marinko došen

‘Vraćamo dio od 12,3 milijuna kuna potpora i to je ispravno‘

‘Prodaja automobila pala je na svim tržištima, ali ipak manje od prvih predviđanja. Osjeća se blagi optimizam na tržištima, ali oprez je, očekivano, velik‘
Marinko Došen
 Bozidar Vukicevic/Cropix

Poslovni prihodi AD Plastik Grupe u 2020. iznosili su 1,2 milijarde kuna i niži su za 20,2 posto u odnosu na rekordnu 2019. godinu. Neto dobit je 53,4 milijuna kuna, a EBITDA 166,52 milijuna kuna. S Marinkom Došenom, predsjednikom Uprave AD Plastik Grupe, razgovarali smo o rezultatima poslovanja, učincima krize, razvojnim planovima i situaciji na tržištu.

Jeste li zadovoljni rezultatima?

- Rezultati su, s obzirom na okolnosti, uistinu dobri. Bila je to jako izazovna godina za sve nas i pamtit ćemo je dugo, ali siguran sam i podosta iz nje naučiti. Kraj godine donio je optimistične naznake i pozitivnija kretanja na tržištima, posebice u Rusiji. Ipak je o projekcijama prerano govoriti jer pandemija još traje, a samim time i izazovi. Planovi su nam konzervativniji nego prethodnih godina, ali, vjerujemo, i ostvarivi.

Imate bolje rezultate od planiranih i najavili ste isplatu dividende. Je li teško razdoblje iz vas?

- Rezultati jesu puno bolji od prvih očekivanja nakon pojave pandemije, imamo stabilnu financijsku poziciju, sačuvali smo radna mjesta i vjerujemo kako je najteže razdoblje za nama. Na tržištu se osjeća blag oporavak i smanjena je neizvjesnost, a zadovoljavajuća je i razina narudžbi naših kupaca. Upravo zato smo odlučili predložiti isplatu dividende iz zadržane dobiti. U najtežem razdoblju prošle godine potpore države pomogle su nam u očuvanju radnih mjesta i održavanju financijske stabilnosti, a dio tih sredstava od 12,3 milijuna kuna vratit ćemo, i to smatramo ispravnim. Dioničari su nas podržali u vrlo izazovnim trenucima i, zahvaljujući ostvarenim rezultatima, nema potrebe mijenjati dividendnu politiku kompanije.

Kako se u ovoj krizi postavljaju proizvođači automobila prema dobavljačima? Kako su reagirali investitori?

- Upravo je u krizi taj specifičan partnerski odnos posebno došao do izražaja i pokazao svoje vrijednosti. Industrija smo u kojoj uvelike ovisimo jedni o drugima i u ovim izvanrednim okolnostima razumijevanje i podrška bili su ključni. Za investitore su to bile nimalo jednostavne okolnosti prepune neizvjesnosti, ali pokazali su nam svoju podršku i povjerenje koje ćemo se sigurno truditi opravdati i u budućnosti.

Koje je promjene donijela kriza izazvana koronavirusom?

- Donijela je puno promjena i neke će se trajno zadržati. Usmjerenost je na smanjenju rizika te što sigurnijem i bržem oporavku. Kriza nam je omogućila da spoznamo svoje slabosti pa će, primjerice, skraćivanje dobavnog lanca sigurno biti jedna od značajnijih promjena. U našoj se industriji to najviše očituje u segmentu proizvodnje alata koji se usmjeravao prema istočnim zemljama, ali zbog rizika koje je pandemija donijela sve se više usmjerava prema Europi. Pronašli smo dobru nišu za svoje poslovanje i promjene koje se događaju trebamo pretvoriti u prilike. Spajanja velikih igrača na tržištu također nam idu u prilog jer smo već na panelu njihovih dobavljača.

Koje su osnovne promjene u automobilskoj industriji i kako one utječu na proizvođače komponenti?

