Zabrinjavajuće prognoze

Svake je godine sve više međunarodnih putnika, zračne luke nemaju tolike kapacitete

Prema IATA-inim prognozama, ove će godine broj putnika porasti 6,5 posto
Zračna luka Franjo Tuđman, Zagreb
 Boris Kovačev / Hanza Media

Vlade se moraju hitno pozabaviti nagovještajima manjka kapaciteta u zračnim lukama širom svijeta zbog rasta potražnje za međunarodnim putovanjima, ali moraju biti oprezne pri uključivanju privatnog sektora u taj proces, upozorilo je u ponedjeljak međunarodno udruženje aviokompanija.

Prema danas objavljenim IATA-inim prognozama, broj putnika u međunarodnom zračnom prometu porast će ove godine 6,5 posto, na 4,36 milijardi. U 2017. uvećan je 7,3 a u 2016. godini 7,0 posto.

Procjenjuje se da bi se do 2036. godine broj putnika trebao udvostručiti na 7,8 milijardi, a infrastruktura poput zračnih luka i i sustava kontrole leta kaska za potražnjom, konstatiraju u IATA-i.

Velike zračne luke nastoje riješiti krizu upravljanjem terminima ali to ne otklanja potrebu za gradnjom novih zračnih luka, istaknuo je godišnjem skupu udruženja u Sydneyu izvršni direktor udruženja Alexandre de Juniac.

"Svjedočimo krizi kapaciteta a ne primjećujemo potrebna ulaganja u infrastrukturu zračnih luka koja bi riješila problem", ističe de Juniac, primjećujući da se vlade suočene s manjkom novca sve češće okreću privatnim tvrtkama kako bi povećale kapacitete zračnih luka.

Upozorio je pritom da privatizacija luka nije dobro rješenje budući da one "nisu ispunile očekivanja prijevoznika". Mnogi s njima imaju "daleko previše gorkih iskustava", dodaje.

"I putnici uočavaju taj problem. Prema (globalnom sustavu ocjenjivanja) Skytraxu, pet od šest najpopularnijih zračnih luka među putnicima u javnom su vlasništu", naglašava de Juniac.

"Privatizirane zračne luke definitivno su skuplje a razlika u efikasnosti i razinama ulaganja u usporedbi s onima u javnom vlasništvu malena je", dodaje.

U IATA-i razmatraju usvajanje rezolucije o privatizaciji infrastrukture zračnih luka kojom bi pozvali vlade da pri dodjeli poslova gradnje novih terminala vode računa o dugoročnim ekonomskim i socijalnim prednostima tih projekata.

Rezolucija bi trebala biti usvojena u utorak a predložit će i bolju regulativu za privatizirane zračne luke i zaštitu interesa putnika.

U IATA-i su u ponedjeljak također izdvojili protekcioniizam i rast troškova kao ključne faktore rizika za dobit avioprijevoznika.

Snizili su tako procjenu ukupne neto dobiti prijevoznika u ovoj godini s 38,4 milijarde na 33,8 milijardi dolara.

Snižena procjena još se uvijek smatra solidnom a odražava snažan skok cijena nafte koje su nakon povlačenja SAD-a iz međunarodnog sporazuma o iranskom nuklearnom programu i nemira u Venezueli dosegnule najvišu razinu u tri i pol godine.

Prijevoznici zasada ne bilježe "značajan pad" putničkog ni prijevoza tereta", konstatira de Juniac, no to bi se moglo promijeniti ako trgovinske napetosti potraju.

"Općenito smatramo... da su sve te prepreke trgovini loša vijest gledano sa stajališta kompanija", kazao je novinarima čelnik IATA-e.

Ulagače je uzdrmao strah od sukoba vodećih svjetskih gospodarstava nakon što je američki predsjednik Donald Trump uveo carine na uvoz čelika i aluminija iz Europe, Meksika i Kanade, potaknuvši saveznike na usvajanje protumjera.

Među ostalim rizicima IATA izdvaja povlačenje SAD-a iz nuklearnog sporazuma i neizvjesnost u pogledu posljedica Brexita.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. svibanj 2024 16:51