ANITA LETICA

Predsjednica Uprave Philip Morris Zagreb: Ostati po strani danas više nije opcija

‘Hrvatskoj je potreban regulatorni i porezni okvir koji se temelje na diferencijaciji proizvoda u skladu s razinom štetnosti koje konzumacija pojedinih proizvoda predstavlja za njihove korisnike‘

Anita Letica

Već i prije prvih znakova ‘korona krize‘, svijet su mučile geopolitičke, društvene i ekonomske napetosti, ali i opadanje povjerenja u institucije – vlade, medije i kompanije... No, tada ipak nismo znali da će godine koje slijede mnoge od tih izazova dodatno produbiti i biti pravi test za nas kao društvo. Naime, uz pandemiju, međunarodnu sigurnosnu i političku te ekonomsku krizu, i sama srž koncepta povjerenja dovedena je u pitanje te se kontinuirano redefinira.

U svakom okruženju napetosti i izazovi se neizbježno javljaju. No, ako na njih gledamo kao na prilike, također mogu i potaknuti promjene na bolje i ubrzati napredak. Primjer Philip Morrisa to i potvrđuje. Unatoč svim krizama, koje su, kao i na većinu drugih kompanija imale utjecaja i na naše poslovanje, mi smo ostali dosljedni našoj odvažnoj viziji građenja svijeta bez dima cigareta, nastavili značajno ulagati u inovacije i stvaranje novih radnih mjesta u Hrvatskoj te pritom ostvarili i iznimne rezultate. Vjerujem da su nas upravo promjene koje smo poduzeli u poslovanju kroz globalnu transformaciju učinile otpornijima na izazove pa smo i sve ove krize dočekali spremniji. Odavno smo shvatili da bez (vanjskih) izazova i preispitivanja statusa quo, ne bi bilo poticaja za promjene na bolje te bi se stvaralo manje inovacija što posljedično koči razvoj i napredak.

S druge strane, kako se u društvu događaju tektonske promjene, tako se i od kompanija zahtjeva sveobuhvatniji društveno usmjeren pristup stjecanju i održavanju povjerenja. Prošla su vremena kada je povjerenje investitora bilo jedino mjerilo uspjeha. Danas organizacije moraju razmotriti kako stvaraju vrijednost za sve - od dioničara i kupaca do zaposlenika, dobavljača i lokalnih zajednica. Za neke industrije - poput duhanske - za stjecanje povjerenja treba još više vremena.

Mogu razumjeti da su neki ljudi skeptični i ne vjeruju nam. Ali, povijest se ne može mijenjati, jedino što možemo je okrenuti se sadašnjosti i budućnosti. Stoga, umjesto da samo očekujemo povjerenje, mi u Philip Morrisu pozivamo ljude da objektivno prosuđuju naše postupke, preispitaju znanost i uključe se u argumentirane rasprave na našem putu prema budućnosti bez dima cigareta. Bez obzira na različite izazove, čini se da postoji jedno temeljno načelo za nastojanje svake kompanije da stekne ili vrati povjerenje: važna su djela! A javnost danas s pravom od kompanija očekuje preuzimanje odgovornosti za rješavanje problema i puno više djela. To, između ostalog, uključuje i očekivanje od kompanija da kontinuirano inoviraju svoje proizvode u interesu javnog zdravlja, smanje njihov utjecaj na okolinu i razviju znanstveno utemeljena rješenja postojećih problema.

Upravo zbog širine transformacije koju provodimo, Philip Morris je danas mnogo više od duhanske kompanije. Mnogi će se na prvu zapitati zašto? No, odgovor je u suštini vrlo jednostavan – jer je to jedino ispravno raditi. Iako je odgovor jednostavan, to je iznimno zahtjevan i kompleksan proces, ne samo u kontekstu promjene proizvoda, već i u kontekstu promjene načina na koje radimo. A kada govorimo o prihvaćanju promjena, jedna je kvaliteta nedvojbeno značajna, a to je inovacija. I upravo je inovacija ono gdje cijela naša transformacija počinje.

Dosad smo u istraživanje i razvoj (R&D) novih proizvoda uložili više od devet milijardi dolara, zaposlili više od 980 znanstvenika, inženjera i tehničara. Danas već više od 30 posto ukupnih neto prihoda Philip Morris Internationala dolazi upravo od proizvoda bez dima.

Ovakav pristup koji je usmjeren na djelovanje, također zahtjeva spremnost različitih strana za sudjelovanjem u razgovoru i za suradnju jer povjerenje se ne stvara u vakuumu, već je ono rezultat dijaloga. Ako se sve strane uključe u ovaj proces otvorenog uma, napredak neće izostati. Nesuglasice i različita mišljenja su potpuno prirodna pa čak i dobrodošla, a njihovo rješavanje je dio procesa. No, ono što nas koči kao društvo je izbjegavanje činjenica, krivo tumačenje informacija ili a priori odbacivanje svega što nije u skladu s našim osobnim pretpostavkama ili ustaljenim okvirima na koje smo navikli. U duhanskoj industriji ovo prečesto vidimo kada govorimo o smanjenju štete od pušenja, gdje se gubi prilika kada neki dionici odbiju odstupiti od zastarjelih ideologija i pristupiti objektivnoj procijeni znanstvenih dokaza na kojima se temelje proizvodi bez dima. Između idealiziranog svijeta u kojem ne postoji konzumacija cigareta i onog u kojem živimo - potencijal manje štetnih proizvoda jednostavno mora biti iskorišten. Činjenica je kako se promjene na tržištu događaju već neko vrijeme – potrošači sve više traže manje štetne alternative cigaretama i najveći problem je da se tome kao društvo ne prilagođavamo.

Voljela bih kada bismo kao društvo prepoznali da prihvaćanje inovacija i prilagođavanje novim okolnostima nije znak slabosti, već napretka. Često, i u različitim kontekstima u Hrvatskoj se spominju inovacije, no pitanje je koliko smo kao društvo zaista otvoreni za inovativna rješenja te koliko ih potičemo i podupiremo? Jer, primjerice za rješavanje problema pušenja nije dovoljno samo imati inovativan proizvod i biti dovoljno hrabar kao Philip Morris da "poremetiš" vlastito poslovanje u potrazi za boljom budućnosti za sve, potrebna je i politika koje će poticati daljnja ulaganja u inovacije, politika koja će podržati napredak tehnologije te etabliranje inovativnih rješenja koja mogu unaprijediti živote svih punoljetnih pušača u Hrvatskoj i - svih nas oko njih. Što to konkretno znači? Znači prepoznavanje koncepta smanjenje štetnosti kao dodatnog stupa borbe protiv pušenja te kao prilike za unapređenje javnog zdravlja. Trebamo regulatorni i porezni okvir koji se temelje na diferencijaciji proizvoda u skladu s razinom štetnosti koje konzumacija pojedinih proizvoda predstavlja za njihove korisnike.

U konačnici, ako postoji prilika da potičemo inovacije i napredak kroz građenje međusobnog povjerenja, trebali bismo ju iskoristiti. Kompanije su ključne za gospodarski, ali i društveni oporavak i, kao lideri iz svih sfera, trebali bismo prihvatiti tu ulogu i raditi na ostvarivanju pozitivnih promjena. Ostati po strani danas više, ni za jednog dionika, nije opcija. ❏

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. travanj 2024 13:30