ULAŽU MILIJUNE

McDonald‘su, Burger Kingu i KFC-u stiže jaka konkurencija, veliki američki lanac brze hrane dolazi u Hrvatsku!

Lanci brze hrane u Hrvatskoj ostvaruju izvanredne rezultate, a prihodi im svake godine rastu velikom brzinom

Taco Bell restoran

 Greg Baker/afp/profimedia/Greg Baker/afp/profimedia
Lanci brze hrane u Hrvatskoj ostvaruju izvanredne rezultate, a prihodi im svake godine rastu velikom brzinom

Taco Bell, jedan od najpoznatijih američkih lanaca brze hrane inspiriran meksičkom kuhinjom, uskoro otvara svoja vrata i u Hrvatskoj. Brend prepoznatljiv po tacosima, burritosima, nachosima i drugim tex-mex specijalitetima dio je korporacije Yum! Brands, koja u svojem portfelju ima i KFC te Pizza Hut. Taco Bell trenutno posluje u više od 30 zemalja svijeta s više od 8500 restorana.

Dolazak Taco Bella u Hrvatsku dio je šireg regionalnog širenja koje uključuje Sloveniju i Bosnu i Hercegovinu. Naime, Europska banka za obnovu i razvoj (EBRD) odobrila je zajam u iznosu od 9,9 milijuna eura tvrtkama Aptha Global i Tastra iz BiH za otvaranje restorana Taco Bell u Hrvatskoj i Sloveniji te KFC-a u Bosni i Hercegovini. Od ukupnog iznosa, EBRD osigurava 8,1 milijun eura, a preostalih 1,8 milijuna osigurat će se iz Globalnog fonda za okoliš (GEF), kroz Inicijativu za kružno gospodarstvo u regiji (CERI). Riječ je o prvom CERI projektu na zapadnom Balkanu.

Što stoji iza investicije?

Kako je objašnjeno na službenim stranicama EBRD-a, cilj je poduprijeti širenje dviju lokalnih kompanija (Aptha Global i Tastra) na tržištu zapadnog Balkana, Hrvatske i Slovenije, koje je još uvijek slabo pokriveno globalnim franšizama brze hrane. Ulaganje također, kako tvrde, predstavlja pionirski pokušaj integriranja načela kružnog gospodarstva u franšizni model, s punim financiranjem usmjerenim na potporu zelenoj tranziciji. Projekt bi trebao generirati znatan broj novih radnih mjesta te potaknuti ekonomsku inkluziju, s naglaskom na zapošljavanje žena i osoba s invaliditetom.

U globalnom kontekstu, korporacija Yum! Brands u 2024. godini ostvarila je prihode od 7,55 milijardi američkih dolara, što je rast u odnosu na prethodnu godinu iako je neto dobit pala za 7 posto te iznosila 1,486 milijardi dolara. Operativna dobit iznosila je 2,318 milijardi dolara, a zarada po dionici iznosila 5,22 dolara.

Svaki od brendova unutar Yum!-a ostvario je rast. KFC je zabilježio rast sistemske prodaje od 12 posto, uz otvaranje više od 2700 novih restorana i operativnu maržu od 46,1 posto. Taco Bell je otvorio 417 novih restorana i ostvario 9 posto rasta, a Pizza Hut je ostvario rast od 5 posto, s više od 800 novih lokacija. Poseban naglasak stavljen je na digitalnu transformaciju - digitalna prodaja porasla je za 22 posto, a tvrtka je lansirala vlastiti AI sustav "Byte by Yum!" koji optimizira operacije, dostavu i narudžbe.

Usporedbe radi, McDonald’s, koji i u Hrvatskoj i globalno drži lidersku poziciju, ostvario je bruto dobit od 14,71 milijardu dolara u 2024. Njegov model visokoučinkovitog franšiziranja u kombinaciji s prepoznatljivošću brenda omogućava stabilne rezultate i u vremenima ekonomske nesigurnosti.

Dobar posao u Hrvatskoj

Na hrvatskom tržištu McDonald‘s se prvi put pojavio 1996. u Zagrebu, a posluje putem tvrtke Globalna hrana d.o.o., koja je u 2024. ostvarila ukupne prihode od 232,85 milijuna eura - što je rast od gotovo 24 posto u odnosu na godinu prije - te neto dobit od 25,4 milijuna eura, što predstavlja porast od gotovo 28 posto.

Kada je riječ o restoranima brze hrane, slijedi ih domaći lanac Filia usluge, preko koje posluje Batak Grill, a koji je u 2024. ostvario prihode od 37,3 milijuna eura, što je povećanje od 53,63 posto u odnosu na prethodnu godinu. Ostvarili su i neto dobit od 1,95 milijuna eura, što je povećanje od 28,44 posto u odnosu na prethodnu godinu.

Zatim je tu Yellow Submarine s prihodima od 19,18 milijuna eura, što je, pak povećanje od 25,37 posto u odnosu na prethodnu godinu. U 2024. poslovni subjekt ostvario je neto dobit od 681.454 eura, što 2,92 posto više u odnosu na prethodnu godinu.

Na četvrtom mjestu je tvrtka Ammi, vlasnik brendova Good Food, Purple Monkey, 4burgers i Soho, čiji su ukupni prihodi u 2024. iznosili 15,14 milijuna eura, što je gotovo 4,5 milijuna više nego 2023.

Ali Kebaba, koji posluje putem tvrtke Valbo snaga d.o.o., u 2024. godini ostvario je ukupne prihode od 9,63 milijuna eura, što je rast od 22,16 posto u odnosu na 2023. Neto dobit iznosila je respektabilnih 1,58 milijuna eura, što je povećanje od 41,88 posto u odnosu na godinu prije.

Prosječan godišnji rast koji ostvaruju doista je impresivan, a jedan od razloga zbog kojih se baš ovaj jednostavni tip posluživanja mnogima pokazao najisplativijim svakako leži i u činjenici da je na fast foodu, uvjetno rečeno, moguće ostvariti jednu od boljih ugostiteljskih marži.

Prilika za širenje

Iako je McDonald‘s još uvijek nedostižan u prihodima, Yum! Brands vidi priliku za širenje u Hrvatskoj i regiji. Uz podršku EBRD-a i stratešku usmjerenost na održivost, zapošljavanje i digitalizaciju, širenje Taco Bella predstavlja važan iskorak za američku korporaciju.

Aldina Hadžić, direktorica tvrtke Aptha Global, istaknula je kako im je velika čast što je EBRD prepoznao Apthu kao strateškog partnera i omogućio realizaciju njihova regionalnog plana razvoja. Zahvaljujući toj podršci, planiraju do kraja 2027. otvoriti oko 30 novih restorana u zemljama zapadnog Balkana, Hrvatskoj i Sloveniji. Dodala je i kako grupa, u kojoj posluje i međunarodno prepoznat brend namještaja GoEs, ovaj projekt vidi kao početak šire suradnje na inicijativama koje kombiniraju inovacije i održivost.

S obzirom na rastući apetit domaćih potrošača za međunarodnim konceptima brze hrane, tržište je, čini se, spremno za dolazak novog globalnog igrača.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
04. srpanj 2025 17:48