
Ako je suditi prema brojkama Eurostata, cijene komuniciranja u Hrvatskoj - interneta, pošte, opreme, fiksnih i bežičnih telefonskih usluga i paketa - nezaustavljivo rastu. Prije deset godina bile su 25 posto niže od prosjeka EU, da bi lani premašile taj "orijentir" za 6,2 posto. S padom cijena komunikacija, čini se, smanjivao se i europski prosjek, pa i pozicija pojedinih zemalja oko njega. Tako je Francuska, primjerice, prije deset godina bila 36,4 posto iznad prosjeka, a lani je pala ispod njega za 6,5 posto. No, ono što je i lani bio prepoznatljiv trend, kako navodi Eurostat, jest da su cijene komunikacija u najskupljim zemljama EU gotovo pet puta veće nego u najjeftinijima. Dok su u Belgiji bile 76 posto iznad prosjaka, u Rumunjskoj su čine tek 38, u Poljskoj 51, a u Litvi 71 posto. Zašto su u Hrvatskoj te cijene više nego u usporedivim zemljama?
Nacionalna statistika pokazuje da su cijene opreme u proteklih pet godina kontinuirano padale, poštanske usluge su dvije godine rasle po stopama od 7,3 i 2,1 posto, a tri godine su stagnirale, dok su "telefonske i telefaks usluge", nakon rasta od 1,1 posto u 2015. godini, blago padale ili su stagnirale. U 11 mjeseci ove godine, pak, te su usluge poskupjele 1,7 posto u odnosu na isto razdoblje lani, a poštanske za tri posto.
Kako najveći dio poštanskih usluga i dalje drži monopolist Hrvatska pošta, vjerojatno nije iznenađujuće što su njihove cijene tako postojane, dok je kod teleoperatera situacija ipak malo kompleksnija. Na temelju reklamnih kampanja, osobito u potrošačko, predblagdansko vrijeme, kao i višegodišnje nesmiljene borbe za pretplatnike, moglo bi se pomisliti da je tržišna utakmica nesmiljena, što u pravilu ide u korist potrošačima jer donosi niže cijene. Međutim, kako napominju znalci u tom području, ta je konkurencija pomalo umjetna. Kad je riječ o ovogodišnjem rastu cijena telekomunikacijskih usluga, to se pripisuje ponajprije poslovnoj strategiji Tele2 da u pripremama za ulazak u grupaciju United veći naglasak stavi na profitabilnost nego na imidž najjeftinijeg ponuđača. S druge strane, HT i A1 nemaju konkurenciju u području fiksne pretplate izvan nekoliko najvećih gradova, pa na tržištu vlada duopol koji, očito, dobro drži cijene. Iako je pandemija ove godine neznatno ugrozila i prihode teleoperatera, teško se može reći da je 2020. za njih bila "grozna", kako se može čuti u jednoj od aktualnih reklamnih kampanja.
Komentari
0