ZELENI VODIK

Utrka za vodikom: Solarwattu pozitivno rješenje države za tvornicu u Ludbregu, ulažu i Ina i Ingra

Za dobivanje zelenog vodika trebaju tri godine, kaže potpredsjednica Hrvatske udruge za vodik.

Potpredsjednica Hrvatske udruge za vodik Ankica Kovač.

 Privatna Arhiva/

Zagrebačka tvrtka Solarwatt, jedan od prvih domaćih ulagača u proizvodnju zelenog vodika, dobila je ovih dana pozitivno rješenje Ministarstva zaštite okoliša i zelene tranzicije u proceduri ishođenja potrebnih dozvola za gradnju tvornice i sunčane elektrane u Ludbregu.

Prema rješenju resornog ministarstva, Solarwatt vlasnika i predsjednika Uprave Milodraga Gadže nije u obvezi provesti postupak procjene utjecaja na okoliš za postrojenje i elektranu u Ludbregu te može početi postupak ishođenja lokacijske dozvole.

- Vodik ima značajnu ulogu u hrvatskoj energetskoj tranziciji s obzirom na to da povećava primjenu i integraciju obnovljivih izvora energije, omogućuje integraciju sektora kao što su transport i industrija, služi kao spremnik energije, pomaže dekarbonizirati promet i industriju, bilo kao gorivo bilo kao sirovina - ističe se u dokumentaciji Solarwatta koju je odobrilo Ministarstvo zaštite okoliša. Spomenuta tvrtka planira na površini od 6,7 hektara u okolici Ludbrega proizvoditi 340 kilograma zelenog vodika na sat u postrojenju čiji je središnji dio elektrolizator snage pet megavata. Da bi vodik proizveden u Ludbregu imao pridjev zeleni, energija koju postrojenje koristi mora biti proizvedena iz elektrane na obnovljive izvore energije, a to će u ovom slučaju biti solari snage 7,76 megavata montirani na istoj lokaciji.

Rafinerije MOL-a

Za usporedbu, mađarski MOL proljetos je u Százhalombatti predstavio najveću tvornicu zelenog vodika u ovom dijelu Europe s predviđenim kapacitetom proizvodnje od 1600 tona godišnje i elektrolizatorom snage deset megavata. Postrojenje za zeleni vodik se nalazi u okviru MOL-ove rafinerije Dunai Finomito, u njega su uložena 22 milijuna eura i zapravo je u funkciji smanjenja ugljičnog otiska, odnosno zagađenja rafinerije s predviđenom godišnjom uštedom CO2 od 25 tisuća tona ugljičnog dioksida svake godine.

Prilikom predstavljanja postrojenja u Százhalombatti, predsjednik Uprave MOL Grupe Jozsef Molnar najavio je da će MOL postrojenje za zeleni vodik i sunčanu elektranu za opskrbu tog postrojenja strujom napraviti u rafineriji Ine u Rijeci. Iz Ine je sredinom travnja ove godine odaslana informacija da su potpisali ugovor s tvrtkom Ivicom Consalting o nabavi opreme za postrojenje zelenog vodika u Rijeci.

Gorivo budućnosti

S obzirom na to da je, osim spomenutih investicija Solarwatta i Ine, još nekoliko projekata proizvodnje zelenog vodika u nas pokrenuto i razvija se, neizvjesno je, kako nam je potvrdila potpredsjednica Hrvatske udruge za vodik (HUV) Ankica Kovač s Katedre za energetska postrojenja, energetiku i okoliš zagrebačkog Fakulteta strojarstva i brodogradnje, kada će, na kojoj lokaciji i u čijoj investiciji Hrvatska dobiti prvi pogon za proizvodnju "goriva budućnosti", kako nazivaju vodik.

- Za realizaciju projekta zelenog vodika potrebno je najmanje tri godine. Prema dostupnim informacijama, INA-in projekt je u odmakloj fazi, naručili su PEM elektrolizator i to bi vjerojatno mogla biti prva realizirana investicija u proizvodnju zelenoga vodika u nas s obzirom da je osigurano i financiranje iz NPOO-a čija je sredstva potrebno iskoristiti do 2026. godine - ocjenjuje naša sugovornica iz HUV-a. Dodaje kako brzina investicije u zeleni vodik najviše ovisi o dostupnosti opreme, prije svega elektrolizatora.

- Trenutno su proizvođači elektrolizatora zasuti potražnjom te nisu u mogućnosti zadovoljiti sve potrebe tržišta u vrlo kratkom roku. Zato je s planiranjem i razvojem projekata s vodikom potrebno krenuti čim prije jer, primjerice, najmanje godinu dana treba čekati od stupanja u kontakt s proizvođačem elektrolizatora, do isporuke – kaže Ankica Kovač. Kao projekte zelenog vodika koji bi brzo mogli doći do realizacije naša sugovornica navela nam je i projekte Doline vodika sjeverni Jadran s lokacijama proizvodnje vodika u Križevcima i na otoku Cresu, Green Enery Park na Krku i sunčane vodikove elektrane kompanije INGRA u Ivanić Gradu.

- Da bi projekt zelenog vodika imao smisla i bio uspješan, mora biti zatvoren krug vodikovog lanca vrijednosti koji podrazumijeva proizvodnju vodika korištenjem obnovljivih izvora energije, pohranu, transport i distribuciju, te korištenje vodika - napominje potpredsjednica HUV-a. Kada je u pitanju korištenje zelenog vodika iz postrojenja u Ludbregu, Solarwatt će, za razliku od MOL-a i Ine, koji će napraviti postrojenje za vlastite potrebe, vodik proizveden u Ludbregu prodavati na tržištu, a iz postrojenja bi se odvozio cisternama.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
06. kolovoz 2024 12:59