ERUPCIJA ONLINE TRGOVINE

Veliki igrači pokreću internetske dućane, iduće godine promet će premašiti milijardu eura

I Orbico grupa je s web parfumerijom FABUspot uspješno ušla u online prodaju

Ilustracija

 Andrey Popov

Rast internetske trgovine u Hrvatskoj prema milijardi eura u idućoj godini, kao užurbani ulazak velikih stranih igrača, izazvao je niz zanimljivih pomaka na domaćem tržištu.

Orbico grupa, najveći hrvatski distributer i druga najveća kompanija u Hrvatskoj, ušla je u online prodaju. Orbicova web parfumerija FABUspot, pokrenuta ove godine, osvojila je treće mjesto po ocjenama korisnika na Web Retailer Award 2021, najvećem e-commerce natjecanju u jadranskoj regiji, koje se u organizaciji Ceneje.si održalo u petak u Ljubljani.

Podaci o poslovanju FABUspota ne izdvajaju se iz Orbica. No, ta je grupa u posljednjih pet godina udvostručila prihod. Lani je on dosegao 18,2 milijarde kuna, čime je Orbico pretekao i INA grupu te je sada druga po veličini domaća kompanija. Prva je Fortenova grupa, bivši Agrokor.

Drugo veliko iznenađenje pripremila je upravo bivša Todorićeva perjanica i tvrtka koja je trebala spasiti cijelu kompaniju, web trgovina Abrakadabra, odnosno A007 Plus.

Abrakadabra najbrža

Abrakadabra je na Fini objavila najveći rast prihoda od svih većih online trgovaca u Hrvatskoj, od 124,3 posto, na 21,6 milijuna kuna. Usporedbe radi, najbrže rastući trgovac posljednjih godina bio je Bazzar.hr, odnosno tvrtka Prati me. No, u pandemijskoj godini narasla je 100,7 posto. Unatoč tome, Abrakadabra ne posluje pozitivno. Lani je povećala gubitak na 9 milijuna kuna. Bazzar.hr lani je povećao neto dobit za deset puta na 522.105 kuna uz prihod od 50,6 milijuna kuna.

Treće veliko iznenađenje na domaćem tržištu online trgovine jest novi rekord koji je postavio eKupi, najveća domaća internetska trgovina. Tvrtka u sastavu M SAN grupe u 2020. povećala je prihod za 25,9 posto, na 50 milijuna eura, odnosno 374,3 milijuna kuna. Usto, generirala je neto dobit od 4,5 milijuna kuna.

Tvrtka eKupi, prema procjeni poljskog Allegra, koji je akvizicijom Mall grupe ušao na hrvatsko tržište, najveći je domaći igrač na našem tržištu. Allegro je procijenio da drži 11 posto tržišta. Najveći online trgovac u Hrvatskoj je kineska Alibaba grupa. Vlasnik AliExpressa drži čak 24 posto udjela na hrvatskom tržištu. Treći je po snazi, procjenjuje Allegra, Amazon s udjelom od 10 posto.

Namještaj je web hit

Veliki interes stranih igrača za hrvatsko tržište, posebno onih iz Slovenije, Češke i Njemačke, vidi se i iz izbora Web Retailer Award 2021. Mnogi od njih već su prisutni u Hrvatskoj. No, taj izbor pokazuje i da manji hrvatski igrači rade na razvoju web trgovina i u tome postižu sve bolje rezultate.

Tvrtka Smart Trade iz Sesveta, čija je web trgovina Bijela-tehnika.com ocijenjena najboljom u branši, lani je povećala prihod za 9,7 posto, na 147,5 milijuna kuna, uz udvostručenje neto dobiti na 4,6 milijuna kuna. Tvrtka DDL Zagreb, čija je trgovina za kućne ljubimce PetHomeShop.hr ocijenjena najboljom u svojoj branši, lani je zabilježila rast prihoda od 15,8 posto, na 54,9 milijuna kuna, i netodobiti za gotovo pet puta na 3,3 milijuna kuna.

Web trgovina pomogla je i najvećem splitskom trgovcu Klima konceptu da se proširi na cijelu Hrvatsku te maloj zagrebačkoj trgovini glazbenom opremom Glazbenoj kutiji da dođe od 2,47 milijuna kuna prometa i tisuću kupaca mjesečno.

71 posto građana europe lani je barem jednom kupovalo online

U Europi se ove godine očekuje porast online trgovine za 12 posto, na 844 milijarde eura ili 6343 milijarde kuna, pokazalo je najnovije istraživanje Ecommercea Europe. U Hrvatskoj se, za usporedbu, očekuje ublažavanje rasta online trgovine na 17 posto, na 750 milijuna eura ili 5,64 milijarde kuna.

Ecommerce Europe u svom istraživanju uključuje i države koje nisu članice EU tako da radi pregled za ukupno 37 europskih tržišta. Udruženje navodi da na razini Europe internetska maloprodaja danas čini od 10 do 15 posto ukupne maloprodaje. Prilike za rast trgovaca, navodi udruženje, iznimno su velike jer je čak 71 posto građana u Europi lani, tijekom pandemije, kupilo barem jedan proizvod preko interneta. Usto, taj postotak kontinuirano raste. Godinu prije iznosio je 66 posto, a dvije godine prije 64 posto.

Osim digitalizacije, taj trend potiče i rast BDP-a. U Hrvatskoj se očekuje da bi on mogao skočiti za oko osam posto te se zbog pada broja stanovnika procjenjuje i da će relativno također porasti. BDP EU bi, pak, s lanjskih 17.660 trebao porasti na 18.333 milijarde eura. Broj stanovnika EU također raste. U ovoj godini trebao bi narasti sa 734,95 na 735,23 milijuna ljudi. Broj internetskih korisnika se ipak zaustavio u rastu. Kao i lani, očekuje se da će i ove godine njih 89 posto koristiti internet. No, veći BDP znači veću kupovnu moć, a više ljudi znači više potencijalnih kupaca pa ima prostora za rast. To potvrđuje i rast broja online kupaca. S lanjskih 71 posto ove bi godine, očekuje se, trebao skočiti na 73 posto. No, nisu sve države podjednako spremne za taj rast. Njemačka je prva u logističkoj infrastrukturi, nijedna europska država ne briljira po lakoći vođenja biznisa, Danska je prva po razvoju e-države i održivosti, Švedska je prva po inkluziji, a Švicarska je prva po kvaliteti poštanskih usluga i pružanja usluga u online maloprodaji. U Europi je na vrhu po zaštiti od online kriminalaca Velika Britanija, a unutar EU Estonija.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
11. kolovoz 2022 09:27