Na mala vrata i samozatajno, u Hrvatsku je upravo "ušetao" BYD, ni manje ni više nego najveći kineski proizvođač električnih i hibridnih vozila i baterija i najopasniji Teslin takmac na svjetskom tržištu. Štoviše, prva BYD-ova vozila za hrvatsko tržište u utorak su uparkirana u novouređeni prodajni salon u zgradi Zagrepčanke na Savskoj, gdje je donedavno bio upravo Tesla.
Na mala vrata jer o tome zasad nema službene obavijesti, BYD Hrvatska još nema svoje web stranice, a jedino što se ovih dana moglo vidjeti jest užurbanost u jarko osvijetljenom salonu koji je jučer dobio prve primjerke kineskih vozila.
Za izjave nam još nisu dostupni ni predstavnici tvrtke. Na temelju neslužbenih informacija koje smo uspjeli iskopati od znalaca u autoindustriji, kao i iz javnih podataka, doznali smo da je BYD u Hrvatsku stigao putem tvrtke Harmony New Energy Auto Service Zagreb koja je osnovana 10. srpnja 2024. Prema podacima iz sudskog registra, osnivač je tvrtka Harmony New Energy Auto Service Europe Holding sa sjedištem u Nizozemskoj, kao direktor se navodi Yang Yang, a prokurist je Igor Smolec, direktor tvrtke Volvo Financial Services leasing.
Jeftiniji od Tesle
Neslužbeno doznajemo i da je Harmony New Energy distributer i serviser za BYD-ova vozila u Hrvatskoj, koja uskoro kreću u prodaju na tržištu na kojem je trenutno samo jedan BYD-ov automobil, onaj koji je iz Mađarske uvezao IT poduzetnik Kornel Boroš.
Poznavatelji tržišta koje smo jučer kontaktirali smatraju ovo značajnim potezom za BYD koji tako prodire u ovaj dio Europe, a hrvatski potrošači dobivaju pristup vozilima s cijenama nižim od Tesle.
Doduše, dok Tesla prodaje samo električne automobile, upućeni u hrvatsko tržište vjeruju da će primaran fokus BYD-a tu biti na prodaji hibridnih automobila jer ono nije dovoljno zrelo za električna vozila. Zasad nigdje nije objavljeno kakve će biti cijene novih kineskih hibrida i električnih automobila na hrvatskom tržištu, a poznato je da ih BYD formira prema stanju tržišta i konkurenciji. Kupnja će za hrvatske kupce svakako biti puno jednostavnija nego dosad jer se očekuje da će vozila koja se uvoze već biti tipski homologizirana, pa će se preskočiti administracija i dodatni troškovi.
Ovo je svakako značajna vijest za hrvatsko tržište ako se uzme u obzir veličina kompanije koja je osnovana 1995. godine kao pionir u tehnologiji baterija, a danas prema tržišnoj kapitalizaciji vrijedi više od 110 milijardi dolara.
Brzorastući div
Tijekom svojih 30 godina brzog rasta BYD se razvio od male tvrtke sa samo 20 zaposlenih u globalnu tvrtku s više od 230.000 zaposlenika. Osnovao je više od 30 industrijskih parkova na šest kontinenata i igra značajnu ulogu u industrijama povezanim s elektronikom, automobilima, novom energijom i željezničkim prijevozom.
U Europi, gdje je fokusiran na javni prijevoz, BYD je prisutan dulje od 20 godina. Njegovi električni autobusi voze u više od 20 zemalja i u 100 velikih europskih gradova, uključujući Amsterdam, London, Ankaru, Madrid i Torino. Osim toga, u Mađarskoj kompanija ima tvornicu električnih autobusa, a najavljuje se da će pogon sagraditi i u Slovačkoj.
Najveći rast BYD je ostvario u 2020. godini, a nedavno je objavio rekordnu prodaju hibrida i električnih vozila u cijelom svijetu tijekom 2024., što se djelomice dogodilo zahvaljujući podršci domaće potražnje, ali i popusta krajem godine na globalnom tržištu.
Tvrtka je tijekom 2024. prodala 4,27 milijuna vozila, što uključuje i baterijska električna i plug-in hibridna vozila. To je porast od oko 41,26 posto u odnosu na isto razdoblje prethodne godine i mnogo je bolje od planirane prodaje od 3,6 milijuna vozila.
BYD-ova prodaja električnih vozila na baterije lani je također je porasla, i to približno 12,08 posto, na 1,76 milijuna vozila. Prodaja hibrida porasla je, pak, za 72,83 posto godišnje, na 2,49 milijuna komada. Usto, mediji su posebno zabilježili podatak da je u trećem kvartalu prošle godine BYD-ov tromjesečni prihod prvi put premašio Teslin.
Tvrtku je osnovao Wang Chuanfu, danas 58-godišnjak koji je rođen na farmi u jednoj od najsiromašnijih kineskih provincija, gdje je kao tinejdžer ostao siroče, a odgajali su ga stariji brat i sestra. Uz velik trud i interes za razvoj baterija dogurao je do koledža i potom osnovao tvrtku BYD za punjenje baterija. Težak oko 22 milijarde dolara, danas je deveti na Forbesovoj listi stotinu najbogatijih.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....