POSLOVNI KRAH

Slom tvorca Dormea: Od 200 milijuna eura do bankrota i borbe za opstanak

Prije samo godinu dana svrstan je među deset najbogatijih Slovenaca s imetkom od 200 milijuna eura

Sandi Češko

 Dragan Matić/CROPIX

Sandi Češko je prije samo godinu dana svrstan među deset najbogatijih Slovenaca s imetkom od 200 milijuna eura. Sada je osnivač Dormea i ostalih brendova grupe Studio Moderna slovenskim medijima priznao da ima problema u tvrtki te da kasne plaće zaposlenika i druge obveze

Sandi Češko, jedan od najbogatijih Slovenaca i "kralj" televizijske prodaje koji je sa svojim brendovima Dormeo, Delimano i Kosmodisk prodro u gotovo svako domaćinstvo u ovom dijelu Europe, potvrdio je slovenskim medijima da se nalazi u poslovnim poteškoćama.

- Osnivač Dormea i ostalih brendova grupe Studio Moderna danas nije želio pred kamere. No, u kratkom telefonskom razgovoru za našu televiziju priznao je da problema u tvrtki ima - da kasne plaće zaposlenika i druge obveze. No, priča za njega nije gotova i do kraja će se truditi za opstanak tvrtke - navodi portal 24.ur, podsjećajući da je Češko prije samo godinu dana svrstavan među deset najbogatijih Slovenaca s imetkom od 200 milijuna eura. Kada se "zagrabi" dublje u prošlost, Češko je stajao još bolje.

- Studio Moderna je u samo dvadesetak godina, krenuvši od nule, izrastao u tvrtku s osam tisuća zaposlenih, pola milijarde eura prihoda s operacijama u dvadeset zemalja - izjavio je Češko u intervjuu Jutarnjem listu u srpnju 2020., otkrivši da je upravo u tom razdoblju dovršio desetogodišnji izlazak iz vlasničke strukture Studija Moderne u korist investicijskih fondova pod kontrolom slovenskog biznismena Darka Horvata. No, već iduće godine Češko je otkupio Studio Moderna od Horvata.

Poslovna filozofija

Poslovna filozofija osnivača Studija Moderna maloprodaja je vlastitih brendova kroz sve moguće kanale, među kojima je, barem u počecima, bila ključna televizija. Trideset godina nakon poduzetničkog starta Sandija Češka, više nitko ne dvoji da se osnivač Studija Moderna u ovom dijelu Europe prvi dosjetio da svoje brendove ne mora nuditi samo u kratkim televizijskim reklamama uz skupe cijene oglašavanja nego i da se puno veći učinak može ostvariti posebnim emisijama i programima "televizijske prodaje".

U ranim devedesetim godinama prošlog stoljeća Češko je bio jedan od pionira izravnog oglašavanja i prodaje, što mu je donijelo vrtoglav rast i nova tržišta.

Kada je u pitanju razvoj brendova Studija Moderna, Češko je u spomenutom intervjuu Jutarnjem otkrio da je Dormeo nastao na temelju tehnologije Octaspring, koju je kupio od jednog belgijskog poduzeća.

- Radi se o tehnologiji opruga od pjene koja se koristi u izradi madraca, namještaja i profesionalnih sjedišta. Njezina prednost je da, s jedne strane, daje podršku koja se prije postizala s metalnim oprugama i tzv. comfort pjenom, a s druge strane smanjuje cijenu proizvodnje u odnosu na klasične madrace od pjene s obzirom na to da se koristi 50 posto manje materijala - objasnio je Češko.

Priča o Kosmodisku, plastičnoj traci koja uklanja bol u leđima i probleme s kralježnicom, još je zanimljivija. Prema svjedočenju bivšeg poslovnog suradnika Sandija Češka, Branimira Brkljača, Češko je autorska prava za Kosmodisk kupio od njegova izumitelja Branka Stojanovića iz Srbije.

- Češko je 1992. pokrenuo Studio Moderna te počeo prodavati Kosmodisk, prvo u malim količinama. U proljeće 1993. dogovorili smo se o prodaji prava na Kosmodisk Studiju Moderna. Naručili smo i dobili medicinsko istraživanje o utjecaju Kosmodiska u liječenju problema s kralježnicom.

Prve spotove o Kosmodisku emitirali smo na Pop TV-u. Tada nastaje i ideja o Top Shopu koji će objediniti prodaju više proizvoda i tako je počelo širenje iz Slovenije prema Hrvatskoj, Mađarskoj i drugim tržištima - posvjedočio je Brkljač u nedavnom intervjuu za najgledaniji poslovni podcast u regiji, "Biznis priče".

