utemeljenog na razlikama u štetnosti između različitih proizvoda čime se potiču inovativna rješenja. Švedska je, zahvaljujući kombinaciji porezne politike i dostupnosti točnih informacija i proizvoda znatno manje štetnosti, smanjila prevalenciju pušenja na ispod šest posto, najnižu u EU, dok je Japan zabilježio pad prodaje cigareta za više od 50 posto u samo sedam godina nakon uvođenja proizvoda za grijanje duhana.
Ovi primjeri pokazuju da pravilna regulacija može ubrzati pozitivne promjene, naravno uz dosljednu zaštitu maloljetnika, pri čemu Philip Morris zagovara strogu i učinkovitu provedbu zakona kojima se štite maloljetnici. Naši su proizvodi namijenjeni isključivo punoljetnim pušačima koji bi inače nastavili pušiti cigarete te održavanje jasne granice prema maloljetnicima ostaje apsolutni prioritet.
No, za učinkovita rješenja potrebna je suradnja svih dionika. Pred Hrvatskom je razdoblje u kojem se regulatorni okvir može uskladiti s dinamikom tržišta i javnozdravstvenim ciljevima kroz jasnu kategorizaciju proizvoda prema razini štetnosti, razmjerno oporezivanje, dosljednu zaštitu maloljetnika i dostupnost točnih informacija za punoljetne pušače. Dosadašnji pristupi imali su ograničen doseg, što potvrđuju dugogodišnji trendovi visoke prevalencije pušenja u Hrvatskoj, dok tehnologija, znanje i međunarodna iskustva danas prilično jasno pokazuju koje kombinacije mjera donose opipljive rezultate. Uz mjere prevencije i prestanak pušenja, smanjenje štete moramo usvojiti kao dodatnu mjeru za pušače koji nastavljaju pušiti klasične cigarete.
Rezultati globalne transformacije Philip Morrisa pokazuju da je ovakav pristup konkretan korak prema budućnosti bez dima. Naš je cilj da do 2030. godine više od dvije trećine prihoda dolazi iz segmenta bezdimnih proizvoda, a sadašnji rezultati pokazuju da potrošači žele promjene. U Hrvatskoj su te promjene počele prije osam godina lansiranjem proizvoda za grijanje duhana, a 2025. godina dodatno je naglasila dinamiku transformacije obilježavanjem 20. godišnjice poslovanja u Hrvatskoj. To je razdoblje dovoljno dugo da se jasno vidi koliko su se industrija i potrošačke navike promijenile. Trenutačna realnost je takva da i dalje imamo znatan broj punoljetnih pušača koje treba potaknuti na prestanak pušenja cigareta, ali i otvoriti prostor za prelazak na manje štetne alternative za one koji bi inače nastavili pušiti. Samo tako se inovacije korisne društvu mogu razvijati brže i uz šire društveno prihvaćanje.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....