bikini statistika

Zašto cijene telefonskih usluga rastu, unatoč tržišnoj konkurenciji

Prije 10 godina cijene su bile 25 posto niže od prosjeka EU, da bi lani premašile taj ‘orijentir‘ za 6,2 posto
Ilustracija
 Dvora/shutterstock

Ako je suditi prema brojkama Eurostata, cijene komuniciranja u Hrvatskoj - interneta, pošte, opreme, fiksnih i bežičnih telefonskih usluga i paketa - nezaustavljivo rastu. Prije deset godina bile su 25 posto niže od prosjeka EU, da bi lani premašile taj "orijentir" za 6,2 posto. S padom cijena komunikacija, čini se, smanjivao se i europski prosjek, pa i pozicija pojedinih zemalja oko njega. Tako je Francuska, primjerice, prije deset godina bila 36,4 posto iznad prosjeka, a lani je pala ispod njega za 6,5 posto. No, ono što je i lani bio prepoznatljiv trend, kako navodi Eurostat, jest da su cijene komunikacija u najskupljim zemljama EU gotovo pet puta veće nego u najjeftinijima. Dok su u Belgiji bile 76 posto iznad prosjaka, u Rumunjskoj su čine tek 38, u Poljskoj 51, a u Litvi 71 posto. Zašto su u Hrvatskoj te cijene više nego u usporedivim zemljama?

Nacionalna statistika pokazuje da su cijene opreme u proteklih pet godina kontinuirano padale, poštanske usluge su dvije godine rasle po stopama od 7,3 i 2,1 posto, a tri godine su stagnirale, dok su "telefonske i telefaks usluge", nakon rasta od 1,1 posto u 2015. godini, blago padale ili su stagnirale. U 11 mjeseci ove godine, pak, te su usluge poskupjele 1,7 posto u odnosu na isto razdoblje lani, a poštanske za tri posto.

Kako najveći dio poštanskih usluga i dalje drži monopolist Hrvatska pošta, vjerojatno nije iznenađujuće što su njihove cijene tako postojane, dok je kod teleoperatera situacija ipak malo kompleksnija. Na temelju reklamnih kampanja, osobito u potrošačko, predblagdansko vrijeme, kao i višegodišnje nesmiljene borbe za pretplatnike, moglo bi se pomisliti da je tržišna utakmica nesmiljena, što u pravilu ide u korist potrošačima jer donosi niže cijene. Međutim, kako napominju znalci u tom području, ta je konkurencija pomalo umjetna. Kad je riječ o ovogodišnjem rastu cijena telekomunikacijskih usluga, to se pripisuje ponajprije poslovnoj strategiji Tele2 da u pripremama za ulazak u grupaciju United veći naglasak stavi na profitabilnost nego na imidž najjeftinijeg ponuđača. S druge strane, HT i A1 nemaju konkurenciju u području fiksne pretplate izvan nekoliko najvećih gradova, pa na tržištu vlada duopol koji, očito, dobro drži cijene. Iako je pandemija ove godine neznatno ugrozila i prihode teleoperatera, teško se može reći da je 2020. za njih bila "grozna", kako se može čuti u jednoj od aktualnih reklamnih kampanja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. travanj 2024 03:25