PRIHOD U 2021.

Top lista trgovačkih lanaca u Hrvatskoj: na prvom mjestu Konzum, a na drugom omiljeni diskonter

Drugim trgovcima na malo mješovitom robom (hrana, pića, higijenski proizvodi za domaćinstvo) prihodi su rasli i značajnije

Ilustracija

 Danijel Bartolic/Cropix

Kako će značajan rast inflacije u ovoj godini utjecati na poslovanje vodećih trgovaca na malo mješovitom robom, tek ćemo doznati, a njihove startne pozicije zabilježene u 2021. godini govore da je poredak u top 10 prilično učvršćen. Na prvom mjestu je i dalje Konzum plus iz sastava Fortenova grupe s prihodom od 10,7 milijardi kuna, prema podacima Fine, a prvi iza njega je, ali ipak prilično daleko, njemački diskonter Lidl s 6,6 milijardi kuna.

U odnosu na pandemijsku 2020. godinu, prihodi su Konzumu lani rasli 6,75 posto, a Lidlu 7,53 posto. Nekim drugim trgovcima na malo mješovitom robom (hrana, pića, higijenski proizvodi za domaćinstvo) rasli su i značajnije, pri čemu Studencu gotovo 27 posto jer se taj lanac u vlasništvu poljskog fonda kontinuirano širi akvizicijama, odnosno guta manje regionalne trgovce. Prema Fininim podacima, lani je Studenac ostvario 2,3 milijarde kuna prihoda, što ga svrstava na sedmo mjesto trgovačke ljestvice po prihodima, a 2020. godine bio je na 1,85 milijardi kuna.

Rast Tommyja

Treći na ljestvici je austrijski Spar s ukupnim prihodom od 5,4 milijarde kuna (rast od 8,21 posto), slijede Plodine u vlasništvu Mile Ćurkovića s 5,2 milijarde kuna (rast 14,28 posto), njemački Kaufland s 4,3 milijarde kuna (rast 8,06 posto), a na šestom mjestu je Tommy u vlasništvu Tomislava Mamića s 3,6 milijardi kuna ukupnog prihoda, što je rast od 14,28 posto.

Prema Fininim podacima, osmi je križevački KTC u vlasništvu Ivana Katavića s 1,7 milijardi kuna, slijedi NTL (Narodni trgovački lanac) s 1,2 milijarde kuna i potom sisački Mlin i pekare s 823 milijuna kuna prihoda.

Za razliku od vrha, u sredini te maloprodajne domaće ljestvice moglo bi biti nekih promjena ove godine ili idućih godina budući da su kompanije tu bliže po ostvarenim prihodima, a primiče im se Studenac, koji i dalje kupuje manje lance, s time da je najveća ovogodišnja akvizicija kutinska Lonia, koja je lani imala prihod od 768 milijuna kuna. Čekamo da vidimo tko bi mogao biti nova "lovina" Studenca ili neke druge veće trgovačke kuće - tjednik Lider nedavno je pisao kako ih je barem šest s prihodima između 300 i 700 milijuna kuna (Boso, Gavranović, Ribola, Trgocentar, TP Varaždin i Bakmaz) već dobilo ponude koje su, zasad, odbijale.

Gubitak Studenca

Kad je prošle jeseni objavila analizu top 10 hrvatskih trgovaca s obzirom na tržišni udio prema prihodu u trgovini na malo u 2020. godini, Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja navela je kako ta desetorka drži oko 83 posto tržišta, a ukupno je u analizi bio obuhvaćen 51 poduzetnik. Inače, u pandemijskoj se godini na domaćem tržištu pojavio novi strani igrač, talijanski diskonter Eurospin, koji je u 2021., svojoj prvoj cijeloj poslovnoj godini u Hrvatskoj, realizirao ukupni prihod od 346 milijuna kuna. Kad su otvorili prvu prodavaonicu u Zadru, najavili su da će u idućih osam godina otvoriti stotinu prodajnih mjesta.

Ako se pogleda ostvarena dobit nakon oporezivanja, većinom su bilježili rast, a Konzum je nakon gubitka od 253 milijuna, iskazanog u 2020. godini, poslovao s 40,3 milijuna kuna dobiti. Lidl je imao dobit od čak 380 milijuna kuna, što je rast od gotovo 36 posto u odnosu na godinu prije. Plodine su iskazale dobit od 264 milijuna kuna, uz također veliki rast, Tommy od 129 milijuna kuna, KTC 50,8 milijuna kuna, NTL 42 milijuna kuna, a Mlin i pekare 25,2 milijuna kuna. Jedino je Studenac iskazao gubitak od 8,9 milijuna kuna

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
05. ožujak 2024 23:14