- Vozila budućnosti tehnološki su sve naprednija, opremljenija i ekološki prihvatljivija, puno se pažnje posvećuje udobnosti i sigurnosti, a jako je važan i izgled samih vozila koja su sve atraktivnija. Trendovi su električna vozila, autonomna vožnja i dijeljenje automobila te se autoindustrija razvija u tom smjeru. To nisu trendovi koji će zamijeniti poznate načine korištenja vozila baš tako brzo i rasprostranjeno. Svejedno, veliki proizvođači automobila ulažu golema sredstva u razvoj novih rješenja i njihovu implementaciju u skladu s trendovima. Autoindustrija je uvijek bila dinamična i poznata po brzim promjenama, a danas je to još naglašenije. Vozila budućnosti sve su laganija, što znači da imaju sve više plastičnih komponenti, i to je za nas kao dobavljače prilika. Kontinuirano ulaganje u razvoj, kompetencije i nove tehnologije jednostavno je nužno za opstanak. Svjesni smo potrebe za promjenama i nadogradnjom ključnih kompetencija unutar razvoja i na tome ćemo intenzivno raditi.

Jesu li zaustavljeni razvojni projekti vas i vaših kupaca?

- Razvoj novih modela vozila i planovi za budućnost naših kupaca nisu zaustavljeni, a najbolje to potvrđuje 130,6 milijuna eura vrijednosti novih poslova koje smo ugovorili u prošloj godini.

Naša je knjiga narudžbi poprilično popunjena, a u posljednje četiri godine ugovorili smo više od 600 milijuna eura novih poslova. U tijeku su 43 razvojna projekta, i to je velika motivacija za daljnji rast i razvoj. Naše su strateške odrednice razvoj i proizvodnja komponenti s dodanom vrijednošću, koje osiguravaju konkurentnost u duljem razdoblju. Za to nam je potreban veći razvojni iskorak na kojemu radimo, i to je sigurno naš novi smjer razvoja.

Što je s planiranim investicijama AD Plastika?

- Investicije smo smanjili na one nužne za poslovanje zbog situacije, ali naša je vizija nepromijenjena - daljnji rast i razvoj kompanije. U našoj su industriji novi projekti pokretač investicija, posebice u tehnologije i kapacitete koji su potrebni za njihovu realizaciju koja se najčešće događa na poticaj kupaca.

Ima li mjesta za strah što se tiče automobilske industrije s obzirom na pad prodaje automobila? Koliko bi mogao trajati oporavak?

- Neke su najave unutar industrije da bi se 2022. godine trebalo vratiti na staro, ali teško je to sa sigurnošću reći. Ako se epidemiološka situacija smiri, vjerujem da oporavak može biti i brži.

Prodaja automobila pala je na svim tržištima, ali ipak manje od prvih predviđanja početkom pandemije. Osjeća se lagani optimizam na tržištima, ali oprez je, očekivano, velik. Još ćemo malo pričekati do povratka na brojke prije same krize, a kako smo mi i prije same krize rasli brže od tržišta, ne vidim razloga da taj trend ne nastavimo.

Nema razloga za strah jer je automobilska industrija iskoristila ovu krizu za ubrzane transformacije i digitalizaciju poslovanja.

Nastavila su se okrupnjivanja velikih proizvođača i vrlo se intenzivno radi na planovima. Stellantis je i formalno zaživio kao četvrta autokompanija u svijetu. Alijansa Renault-Nissan-Mitsubishi predstavila je svoj novi poslovni model u prošloj godini, a sve s ciljem bržeg oporavka te daljnjeg rasta i razvoja.

'Naši se planovi nisu promijenili'

AD Plastik je imao planove širenja prema grupi kupaca iz Japana i Koreje. Je li to još uvijek aktualno?

-Naši se planovi nisu promijenili, samo nas je kriza malo usporila. Želimo se proširiti na neka nova tržišta gdje su naši kupci već prisutni. Tamo nemamo tvornice pa razmatramo potencijalna partnerstva ili mogućnosti tehničke suradnje. To je svakako manje rizično po pitanju investicija, a nosi solidne prinose. Udaljenije lokacije nose visoke logističke troškove i rizike koje želimo izbjeći. U Rusiji surađujemo s korejskim dobavljačima, a akvizicijom tvornice u Mađarskoj postali smo dobavljači prvog reda japanskim proizvođačima. Jedan od naših važnijih ciljeva je iskorak u kompetencijama i podizanje statusa dobavljača na višu razinu. (Gordana Grgas)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2021 16:56