Zvonko Kolobara

Generalni direktor BAT Adria: Hrvatska u središtu BAT-ove transformacije

BAT-u u ovom trenutku radi jedan nevjerojatno važan transformacijski posao koji ima potencijal donijeti veliku vrijednost društvu u cjelini koju zovemo stvaranje Boljeg sutra

Zvonko Kolobara

Sve nas koje radimo u jednoj od globalno najstigmatiziranijih industrija često pitaju kako to da smo se upravo tu odlučili graditi svoju karijeru. Pokušat ću vam objasniti zašto mislim da mi u BAT-u u ovom trenutku radimo jedan nevjerojatno važan transformacijski posao koji ima potencijal donijeti veliku vrijednost društvu u cjelini.

BAT Grupa na globalnoj razini u procesu je jedne od najvećih transformacija koju zovemo stvaranje Boljeg sutra (A Better Tomorrow™). Ona je vidljiva kroz dva ključna koncepta: THR - koncept manje štetnosti i ESG – koncept održivosti.

Prvo ću vam pokušati objasniti koncept manje štetnosti. Cigarete jesu štetne i najbolje je da prestanete pušiti ili uopće ne počnete pušiti. Međutim, situacija nije tako jednostavna. Trenutno u svijetu, ali i u Hrvatskoj ima veliki broj pušača klasičnih cigareta za koje vjerujemo da imaju pravo na manje rizične alternative. Upravo THR koncept nudi alternativu odraslim pušačima kroz manje štetne proizvode koji su nastali koristeći vrhunsku znanost uz pomoć visoke tehnologije. Zahvaljujući našim ulaganjima u istraživanja, mi u BAT-u potrošačima nudimo portfelj proizvoda smanjenog rizika koji se sastoji od tri kategorije: proizvoda za zagrijavanje duhana, e-cigarete i nikotinski proizvodi za oralnu upotrebu.

Naša svrha je da što više odraslih pušača prebacimo na proizvode sa smanjenom štetnosti, a potencijal te smanjenje štetnosti se kreće od 90 do 99 posto u odnosu na klasične cigarete. Tijekom posljednje tri godine uložili smo 1,2 milijarde funti u razvoj, komercijalizaciju i znanost iza našeg portfelja duhanskih i nikotinskih proizvoda sa smanjenim rizikom. Cilj nam je do 2025. premašiti 5 milijardi funti prihoda od novih kategorija, a do 2030. dosegnuti 50 milijuna potrošača naših proizvoda novih kategorija. I na dobrom smo putu jer ih trenutno imamo više od 20 milijuna.

Čvrsti znanstveni dokazi s pametnom regulativom i dostupnošću tih proizvoda ključni su za poticanje ljudi da prestanu pušiti i pređu na nove proizvode. Zato u BAT-u neprestano ulažemo i inoviramo. Kao veliki investitor u Hrvatskoj upravo u razvoju i proizvodnji nove generacije proizvoda, nadamo se da će Hrvatska na EU razini aktivno sudjelovati u stvaranju što kvalitetnijeg pravnog okvira koji regulira nove kategorije proizvoda.

Što se tiče ESG koncepta koji danas postaje imperativ u svim kompanijama, u BAT-u snažno investiramo u održivo poslovanje te su kroz cijeli lanac vrijednosti postavljeni vrlo ambiciozni ciljevi smanjenja negativnog utjecaja našeg poslovanja na potrošače, okoliš, naše zaposlenike te sve ostale dionike.

U nedavnoj anketi koju smo proveli u BAT-u čak 98 posto naših zaposlenika se izjasnilo da se BAT kao grupa treba vrlo ozbiljno baviti temom održivosti kroz svakodnevno poslovanje. Na sve više tržišta regulatori traže standardizirano izvještavanje po pitanju pokazatelja iz domene ESG-a, a čak i sve više investitora donosi svoje odluke gdje investirati na bazi ESG pokazatelja. Tako i mi u BAT-u ESG shvaćamo vrlo ozbiljno s ambicioznim ciljevima koje smo postavili sebi u sljedećem periodu.

Želimo postići ugljičnu neutralnost u našem proizvodnom lancu do 2030. godine, a do 2050. ugljičnu neutralnost u cijelom našem dobavljačkom lancu. Neki od ostalih ciljeva se tiču zastupljenosti žena na upravljačkim pozicijama, visokih standarda poslovanja i naših međunarodnih marketinških standarda (koji su vrlo često stroži nego lokalna regulativa), a sve u svrhu podizanja transparentnosti poslovanja i sprečavanja konzumacije nikotinskih proizvoda maloljetnicima.

I u Adria regiji pratimo strategiju transformacije BAT grupe. Hrvatska je pritom čvrsto u samom središtu te transformacije unutar BAT Grupe s lancem vrijednosti koji je jedinstven unutar kompanije. Naša industrija je jedna od rijetko vertikalno integriranih u zemlji jer upravljamo poljoprivrednom proizvodnjom lista duhana u Slavoniji i Podravini kroz Hrvatske duhane, imamo proizvodnju duhanskih proizvoda u tvornici u Kanfanaru, drugi po veličini nacionalni lanac kioska iNovine, logistički HUB za nove kategorije proizvoda u Rijeci, logistički HUB u Pitomači za prikupljanje duhana iz čak 26 zemalja te komercijalni ured u Zagrebu iz kojeg upravljamo s osam tržišta Adria regije.

Uz ovogodišnju investiciju od 400 milijuna kuna, ukupna ulaganja u nove proizvodne linije za grijane duhanske proizvode u Kanfanaru su premašila 600 milijuna kuna. Zahvaljujući tim investicijama, naša tvornica u Kanfanaru pozicionirana je kao najmodernija proizvodnja u duhanskoj industriji i samo je jedna od četiri tvornice u Europi u kojima se proizvode nove kategorije. Spomenute investicije su omogućile da upravo u Hrvatskoj radimo na najinovativnijim proizvodima i tehnologiji koja trenutno postoji u globalnoj duhanskoj industriji, ostvarujemo dodatni rast izvoza i razvijamo potpuno nova znanja koja oblikuju Kanfanar u tvornicu budućnosti.

BAT je i ovim ulaganjem potvrdio status jednog od najvećih stranih privatnih ulagača. Nakon akvizicije 2015. godine vrijedne 4,2 milijarde kuna, BAT je u Hrvatsku dodatno uložio još 1,1 milijardu kuna te nastavio s povećanjem proizvodnje, broja zaposlenih i izvoza. S 1500 zaposlenih, BAT godišnje plaća 3,5 milijardi kuna poreza i doprinosa, a tvrtka svake godine ostvaruje i više od 1,3 milijarde kuna dodane vrijednosti hrvatskom BDP-u.

Za kraj bi zaključio da je BAT u Adria regiji postao jedan od čvrstih oslonaca gospodarstvu, predvodnik je u održivom poslovanju te osigurava svjetlu budućnost svim zaposlenicima čime potvrđujemo da smo posvećeni stvaranju Boljeg sutra (A Better Tomorrow™). I na tome ćemo nastaviti i dalje ustrajno raditi.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
06. ožujak 2024 07:51