Investicija u Rijeci

Viktor Lenac ulaže 40 milijuna eura u novi dok za remont većih brodova

Novi dok, nešto veće dužine i širine od postojećeg Doka 11, predstavlja kapacitet za prihvat brodova do veličine Suezmax
 Matija Djanjesic/Cropix

Uprava riječkog brodogradilišta Viktor Lenac priprema ozbiljnu investiciju čija je predviđena vrijednost oko 35 milijuna eura. Toliki iznos uložio bi se u projekt rekonstrukcije i nadogradnje dijela plutajućeg doka do njegove Suezmax veličine, kojim se zamijenio postojeći Dok 11, najznačajniji dok u ovom remontnom brodogradilištu. Cilj zamjene postojećeg Doka 11, kojim Viktor Lenac ostvaruje oko trećinu svojih prihoda, novim plutajućim dokom je prilagođavanje potrebama tržišta, zadovoljenje zahtjeva za povećanje energetske učinkovitosti, zaštita okoliša i nužnost snižavanja operativnih troškova upravljanja dokom. Rok dovršetka doka i njegovog stavljanja u uporabu predviđen je za prvi kvartal 2023. godine.

Novi dok, nešto veće dužine i širine od postojećeg Doka 11, predstavlja kapacitet za prihvat brodova do Suezmax veličine. I to nisu kompletna ulaganja jer se očekuju i ona u uređenje jednog veza obale, što će uz redovita godišnja ulaganja u proizvodnu opremu u sljedeće dvije do tri godine dostići vrijednost od oko 40 milijuna eura. Taj iznos Viktor Lenac planira osigurati dugoročnim kreditom HBOR-a i poslovnih banaka u visini od 28 milijuna eura, s ciljanim rokom otplate od 15 godina, a preostalih 12 milijuna eura osigurao bi vlastitim doprinosom iz ostvarene EBITDA-e te prodajom ostataka postojećeg Doka 11 u staro željezo.

Segment LNG brodova

Krene li se u ovu investiciju, sekcija težine oko 9000 tona naručila bi se u domaćim brodogradilištima, a završno spajanje odradili bi radnici Viktora Lenca, otkriva predsjednica uprave brodogradilišta Viktor Lenac Sandra Uzelac. Dodaje da bi ovaj projekt imao status doka u gradnji koji se u segmentu brodogradnje smatra novogradnjom. "Ova bi nam investicija omogućila ulazak u novu tržišnu nišu određenih tipova brodova koje brodogradilište dosad nije moglo primati u svoje dokove. Prvenstveno se tu misli na segment LNG brodova, koji će dolaziti u obližnji LNG terminal u Omišlju, kao i na razvoj kontejnerskog prometa u Luci Rijeka i drugog prometa teretnim brodovima u okruženju Viktora Lenca. Ovaj dok po gabaritima neće biti značajnije veći od dosadašnjeg, ali će se otvoriti prostor remonta i dokovanja brodova koji dolaze u LNG terminal i na Zagrebačku obalu u Rijeci, ali i brodova drugih klijenata, koji su nešto teži i zahtijevaju veći podizni kapacitet doka. Ovo bi svakako bila lijepa priča bude li realizirana, a vjerujemo da hoćemo jer u projekt uključujemo domaća brodogradilišta, a sebi osiguravamo nove i veće mogućnosti. Malo nas zabrinjava cijena čelika koja je vrlo visoka u ovom trenutku i još radimo kalkulacije i izračune kako bismo došli do realnog budžeta koji nam je potreban za ovu investiciju. Pregovaramo s HBOR-om i poslovnim bankama", pojašnjava Sandra Uzelac.

Obnova Doka 5

Prošle godine Viktor Lenac je imao ulaganja vrijedna ukupno 30,4 milijuna kuna, od kojih je najveći iznos uložen u obnovu dokova. Najveće ulaganje bilo je u obnovu Doka 5 što je bilo potrebno učiniti i za novu petogodišnju svjedodžbu klase tog plutajućeg objekta.

image
Sandra Uzelac
Matija Djanjesic/Cropix

U 2020. godini Viktor Lenac realizirao je 70 različitih projekata remonta, od kojih je pet započeto koncem godine i nastavljeno u siječnju 2021. Od ukupnih 70 projekta, pet ih se odnosilo na projekte ugovorene s US Navy. Početkom 2020. godine dovršavali su se poslovi na brodu Bruce C. Heezen te na brodu Yuma. U jeku pandemije u Europi, u Viktoru Lencu zatekao se Trenton na kojem su u to vrijeme poslovi išli prema dovršetku, a dolazak broda Carson City pomaknut je s ožujka na travanj zbog poštivanja razdoblja 14- dnevne karantene posade broda. U prosincu 2020. godine započet je remontni posao na brodu Yuma.

Uzelac kaže da je Viktor Lenac u ovakvim okolnostima ostvario dobre poslovne rezultate.

"Suradnja s US Navyjem je stabilna, ali ne možemo samo na to računati. To su stabilni i odlični prihodi, no moramo ostvarivati prihode i od remonta trgovačkih brodova. Konkurencija je ovdje velika, a aktivnosti odnosno potražnja je u ovom trenutku smanjena. Međutim, u remontnoj djelatnosti je uobičajeno da se poslovi ne ugovaraju više mjeseci unaprijed, tako da je teško predvidjeti zaposlenost i kretanje tržišta. Nikada ne ugovarate poslove za nekoliko mjeseci tako da ne možete sa sigurnošću znati što će se dogoditi. Tako je i sada, posebno kada se imaju u vidu posljedice koje pandemija koronavirusa ostavlja na globalnu ekonomiju. No, neki analitičari ipak predviđaju da bi se remontno tržište moglo među prvima oporaviti", kaže Uzelac.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. travanj 2024 08:07