Smicalice na natječajima

Žalbama za poslove nadzora do ponuda za gradnju pruga

Ugovor za dionicu Hrvatski Leskovac - Karlovac mogao bi biti potpisan tek na jesen
 Marko Todorov/Cropix

Otvaranjem ponuda za izvođenje građevinskih radova rekonstrukcije postojećeg i gradnju drugog kolosijeka pruge Hrvatski Leskovac - Karlovac ni približno nije završio natječajni postupak za taj projekt. HŽ Infrastrukturi još predstoji otvaranje ponuda za nadzor radova te za radove na prometno-upravljačkoj i signalno-sigurnosnoj željezničkoj infrastrukturi.

Procijenjena vrijednost radova nadzora je 72,4 milijuna kuna. Natječajem je propisano da izvođač obavlja i nadzor građevinskih radova i nadzor puštanja u upotrebu svih elektroenergetskih željezničkih infrastrukturnih podsustava.

U građevinskim krugovima javna je tajna da građevinske kompanije imaju "svoje" tvrtke za nadzor s kojima se dogovaraju na koji će se natječaj zajednički javljati kako bi im poslije bilo lakše i jednostavnije raditi. Natječaj za nadzor na pruzi Hrvatski Leskovac - Karlovac trenutačno je u mirovanju zbog žalbe tvrtke Dimidium projekt iz Vinkovaca. Riječ je o tvrtki koja u svom portfelju nema niti jedan posao nadzora nad tako zahtjevnim projektom pa se u stručnim krugovima ozbiljno sumnja da je ta tvrtka žalbu podnijela za nekog puno jačeg igrača. Žalba je uložena netom prije otvaranja ponuda 15. travnja, a naši sugovornici tvrde iz sasvim praktičnog razloga. Naime, kako je otvaranje ponuda za građevinske radove zakazano za 19. travnja, netko od potencijalnih ponuditelja za nadzor prvo je želio vidjeti kako stoji ponuda građevinske tvrtke s kojom je povezan da bi procijenio hoće li se uopće natjecati.

Novo tumačenje

Sugovornici nam tvrde kako su to uobičajene smicalice koje se rade na takvim natječajima, a u konačnici usporavaju velike infrastrukturne projekte. Naime, prema zakonu, građevinski radovi ne smiju početi prije odabira tvrtke koja će raditi nadzor. Doduše, prema najnovijem tumačenju, naručitelj, u ovom slučaju HŽ Infrastruktura, ako se do početka radova ne odabere nadzor, može imenovati svoje inženjere privremeno do potpisa ugovora s odabranom tvrtkom.

Na ovom natječaju HŽ Infrastruktura je prvi put razdvojila natječaje za građevinske radove i signalno-sigurnosne uređaje. Prema neslužbenim informacijama, to je učinjeno kako bi se onemogućilo da tvrtke zainteresirane za taj dio posla žalbama ne odugovlače građevinski dio posla na velikim natječajima. Naši sugovornici tvrde kako u slučajevima kada je natječaj zajednički, tvrtke koje nude signalno-sigurnosne uređaje nerijetko svojim rješenjima i zahtjevima, ali i ucjenjivanjem građevinskih tvrtki samo odugovlače natječajni postupak, što samo otežava proces.

Primjerice, tvrtka Siemens je na natječaju za gradnju pruge Križevci - mađarska granica tražila uvid u ugovor koji je dobila tvrtka Bombardier. Procijenjena vrijednost za prometno-upravljačku i signalno-sigurnosnu infrastrukturu na dionici Hrvatski Leskovac - Karlovac je nešto manja od 266,5 milijuna kuna, odnosno deset posto od ukupne vrijednosti građevinskog dijela posla. Stoga u HŽ Infrastrukturi žele izbjeći da tvrtke koje imaju deset posto vrijednosti posla zaustavljaju i usporavaju mnogo veći građevinski dio posla. Otvaranje ponuda za ovaj posao trebalo je biti 13. travnja, no sve je zaustavljeno zbog tri žalbe koje su podnesene isti dan, 9. travnja. Žalbe turske tvrtke Tasyapi Insaat i domaće tvrtke Graditelj svratišta Državna komisija za kontrolu javne nabave već je odbila, a žalba češke tvrtke AŽD Praha još je u postupku.

Jedinstveni rok

No, naši sugovornici ukazuju da bi do problema moglo doći zbog činjenice da će ista tvrtka za nadzor obavljati poslove nadzora građevinskog, ali i elektroenergetskog dijela i za to ima jedinstven rok završetka posla od 34 mjeseca. Zbog odvojenih ugovora moglo bi doći do vremenske neusklađenosti završetka građevinskog i elektroenergetskog dijela posla. Odnosno, elektroenergetski radovi mogli bi završiti puno kasnije od građevinskih zbog čega će s tvrtkom za nadzor trebati potpisivati anekse za vremensko produljenje ugovora.Procjene govore kako bi HŽ Infrastruktura odluku o odabiru najbolje ponude za gradnju mogla donijeti u roku od dva mjeseca, no tada će najvjerojatnije krenuti bitka žalbama. Pogotovo jer je financijski najpovoljnija ponuda kineske kompanije za 800 milijuna kuna niža od procijenjene vrijednosti posla. Stoga naši sugovornici procjenjuju da bi ugovor za gradnju mogao biti potpisan najranije na jesen, što znači da bi radovi mogli početi najranije krajem godine.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. travanj 2024 00:49