Vlado Bagarić

Direktor Hrvatske kontrole zračne plovidbe: Samo znanje i sposobnost garancija su sigurne budućnosti

Višenamjenski centar u Zadru bit će tehnološki najnapredniji u ovom dijelu Europe i tamo će biti prvi digitalni toranj za kontrolu zračnog prometa

Vlado Bagarić

 CROPIX

Izuzetno mi je zadovoljstvo što imam priliku u ovome formatu prvi put predstaviti Hrvatsku kontrolu zračne plovidbe kao jednu od najuspješnijih hrvatskih kompanija i jednog od najvećeg izvoznika u Republici Hrvatskoj, koji svoje usluge najvećim dijelom pruža inozemnim korisnicima.

Protekle tri teške godine koje su bile obilježene pandemijom bolesti covid-19, a u kojoj je najviše bila pogođena industrija zračnog prometa, konačno su iza nas. Zahvaljujući popuštanju epidemioloških mjera u cijeloj Europi u drugom dijelu ove godine, koja je na izmaku, mogu slobodno reći da je 2022. bila bolja od svih očekivanja zbog oporavka zračnog prometa. No, sljedeće razdoblje za zrakoplovnu je industriju i dalje vrlo neizvjesno zbog ratnih zbivanja u Ukrajini te inflatornih pritisaka u kombinaciji s rastom cijena goriva.

U prvih deset mjeseci ove godine čak je premašen promet koji smo ostvarili u najboljoj 2019., odnosno pružili smo usluge za više od 628 tisuća zrakoplova, što nam daje razlog za optimizam da ćemo kraj godine dočekati s vrlo dobrim rezultatom.

Iako je kriza zbog covida-19 nosila nepredvidivost i neizvjesnost, drago mi je što smo to razdoblje prepoznali kao priliku za razvoj novih usluga. Naše najveće, usudio bih se reći, povijesno postignuće jest osposobljavanje kontrolora zračnog prometa koje se prvi put od početka do kraja provodi u našoj kompaniji, odnosno u Republici Hrvatskoj. Do 2020. svi kontrolori zračnog prometa veći su dio tog zahtjevnog osposobljavanja obavljali u inozemstvu. Uspostavom sustava školovanja ostvarili smo ne samo velike uštede nego i osigurali razvoj dodatnih sposobnosti našeg osoblja.

Nakon uspostave sustava osposobljavanja u 2021. danas me posebno veseli što su prije gotovo dva mjeseca svoje školovanje uspješno završili prvi oblasni kontrolori zračnog prometa koji su u potpunosti osposobljeni kod nas, a prije toga i toranjski te prilazni kontrolori. Time smo pokazali da u Hrvatskoj imamo znanja, tehnologije i kapacitet sami školovati svoje kontrolore zračnog prometa, a za što postoji interes drugih zemalja u regiji kojima ćemo, nadam se, uskoro pružati tu vrijednu uslugu.

U tijeku je školovanje triju generacija kandidata za oblasne kontrolore u različitim fazama i jedna za toranjske te prilazne kontrolore. Upravo je završen natječaj za osposobljavanje četvrte generacije od 16 novih oblasnih kontrolora koje ćemo nakon provedbe postupka selekcije u 2023. školovati za to zahtjevno zanimanje.

Kandidatima na osposobljavanju na raspolaganju je suvremeni simulator u sjedištu kompanije, a prošle je godine implementiran i toranjski simulator u Splitu koji su u potpunosti razvili naši stručnjaci, čime su u cijelosti zadovoljeni infrastrukturni zahtjevi za potrebe osposobljavanja kontrolora zračnog prometa u Hrvatskoj. Osim moderne infrastrukture, najvažniju kariku u osposobljavanju nosi stručno osoblje: predavači, instruktori, ocjenjivači i voditelji osposobljavanja.

Kako bismo osigurali održivu budućnost kompanije, i u krizi smo nastavili sa strateškim ulaganjima. S obzirom na oporavak prometa, do kraja 2024. planiramo veliki investicijski ciklus u iznosu od 87 milijuna eura, s naglaskom na projekte koji će biti usmjereni na najmoderniju tehnologiju za povećanje učinkovitosti i sigurnosti zračnog prometa te pružanja kvalitetnije usluge zračnim prijevoznicima. Pritom želim istaknuti da kod gradnje novih objekata posebno vodimo računa o poštovanju svih kriterija zaštite okoliša i prirode.

Među najvećim projektima posebno se ističe gradnja višenamjenskog centra u Zadru, vrijednog 22,5 milijuna eura, koji će biti tehnološki najnapredniji u ovom dijelu Europe i u kojem će biti instaliran prvi digitalni toranj za kontrolu zračnog prometa. U tom naprednom centru ćemo, između ostalog, osposobljavati kandidate za zanimanje kontrolora zračnog prometa za naše potrebe i za potrebe tržišta na kojem postoji iznimno velika potražnja.

U komercijalizaciji inovativnih tehnologija i zajedničkih projekata u jugoistočnoj Europi važna nam je suradnja s njemačkom tvrtkom DFS Aviation Services s kojom surađujemo i na području školovanja stručnog osoblja. Na međunarodnom planu nastavljamo s aktivnostima u brojnim organizacijama i udruženjima u koje smo uključeni. Tu posebno ističemo Udruženje COOPANS kao vodeći primjer industrijskog partnerstva u Europi, u sklopu kojeg nastavljamo s nadogradnjom harmoniziranog sustava za upravljanje zračnim prometom te sudjelujemo u inovacijskim projektima trećeg istraživačkog programa na području upravljanja zračnim prometom u Europi (SESAR 3).

Na kraju želim podsjetiti da je 2022. u svijetu obilježeno sto godina od uspostave kontrole zračnog prometa i premda je riječ o mladoj profesiji, posao kontrolora zračnog prometa danas se smatra jednim od najizazovnijih te zahtijeva posjedovanje posebnih vještina, znanja i sposobnosti. Upravo je stoga njihova uloga, uz ostale dionike u zračnom prometu, ključna i daje garanciju svima koji koriste naš zračni prostor da će dobiti najbolju i najkvalitetniju uslugu.

Ulaganje u čovjeka bilo je i ostaje naše trajno opredjeljenje jer su samo znanje i sposobnost garancija sigurne budućnosti.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 10:28