BUMERANG IZLAZAK

Zara je, čini se, smislila savršeni plan za povratak u Rusiju. Stručnjakinja: ‘Nešto slično nikad nisam vidjela‘

Slike s internetskih trgovina, jasno pokazuju kako dizajni novih ruskih brendova vizualno jako podsjećaju na proizvode Zare i ostalih Inditexovih brendova.
 Valery Melnikov/sputnik/profimedia/Valery Melnikov/sputnik/profimedia

Kada je u veljači 2022. Rusija pokrenula vojnu invaziju na Ukrajinu, španjolski modni div Inditex- vlasnik Zare, Bershke, Pull & Beara i Stradivariusa – promptno je objavio povlačenje sa ruskog tržišta. Kompanija je devet dana nakon početka napada zatvorila 243 trgovine i najavila prekid svih operacija u zemlji.

No dvije godine kasnije, novi financijski i pravni detalji, koje je analizirao Financial Times, pokazuju kako zapravo Inditex zapravo funkcionira u kontekstu ruskog tržišta nakon sankcija. Ukratko, prema uvjetima ugovora, Inditex u bilo kojem trenutku može pretvoriti taj odnos u franšizu, čime bi se njegovi brendovi mogli formalno vratiti na isto tržište, i to bez ikakve naknade.

Novi brendovi, isti ljudi, isti proizvodi

Tako je u proljeće 2023., Inditex svoju rusku podružnicu, preimenovanu u New Fashion, prodao tvrtki Mixed R DMCC, povezanoj s libanonskom obitelji Daher. Riječ je o istoj grupaciji koja upravlja Inditexovim franšizama na Bliskom istoku. U transakciji, čija vrijednost nije objavljena, Inditex je prethodno uložio više od 65 milijuna eura u poduzeće koje je formalno bilo na prodaju.

Osam mjeseci kasnije objavili su da će poslovanje prodati za neotkriveni iznos “Daher grupi”, no tom prilikom nisu objavljeni gotovo nikakvi dodatni detalji.

Iako entitet po imenu “Daher grupa” ne postoji, Inditex je izjavio da su tim pojmom željeli označiti da je kupac “dio grupe investicijskih kompanija koje pripadaju obitelji Daher”, a čija grupa Azadea drži franšizu Inditexa na Bliskom istoku.

U prosincu 2022., dva mjeseca nakon što je prodaja najavljena, Inditex je otpisao kredit od 9,1 milijardi rubalja s kamatama (oko 120 milijuna eura), a zatim je u iduća četiri mjeseca uložio dodatnih 5,7 milijardi rubalja (više od 65 milijuna eura) u rusku tvrtku – prije nego što je ugovor finaliziran. Mixed R danas upravlja trgovinama pod novim imenima – Maag (umjesto Zare), Dub, Ecru i Vilet – a proizvodi, dobavljači, pa čak i dizajni ostali su gotovo nepromijenjeni. Analiza trgovinskih podataka i internetskih stranica pokazuje da su vizualne sličnosti s Inditexovim kolekcijama očite, a kampanje su snimane na istim lokacijama, s istim produkcijskim kućama.

Nataliia Ribalko, ukrajinska ekonomistica, koja istražuje procese povlačenja multinacionalnih kompanija iz Rusije, rekla je za Financial Times kako ne zna ni za jedan drugi primjer zapadne kompanije koja je ulagala novac u poslovanje koje prodaje.

i Paul Ostling, bivši globalni glavni operativni direktor EY-a i član više nadzornih odbora ruskih kompanija, potvrdio je tu tvrdnju, dodavši kako “zdrav razum nalaže da “obično ne ulažeš u imovinu koje se rješavaš”.

image
Valery Melnikov/sputnik/profimedia/Valery Melnikov/sputnik/profimedia
image

Mixed R danas upravlja trgovinama pod novim imenima – Maag (umjesto Zare), Dub, Ecru i Vilet – a proizvodi, dobavljači, pa čak i dizajni ostali su gotovo nepromijenjeni.

Sergey Pyatakov/sputnik/profimedia/Sergey Pyatakov/sputnik/profimedia

Napomenuo je da su u financijskim izvješćima New Fashiona iz 2023. ti ulozi prikazani kao imovina za prodaju. “Pitanje je, zašto ulagati gotovinu u imovinu koja je klasificirana kao neaktivna i predviđena za prodaju?”

