KOLUMNA

Hrvatski mljekarski sektor: stabilizacija, inovacije i održivost kao put prema rastu

Ostajemo posvećeni stvaranju dodatne vrijednosti za potrošače, jačanju primarne proizvodnje mlijeka, ulaganjima u zaposlenike zaslužne za uspjehe tvrtke te održivom upravljanju resursima

Zoran Ković, direktor Dukata

 Dukat
Ostajemo posvećeni stvaranju dodatne vrijednosti za potrošače, jačanju primarne proizvodnje mlijeka, ulaganjima u zaposlenike zaslužne za uspjehe tvrtke te održivom upravljanju resursima

Hrvatski mljekarski sektor ulazi u 2026. s više stabilnosti nego što smo vidjeli posljednjih godina, pa i desetljeća. Nakon dugog razdoblja pritisaka i pada, 2025. je donijela prekretnicu - rast proizvodnje i otkupa svježeg sirovog mlijeka. Taj rezultat nije slučajan, nego odraz snažnog angažmana domaćih farmera, strateških ulaganja otkupljivača i prerađivača mlijeka te Vladina Nacionalnog programa unapređenja sektora mljekarstva do 2030. Sinergija tih faktora stvorila je temelje za održiviji razvoj i jaču otpornost sektora u godinama koje dolaze.

U Dukatu sustavno ulažemo u razvoj poslovanja naših kooperanata u dva ključna smjera - subvencioniranu nabavu kvalitetnih junica i kontinuiranu edukaciju farmera. Ovaj pristup omogućio je značajan rast proizvodnje mlijeka na našem otkupnom području u odnosu na ostatak tržišta. Dodatnu vrijednost donosi svakodnevni rad naše terenske savjetodavne službe, koju čine Dukatovi agronomi i veterinari. Njihova prisutnost na farmama i stalna suradnja s našim kooperantima, proizvođačima mlijeka, osiguravaju povećanje učinkovitosti proizvodnje te rast količine i kvalitete mlijeka koje otkupljujemo.

Potrošačka potražnja i dalje predstavlja stabilan oslonac. U prvih devet mjeseci zabilježen je rast od 0,3 posto na tržištu mliječnih proizvoda, pri čemu se najviše ističu fermentirani proizvodi i sirevi. Tijekom ove godine predstavili smo niz inovativnih koncepata, uključujući Yoshake, jogurt američkog tipa, proteinsku liniju Stay Strong PRO, s dodatkom kolagena i vitamina C, te nove President proteinske sireve u bloku i listićima.

Posebno želim istaknuti Stay Strong PRO liniju - sedam visokoproteinskih proizvoda bez laktoze i dodanih šećera, s niskim udjelom masti - koja se afirmirala kao iznimno uspješan regionalni projekt. Ovaj uspjeh rezultat je rada hrvatskog tima, prepoznatog unutar grupe po agilnosti, brzini, snažnoj usmjerenosti na rezultate i posvećenosti vrhunskoj kvaliteti.

Dukatos stracciatella novi je član obitelji grčkog tipa jogurta Dukatos, koja osvaja nepca potrošača svakom inovacijom, a godinu je obilježio i velik uspjeh Dukatova mlijeka Coco Summer, koje je iz sezonskog proizvoda preraslo u stalnu ponudu.

Inovacije i vrhunska kvaliteta pogone i naš izvoz: 2025. završavamo s rastom izvoza od oko 6 posto, a za 2026. ciljamo 9-postotni rast. Predvodnik rasta izvoza naš je kefir, iznimno dobro prihvaćen na tržištu Italije, koje nam u 2025. godini postaje vodeće izvozno tržište. Vrijednost i kvalitetu Dukatova kefira ilustrira i podatak da je ovaj proizvod na talijanskom tržištu vrlo brzo postao jedan od strateški važnih proizvoda na kojem tvrtka gradi rast i inovacije.

Ipak, 2026. godina donijet će potrebu za značajnom otpornošću. Vanjski čimbenici poput povećanja operativnih troškova, cjenovnih pritisaka i tržišnih poremećaja uzrokovanih plasmanom viškova mlijeka u EU nastavljaju predstavljati izazove za domaću proizvodnju.

Dodatno, više od trećine naših prodajnih volumena obuhvaćeno je Odlukom o određivanju najviših cijena određenih proizvoda i određenih kategorija proizvoda kao mjera izravne kontrole cijena u trgovini na malo. Svjesni smo važnosti očuvanja životnog standarda građana te surađujemo u primjeni relevantnih mjera, istovremeno naglašavajući potrebu za dugoročnom održivošću prehrambene industrije, investicijama i primarnom proizvodnjom mlijeka.

Nadalje, na sezonu 2026. gledamo s dozom opreza budući da je 2025. jasno pokazala višestruke izazove turističkog sektora važnog za cjelokupnu hrvatsku ekonomiju, ali i promjene trendova u hrvatskom turizmu.

Unatoč navedenim okolnostima, u 2026. godinu ulazimo s jasno definiranom ambicijom i optimizmom. Ostajemo posvećeni stvaranju dodatne vrijednosti za potrošače, jačanju primarne proizvodnje mlijeka, ulaganjima u zaposlenike zaslužne za uspjehe tvrtke te održivom upravljanju resursima.

U godini ispred nas ostajemo snažno usmjereni na dugoročne prioritete - među kojima je održivo poslovanje i upravljanje resursima. Upravo na tom području postižemo mjerljive rezultate. Naš projekt "Hrana se ne baca" najbolji je primjer kako odgovorne i edukativne inicijative donose stvarne promjene. Riječ je o najvećem projektu u zemlji usmjerenom na smanjenje bacanja hrane. U sklopu projekta proveli smo i dva opsežna istraživanja - 2023. i 2025. godine - kako bismo pratili promjene u ponašanju građana. Rezultati su iznimno ohrabrujući: količina bačene hrane u Hrvatskoj smanjena je za 14 postotnih bodova, a najveći napredak ostvaren je u kategoriji mlijeka i mliječnih proizvoda. Ovi podaci ohrabruju i potvrđuju da dugoročni, edukativni projekti mijenjaju navike i stavove građana, potičući pozitivne društvene i ekološke promjene.

Svoj okolišni otisak smanjujemo i kroz najveći samostalni projekt pošumljavanja u zemlji - "Volim šume" - u sklopu kojeg smo od 2021. naovamo zasadili 63.000 sadnica na 15 hektara šumskih površina.

Nadalje, početkom ove godine u Karlovcu smo pustili u rad i treću solarnu elektranu, pridružujući je postojećima u Zagrebu i Bjelovaru. Time potvrđujemo našu dugoročnu strategiju ulaganja u obnovljive izvore energije i smanjenje ugljičnog otiska.

Nakon stabilizacije sektora, ključno je zajednički raditi na pretvaranju te stabilnosti u održiv i dugoročan rast od kojeg će imati koristi svi sudionici lanca vrijednosti: proizvođači, potrošači i domaća prehrambena industrija. Uz otvoren dijalog, partnersku suradnju i regulatorni okvir koji podupire razvoj, moguće je izgraditi snažniju, konkurentniju i otporniju industriju te osigurati prehrambenu samodostatnost Republike Hrvatske.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
18. prosinac 2025 06:40