SNAŽNA OVISNOST

Zašto zapravo Njemačka toliko oklijeva s plinskim sankcijama Rusiji: ‘Automobilska industrija bila bi pred slomom‘

Zaokret tvrtki pokazuje koliko je najjača njemačka industrija ovisna o fosilnim gorivima, posebno o prirodnom plinu

Volkswagenova tvornica u Zwickauu na istoku Njemačke

 RONNY HARTMANN/AFP

Njemačke automobilske kompanije ubrzano grade obnovljive izvore energije za potrebe svojih tvornica širom svijeta, ali do sada su na taj način uspjele pokriti doista tek minijaturni dio svojih globalnih energetskih potreba - oko jedan posto Volkswagen, a Mercedes-Benz i BMW još i manje od toga, objavio je Reuters u posebnoj analizi.

Ona pokazuje koliko je najjača njemačka industrija ovisna o fosilnim gorivima, posebno o prirodnom plinu, i koliko je okretanje alternativi sporo, što također objašnjava veliki oprez s kojim Berlin pristupa energetskim sankcijama Rusiji.

Podaci iz 2020. godine govore da je, općenito gledano, više od polovice energije koju je potrošila njemačka automobilska industrija bilo vezano za fosilna goriva. Tako, primjerice, Volkswagenove energetske potrebe ovise o "neobnovljivim" izvorima čak 80 posto, a BMW-ove iznad 60 posto, kako je objavljeno u sklopu projekta Carbon Disclosure (CDP) koji se temelji na kompanijskim podacima, a navodi ih Reuters.

Kako je pak Mercedes-Benz objavio u travnju ove godine, iz obnovljivih izvora pokrivaju trenutno 45-50 posto svojih potreba, a ciljaju da će dostići 70 posto do 2030. godine. Oko 15 posto te energije trebalo bi biti proizvedeno u solarnim elektranama ili vjetrofarmama izgrađenima u njihovim tvorničkim krugovima ili lokacijama povezanih s njima, a ostatak će nabaviti preko posebnih ugovora (PPA) s proizvođačima obnovljivih izvora energije. Energetski najefikasnija tvornica Mercedes Benza, ona u Sindelfingenu, sada dobavlja 30 posto energije preko solarnih panela instaliranih na krovu.

Iz nove gigatvornice američkog Tesle, koja je locirana pored Berlina, nisu odgovorili koliko energije dobivaju od solarnih panela instaliranih na krovu golemog postrojenja niti koliki je postotak obnovljivih izvora u njihovoj energetskoj potrošnji ako imaju pritom i neke dodatne izvore. Tvornica BMW-a u Leipzigu, u kojoj se proizvodi električni i3, dobiva 20 posto energije koju treba za proizvodnju od četiri vjetroturbine na lokaciji tvornice, ali su odbili objaviti koliki je udjel obnovljivih izvora energije u njihovoj potrošnji u cijeloj Njemačkoj. Svakako, rekli su, nije dovoljno da ih "pokrije" ukoliko se plin isključi. Što se tiče globalne potrošnje, kažu da skoro 40 posto dolazi od obnovljivih izvora, zahvaljujući kupovini zelene energije na tržištu.

Bosch, veliki dobavljač za autoindustriju, trenutno samo jedan posto svojih globalnih energetskih potreba osigurava vlastitom proizvodnjom iz obnovljivih izvora, najviše u Indiji preko solarnih panela, a do kraja desetljeća nastoje doći do pet posto.

Kako navodi Reuters, kako bi se njemačka automobilska industrija odmakla od fosilnih goriva, mora naći alternativu za grijanje proizvodnih pogona i za lakirnice, za što se sada najviše koristi plin. Neki trenutno, kako su rekli, istražujući zelene načine grijanja, pokušavaju smanjiti potrošnju tako da jednostavno pogone drže hladnijima. Naravno, dio proizvođača već ima kogeneracijska postrojenja za struju i grijanje iz biomase, ali biomase obično nema dovoljno da bi se to moglo primijeniti u značajnoj mjeri, kako kažu konzultanti.

Inače, podaci njemačke agencije za okoliš iz 2020. godine pokazuju da je pola energije koju je trošila cijela njemačka industrija dolazilo od prirodnog plina ili od ugljena, uglavnom dobavljenih iz Rusije. Na industriju otpada oko 30 posto njemačke energetske potrošnje, a još 30 posto na transport.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. prosinac 2024 04:37