Novi vlasnik ovisi o nekim od istih dobavljača kao i španjolska grupa, prema trgovinskim podacima koji pokazuju da su tri glavna dobavljača Inditexa također bila glavni dobavljači za R Mixed, podružnicu Mixed R, u 2023. i 2024. godini. Inditex je rekao da je u industriji uobičajena praksa da različiti trgovci koriste iste dobavljače te da “aktivno osigurava potpunu ekskluzivnost za sve proizvode koje prodaju njegovi brendovi”.

Međutim, slike s njihovih internetskih trgovina, jasno pokazuju kako dizajni novih ruskih brendova vizualno jako podsjećaju na proizvode Zare i ostalih Inditexovih brendova.

Osim sličnosti proizvoda, Maag je prvu kampanju na društvenim mrežama za proljeće/ljeto 2023. snimio na istoj lokaciji kao i Zara, u Lanzaroteu, koristeći istu španjolsku produkcijsku kuću, što potvrđuju objave na Instagram profilima. Inditex, pak, tvrdi da je Lanzarote “često i uobičajeno odredište za modne kampanje”

Neplaćeni dopusti, selidbe i ljudi u sjeni

Deseci zaposlenika Inditexa, uključujući dizajnere, brend menadžere i nabavljače prešli su u Dubai, gdje danas rade za Mixed R. Neki od njih naknadno su se vratili u španjolsku kompaniju, dok je najmanje jedan zaposlenik i dalje formalno prijavljen kod Inditexa, ali na neplaćenom dopustu. Tvrtka navodi da je 2024. odobrila više od 800 takvih dopusta, što je u skladu s prethodnim godinama, te podsjeća da se prema španjolskom zakonu radi o pravu radnika.

Uobičajeni modeli prodaje često uključuju „buyback“ klauzule koje omogućuju povratak u roku od nekoliko godina po unaprijed dogovorenim uvjetima. U ovom slučaju takve klauzule nema, ali Daher grupa je, prema ugovoru, obvezna automatski uspostaviti franšizni aranžman ako se tržišni uvjeti promijene.

Inditex tvrdi da je transakcija provedena u skladu s pravnim i financijskim pravilima te odbacuje nagađanja o "skrivenom povratku". No, promatrači tržišta ističu da je takva struktura, upozorava Financial Times, s gotovo identičnim poslovnim modelom, ljudima, lokacijama i dobavljačima, jasan znak da španjolski modni div nikada nije otišao iz Rusije.

U kontekstu mogućeg popuštanja političkih napetosti i poboljšanja odnosa između Rusije i Zapada, formalni povratak Zare u Rusiju više djeluje kao taktička pauza, a ne stvarni odlazak.

image
Valery Melnikov/sputnik/profimedia/Valery Melnikov/sputnik/profimedia

Bumerang izlazak

Nije rijetkost da zapadne kompanije formalno napuste tržište poput ruskog, ali ostave vrata otvorena za povratak. Riječ je o takozvanom bumerang izlasku, a njega su prakticirale i druge kompanije.

U svibnju 2022. Renault je prodao svoj većinski udio u ruskom proizvođaču AvtoVAZ (brend Lada) ruskom državnom institutu NAMI – za 1 rublju. No ugovor uključuje opciju povratnog otkupa u roku od 6 godina, što znači da Renault može ponovno preuzeti kontrolu kad političke prilike to dopuste.

Volkswagen je znatno kasnio s izlaskom iz Rusije u odnosu na konkurenciju i godinama je odgađao konačnu prodaju. Tvornicu u Kaluzi prodao je nepoznatoj ruskoj tvrtki, no u ugovor su uključeni uvjeti koji omogućuju povratak kroz preklapajuće franšizne i licencne modele.

Ikea je zaustavila operacije, ali nije prodala svoje ruske nekretnine, uključujući mega-centre i zemljišta. Umjesto toga, koristi ih za najam i druge aktivnosti te je ostavila pravnu infrastrukturu netaknutom. Zadržavanje nekretnina tumači se kao zadržavanje pozicije na tržištu dok se situacija ne stabilizira.

Francuski kozmetički div L’Oréal nikad nije formalno prodao poslovanje, već ga je "zamrznuo", uz ograničenu lokalnu distribuciju. Proizvodi se i dalje pojavljuju u ruskim trgovinama putem neovisnih distributera, a brend i struktura ostaju u pozadini.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
16. svibanj 2025 16:00