‘SAMI DO DIJAGNOZE‘

Sve je krenulo nakon pandemije: Ova industrija uskoro će vrijediti više od 45 milijardi dolara...

Testovi su popularni i među hipohondrima, kao i fitness fanaticima koji svakoga dana žele analizirati vlastitu krvnu sliku

Ilustrativna fotografija

 /Christine Webb/alamy/profimedia

U proteklih pet godina tržište je preplavila gomila kućnih testova i naprava pomoću kojih pacijenti konzumenti mogu samostalno i, vjeruje se, precizno postaviti vlastite dijagnoze.

Prema istraživanju renomirane tvrtke RR Donnelley & Sons, praktičnost i privatnost prilikom testiranja najveći su razlozi rasta popularnosti navedenih proizvoda.

Ekonomisti se slažu da je ovo tržište pokrenula pandemija covida-19, a tvrtka Allied Market Research objavila je studiozno izvješće u kojem se predviđa da će njegova vrijednost do 2031. dosegnuti 45,58 milijardi američkih dolara. Usporedbe radi, 2021. ono je vrijedilo 16,66 milijardi dolara, a prošle se godine brojka popela na 20,35 milijardi.

Hipohondri i sportaši

Testovi su popularni i među hipohondrima, kao i fitness fanaticima koji svaki dana žele analizirati vlastitu krvnu sliku.

Zato su metode i naprave u ponudi raznolike, od uređaja koji nalikuju na električne cigarete, a zapravo mjere metabolizam, do senzora za praćenje šećera koji se nose na stražnjoj strani ruke.

U ponudi su i krvni testovi koji, navodno, otkrivaju što i kako utječe na san, energiju i seksualni nagon konzumenata. Tu je i Thorneov test, gdje se, pak, putem sline, analizira kako tijelo reagira na svakodnevni stres.

- Potrošači su sve više informirani i spremni su preuzeti kontrolu nad svojim zdravljem - izjavio je za Bloomberg liječnik Gil Blander, poznat po svojim istraživanjima o starenju. Kao osnivač i glavni znanstveni direktor tvrtke InsideTrackera, on pak nudi paket Ultimate + DNA + InnerAge, koji stoji 1047 američkih dolara, a mjeri 261 genetski marker koji bi trebao otkriti atletske predispozicije korisnika.

- Ulagači su svjesni da potrošači sve više investiraju u zdravlje, a pandemija je pokazala da se u svakom domu mogu obaviti razna testiranja. Ovakvi su proizvodi točka na kojoj se susreću zdravstvena preventiva, visoka tehnologija i potrošački impuls - obrazložio je Blander.

image

Ilustracija

Science Photo Library/Sciencephoto/Profimedia

Testovi za dijabetes

No, tržište će prvenstveno ovisiti o (ne)volji kroničnih bolesnika, poglavito dijabetičara.

Najviše se prodaje testova za mjerenje razine glukoze u krvi. Čak tri petine globalnog tržišta čine takvi testovi, a vjeruje se da će u sljedećih osam godina baš za njima potražnja i najviše nastaviti rasti. Prodavat će se i testovi za zarazne bolesti, trudnoću, test-trake za kolesterol, testovi za otkrivanje prisutnosti droga u tijelu, za praćenje koagulacije...

Kada je riječ o kanalima distribucije, tu prednjače ljekarne, gdje se kupuje više od dvije petine pribora za kućna testiranja. Procjenjuje se da će tako ostati i do 2031. U izvješću se spominje i kako će sve važniju ulogu igrati prodaja putem "internetskih ljekarni".

Najveće tržište je ono Sjevernoameričko, koje čini dvije petine globalnog tržišnog udjela. Tako bi trebalo ostati sve do 2031., a najveći rast potražnje, od 11,6 posto, očekuje se na zapadu Azije.​

Potrošačima odgovara cijena proizvoda, a industriji demografska slika svijeta. Prema podacima koje je objavila Svjetska zdravstvena organizacija, do 2030. godine svaka šesta osoba na svijetu imat će 60 ili više godina. Liječnici, ipak, pozivaju na oprez, odnosno upozoravaju da naprave za samotestiranje vjerojatno neće biti točne ili pouzdane kao tradicionalni laboratorijski testovi.

Industrija dugovječnosti

Kao jedna od najzanimljivijih pojava na regionalnoj startup-sceni u posljednje vrijeme isprofilirao se hrvatski Ani Biome, čiji fokus jest upravo na zdravstvenoj zaštiti korisnika.

Ani Biome osnovali su Nika Pintar i Bruno Balen. Svoje mjesto traže u takozvanoj industriji dugovječnosti, odnosno industriji proizvoda koji produljuju život. Glavnina sredstava usmjerena je u istraživanje fermentiranih mikronapitaka, a plan je sve "otkriveno kombinirati s modelima strojnog učenja kako bi ih mogli što bolje personalizirati". Ani Habit, aplikacija za interakciju i predviđanje potreba klijenata, već je na tržištu te se konstantno nadograđuje. Osnivači i investitori vjeruju da će industrija dugovječnosti od ove godine privlačiti jednako vrijedne investicije kao i umjetna inteligencija.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. travanj 2024 14:21