Nogomet

Tko će osvojiti Svjetsko prvenstvo? Pobjednika pokušavaju pogoditi i ugledne banke

UBS i Commerzbanka za Njemačku, Goldman Sachs za Brazil, a ING za Španjolsku
Luka Modrić
 Ivan Alvarado / REUTERS

Nogometna groznica trese i financijski sektor. Dok obični navijači pokušavaju predvidjeti pobjednika aktualnog prvenstva u Rusiji na temelju instinkta i prijašnjih rezultata, banke i ugledne ekonomske škole to rade pomoću sofisticiranih alata za analizu tržišta. Razlog njihovog velikog angažmana oko predviđanja ovogodišnjih pobjednika je dokazivanje da su upravo njihove metode analize najpouzdanije. Također, lekcije koje će financijski stručnjaci naučiti pokušavajući predvidjeti pobjednika u Rusiji, bit će u konačnici primijenjene na pravila tržišta.

Tako su švicarski UBS i njemačka Commerzbanka složni da će Njemačka uspješno obraniti naslov prvaka, Goldman Sachs vjeruje da će Brazil odnijeti pobjedu, dok EA Sports smatra da će ova godina biti u znaku francuske trobojnice. S njima svima se nimalo ne slaže nizozemski ING, koji je već javno istupio pruživši potporu španjolskoj Furiji.

Inovativne metode kalkulacija

Financijski stručnjaci Goldman Sachsa simulirali su 1 milijun potencijalnih ishoda ovogodišnjeg svjetskog prvenstva kako bi statistički predvidjeli najizglednijeg pobjednika. S druge strane, švicarski UBS je koristio 18 stručnih analiza i 10.000 kompjutorskih simulacija, koje inače koristi za procjenu trendova na tržištu dionica, da dođe do svog favorita, dok je EA Sport svog pobjednika predvidio koristeći statistička pravila prethodnih svjetskih prvenstava.

Za sada najinovativniji pristup analizi pobjednika imala je viša ekonomska škola iz Toulousea, koja je svoje znanstveno istraživanje bazirala na analizi sličica iz Panini albuma nogometnih prvenstava. Koristeći posebno osmišljen software koji može raspoznavati lica, za potrebe istraživanja su napravili bazu od preko 4.000 nogometaša koji su od 1970. godine sudjelovali na svjetskom prvenstvu. Njihove su izraze lica na sličicama su potom povezali s plasmanom njihove reprezentacije, čime su došli do zaključka kako je njihov izraz lica povezan s uspjehom koji su u konačnici postigli tijekom prvenstva.

- Sretni igrači i sretne momčadi na Panini sličicama bili su izgledniji kandidat za osvajanje prvenstva od onih koji su na slikama bili tmurni, rekla je za Financial Times voditeljica istraživanja Astrid Hopfensitz.

Paradoks sreće

Michael Mauboussin ekonomski je stručnjak ugledne njujorške škole Columbia Business School, koji je velik dio svog akademskog angažmana posvetio upravo usporedbi sportskog i investicijskog uspjeha. U svojim pokušajima da pronađe povezanost između njih, posebno se angažirao na ovogodišnjem prvenstvu u Rusiji.

- Predviđanje tržišta jednako je nezahvalno kao i predviđanje rezultata nogometnih utakmica zbog toga što je nemoguće procijeniti do koje mjere faktor sreće utječe na rezultat, rekao je Mauboussin za Columbia Business School Finance.

Jedno od najvažnijih zaključaka njegovog višegodišnjeg istraživanja je fenomen paradoksa talenta. Naime, taj je paradoks predmet istraživanja mnogih stručnjaka koji pokušavaju pronaći pravila i objašnjenja neuspjeha željenog plasmana talentiranog sportaša te loših investicijskih odluka iskusnih menadžera.

Nogomet je zbog svoje kompleksnosti osobito nezahvalan za predviđanje, jednoglasno smatraju ekonomski analitičari. Uz činjenicu da je potrebno predvidjeti spremnost 22 igrača dvije momčadi na terenu tijekom više od 90 minuta trajanja utakmice, nemoguće je predvidjeti faktore poput ozljeda, crvenih kartona ili slobodnih udaraca, koji nedvojbeno mogu promijeniti rezultat utakmice.

Čak i da se svi ti nepredvidivi scenariji izuzmu iz kalkulacije, elementarna matematika nalaže da 32 momčadi sa 736 raspoloživih nogometaša, u 58 utakmica tj. 5.394 minute, nudi preko 1 milijardu kombinacija mogućih pobjednika.

Matematika tako nalaže da je zasad najpouzdaniji nogometni prognostičar bio hobotnica Paul.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
01. svibanj 2024 02:14