Iz intervjua Sandija Češka Jutarnjem listu moglo bi se zaključiti da je Studio Moderna možda imao i prebrz rast, koji za kompanije može biti jednako rizičan kao i prespor razvoj, tijekom kojeg tvrtka može postati meta bržih i agresivnijih konkurenata.

- Imali smo vrtoglavu stopu rasta od dvadeset do trideset posto godišnje, ali nismo imali tog iskustva. Nekoć je za gradnju ovakve tvrtke bilo potrebno više generacija. Još od 1999. godine nas su obilazili zainteresirani investitori. Na početku sam to odbijao, no onda sam odlučio prihvatiti - posvjedočio je Češko u spomenutom razgovoru za Jutarnji, vođenom za vrijeme globalne pandemije koronavirusa.

Već se tada požalio na poteškoće u pronalasku kapitala za daljnje širenje, odnosno ostvarivanje vizije Studija Moderna kao globalne kompanije koja posluje na pedesetak tržišta. Sudeći prema najnovijem razvoju događaja, taj se plan neće ostvariti.

Rat u Ukrajini

U "koronu" je Studio Moderna uplovio s poslovanjem, osim na matičnom i drugim tržištima bivših jugoslavenskih republika, u Poljskoj, Mađarskoj, Rumunjskoj, Bugarskoj, Češkoj, Slovačkoj, Moldaviji, Latviji, Litvi i, što se pokazalo vrlo bitnim za današnje probleme kompanije, Ukrajini. Naime, Češko se u svibnju ove godine požalio da mu je rat u Ukrajini donio velike probleme.

- Kad je počeo rat u Ukrajini i kada su nas pogodile sankcije, izgubili smo dva tržišta. Osim toga, izgubili smo i financijskog investitora. Morali smo poduzeti određene mjere, a jedna od njih bila je prisilna nagodba u Švicarskoj. I menadžer se odlučio na prodaju brendova koje je kupio Darko Horvat - rekao je osnivač Studija Moderna, potvrdivši nagađanja da je tvrtka ostala bez brendova Top Shop, Delimano i Kosmodisk, koje je preuzeo Horvat.

Pad prihoda

U Hrvatskoj je Češko otvorio tvrtku kćer početkom 1997. Poslovni problemi o kojima osnivač Studija Moderna govori u slovenskim medijima vidljivi su i iz poslovanja te tvrtke, nazvane Studio Moderna - TV prodaja. Prihodi Studija Moderna - TV prodaja prije pandemije korone kretali su se između 35 milijuna i 37 milijuna eura, a prošle su godine pali na 21,7 milijuna eura. Spomenuti pad prihoda donosio je sa sobom i gubitke.

Samo lani tvrtka Studio Moderna - TV prodaja ostvarila je minus od 3,5 milijuna eura, a posljednji je put radila s dobiti 2018., kada je ona iznosila 131 tisuću eura. I broj zaposlenih Češkove hrvatske tvrtke je u padu: trenutno ih je u Studiju Moderna - TV prodaja oko 350, a još 2021. bilo ih je više od 400. Tvrtka jučer nije bila u blokadi računa.

"U 2021. tvrtka je zatvorila neprofitabilne maloprodajne jedinice, smanjila broj zaposlenih, suzdržala se od novih inicijativa i projekata zbog povećanih neizvjesnosti iz okruženja", navodi se u poslovnom izvješću Studija Moderna - TV prodaja sa sjedištem u Zagrebu.

Češko se od ostalih velikih poduzetnika na ovim prostorima, osim po činjenici da je praktički ni iz čega stvorio poslovno carstvo, razlikovao i po angažmanu u drugim tvrtkama. Bio je, među ostalim, predsjednik Nadzornog odbora M+ Grupe, brzorastuće kompanije specijalizirane za upravljanje pozivnim centrima, te član nadzornih odbora Telekoma Slovenije i više slovenskih poslovnih banaka.

Da je savjet osnivača Studija Moderna mnogima bio dobrodošao, svjedoče i angažmani Češka u obrazovnim institucijama poput bledskog IEDC-a, Ekonomskog fakulteta u Ljubljani i fondacije "Duke of Edinburgh Foundation". S obzirom na sve spomenute reference, ne čudi što Češka ne napušta vjera da će spriječiti poslovni krah Studija Moderna. Ne bi bio prvi poduzetnik koji se izborio s manjkom "obrtnog kapitala" i dugovima prema dobavljačima, ali ni posljednji čiji je kraj nagovijestilo nepovjerenje financijskog sektora i dobavljača.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
09. srpanj 2024 16:26