
Nakon što je riječki 3. maj na javnoj dražbi kupio Novogradnju 527, iz uprave tog brodogradilišta najavljuju da im sada slijedi dogovor s originalnim naručiteljem gradnje tog broda - kanadskom Algomom kako bi se taj brod završi za nju.
- Vjerujem da ćemo se dogovoriti, zato što smo već imali razgovore s njima. Ovaj posao je za nas pitanje opstanka i mi mu iz tog razloga najozbiljnije pristupamo. Mislim da ćemo se uspjeti dogovoriti. Naravno, uvijek postoji mogućnost da se ne dogovorimo. No, u tom slučaju pokušat ćemo naći drugog kupca. Unatoč svim problemima mi funkcioniramo relativno dobro - tvrdi Siniša Ostojić, direktor prodaje 3. maja iz Rijeke.
Novogradnja 527, podsjetimo, nalazila se na jednom od navoza 3. maja i uvelike je operativno ometala poslovanje. Riječ je o brodu za prijevoz rasutih tereta. Prije dovršetka petog kruga dražbe, razlučna prava na Novogradnju 527 imali su Ministarstvo financija i Hrvatska banka za obnovu i razvitak.
U knjizi narudžbi 3. maja, osim Novogradnje 527, još su dva broda koja treba završiti, kao i gradnja dijela jednog polarnog kruzera. Od brodova koje treba dovršiti jedan je kemijski tanker za španjolsku tvrtku Marflet Marine, a drugi je za prijevoz 7000 automobila, preuzet iz stečajne mase Uljanika, čiji je ugovor preuzela Vlada te se obvezala i pronaći kupca. Inače, izvorni naručitelj tog broda bila je norveška tvrtka Siem.
Kruzer u travnju
Kako se neslužbeno doznaje, zainteresirani kupac postoji, tako da će vjerojatno vrlo skoro, već krajem rujna, Uprava 3. maja potpisati ugovor s njim, što znači da će država prepustiti dovršetak tog broda 3. maju.
Riječko je brodogradilište ugovorilo i gradnju trupa i ostalih dijelova polarnog kruzera Eclipse II, za koji je tvrtka MKM Yachts potpisala ugovor s kupcem PEC 2 Limited. MKM Yachts je hrvatska tvrtka koju je osnovala australska Scenic grupa, a koja ima potkoncesiju na manjem dijelu 3. maja.
Porinuće polarnog kruzera za MKM Yachts predviđeno je za travanj iduće godine.
- Kada porinemo taj brod, MKM Yachts će ga nastaviti opremati. Do tada ga opremamo mi. Scenic grupa iskazala je namjeru gradnje još pet sličnih brodova - pojašnjava Ostojić.
Prema Ostojićevim riječima, kemijski bi tanker trebao biti dovršen ili ajem ove ili početkom sljedeće godine, a nosač automobila u svibnju ili lipnju 2022.
Teret prošlosti
- U 3. maju imamo mnogo poslova vezanih uz tzv. treće osobe. U pravilu je to rad na čeličnim konstrukcijama, ali i razne usluge poput rezanja i savijanja. Taj segment ugovaranja nije ni na trenutak stao. Stalno ugovaramo nove poslove. U ovom trenutku naši su kapaciteti popunjeni. U 3. maju radi više od 800 radnika i 300-tinjak radnika naših kooperantskih tvrtki. Ako ugovorimo još poslova, moguće je da će nam trebati i više radnika. Potreba i potražnja za stručnim radnicima poput zavarivača, cjevara, brusača i montera su stalne - kaže Ostojić.
Ističe da 3. maj još opterećuje teret vezan uz Uljanik.
- Nažalost, to je naša realnost, jer da nema tereta vezanog uz Uljanik, 3. maj bi imao solidne poslovne rezultate. Ovako zbog tog opterećenja u poslovnim izvješćima prikazujemo minuse - kaže Ostojić.
Otkriva da "teret prošlosti" iznosi oko 500 milijuna kuna i napominje da ga može riješiti samo država.
- U ovakvoj ili bilo kojoj drugoj situaciji, 3. maj to sam ne može nikako riješiti. Sigurno je da će se morati naći rješenje kako bi 3. maj mogao nastaviti funkcionirati. S druge strane, 3. maj ima potraživanje od Uljanikovih tvrtki u stečaju veće od 600 milijuna kuna, koje očito nećemo moći naplatiti - ističe Ostojić.