Sklopljena je prva značajna poslovna transakcija u 2021. godini. Slovenska naftna kompanija Petrol preuzela je hrvatski maloprodajni lanac Crodux, dosad u vlasništvu umirovljenoga generala Ivana Čermaka.
Informacija je objavljena na Ljubljanskoj burzi, a Ivan Čermak nije želio komentirati transkaciju obrazloživši to činjenicom da tek mora biti odobrena od strane regulatora.
"Posao će biti gotov tek kad dobije dozvolu Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja i kad se svi ostali uvjeti ispune, a to očekujem kroz godinu dana. Prodaja maloprodajnog lanca je dio naše strategije fokusiranja na nove razvojne projekte i investicije, poput gradnje plinske termoelektrane u Slavonskom brodu", izjavio je Čermak.
U Petrolovu se priopćenju navodi da će nakon preuzimanja Croduxove 91 benzinske postaje slovenska kompanija imati više od 200 prodajnih mjesta u Hrvatskoj te će svoj tržišni udjel na hrvatskom tržištu naftnih derivata povećati na oko 23 posto. Uz benzinske postaje, Petrol je preuzeo i ostatak Croduxova poslovanja - skladišne kapacitete u Omišlju i Zadru. Crodux zapošljava 1150 radnika, a 2019. završio je s poslovnim prihodima od 5,6 milijardi kuna i neto dobiti od 142 milijuna kuna.
Nastavak suradnje
Iako službeno vrijednost transakcije nije objavljena, iz neslužbenih izvora Jutarnji doznaje kako se radi o iznosu većem od 200 milijuna eura. Ivan Čermak postao je vlasnik Croduxa 2013., kada je otkupio hrvatski maloprodajni naftni biznis austrijskog OMV-a. Cijena te transakcije tada također nije bila objavljena, ali se u stručnim krugovima spekuliralo s iznosom između 110 i 120 milijuna eura, pa se može pretpostaviti da Čermak iz naftnog biznisa izlazi sa značajnim profitom. Ova transakcija može se smatrati svojevrsnim nastavkom suradnje Čermaka i Petrola, jer je slovenska kompanija prije godinu i pol dana preuzela Croduxovo poslovanje s ukapljenim naftnim plinom, uključujući i veliki terminal u Svetom Križu Začretju.
Iz perspektive Petrola - najveće slovenske kompanije - ovaj potez je logičan jer učvršćuje njegovu poziciju na hrvatskom tržištu, gdje, nakon domicilnog slovenskog tržišta, generira najveći dio svojih prihoda. Croduxov lanac benzinskih postaja smatra se najkvalitetnijim u Hrvatskoj - većina benzinskih postaja ostvaruje godišnji promet veći od 3500 tona derivata - a kompanijini skladišni kapaciteti omogućit će Petrolu da optimizira opskrbu svojih postojećih prodajnih lokacija. Valja očekivati da će u takvim okolnostima Petrol još jače konkurirati tržišnom lideru Ini i na veleprodajnom tržištu.
Tri puta izgradio i prodao naftnu kompaniju
Prodajom Croduxa završava još jedno poglavlje u bogatoj poslovnoj karijeri Ivana Čermaka, vjerojatno jedinoga poduzetnika u ovom dijelu svijeta koji je čak tri puta izgradio i prodao naftnu kompaniju. Prvu svoju tvrtku, također nazvanu Crodux, osnovao je 1993., isprva se bavila dužobalnim transportom nafte i naftnih derivata, a 1998. dobila je dvogodišnji, 40 milijuna eura vrijedan ugovor za opskrbu SFOR-a. Paralelno kreće u gradnju benzinskih postaja u Hrvatskoj te skladišnih kapaciteta na Omišlju u suradnji s Janafom. Ukupno je sagrađeno 6 benzinskih postaja i zakupljeno 10 lokacija, no 2001. tu tvrtku prodaje autrijskom OMV-u koji na taj način ulazi na hrvatsko tržište.
Zarađeni novac Čermak investira u tvrtku Tifon i kreće s razvojem novog maloprodajnog lanca. Razvoj ide brzo, a Tifon je prva privatna kompanija u Hrvatskoj koja uspijeva dobiti lokacije na autocestama. Ipak, opterećen procesom koji se protiv njega vodi u Haagu Čermak odlučuje prodati Tifon koji 2007. kupuje mađarski MOL. Ni cijena te transakcije nije otkrivena, ali pretpostavlja se kako su Mađari za lanac sa 36 postaja i još 20 neizgrađenih lokacija platili oko 150 milijuna eura. Nova prilika za preuzimanje naftne kompanije Čermaku se otvara 2013., kad se austrijski OMV odlučuje povući s maloprodajnih tržišta u BiH i Hrvatskoj. Preuzima lanac nastao iz njegove inicijalne tvrtke, ponovno mu mijenja ime u Crodux, te kreće u razvoj.
Iako se u poslovnim krugovima oduvijek spekuliralo kako je Čermak hrvatsku podružnicu OMV-a preuzeo s intencijom da je u dogledno vrijeme proda, ne može se negirati kako je pod njegovim vlasništvom kompanija rasla. U sedam godina broj postaja je podigao sa 63 na 91, prihode uvećao za gotovo milijardu kuna, a dobit upeterostručio. Pritom valja napomenuti kako mu je na ruku išla odluka Kukuriku koalicije koja je 2014. deregulirala cijene motornih goriva i tako opskrbljivačima omogućila znatni rast prethodno vrlo niskih marži - ključnog razloga zašto se OMV i povukao s ovdašnjeg tržišta. Je li ovo kraj poduzetničke karijere Ivana Čermaka u naftnom biznisu? S obzirom na dosadašnja iskustva, to nitko sa sigurnošću ne može tvrditi...
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....