VELIKA ISTRAGA

Shein se ponovno našao u središtu europskog skandala

Talijanski i francuski regulatori razotkrili su obmanjujuće ekološke tvrdnje i lažne popuste popularnog kineskog giganta

U Francuskoj je Shein na meti regulatora i zbog povrede privatnosti korisnika

 Rodrigo Arangua/afp/profimedia/Rodrigo Arangua/afp/profimedia
Talijanski i francuski regulatori razotkrili su obmanjujuće ekološke tvrdnje i lažne popuste popularnog kineskog giganta

Kineski trgovci odjevnim predmetima brze mode ponovno su na udaru europskih regulatora. Talijansko tijelo za zaštitu tržišnog natjecanja kaznilo je Shein s milijun eura zbog obmanjivanja kupaca o utjecanju njihovih proizvoda na okoliš. Rasplet je to istrage koju su u rujnu pokrenuli protiv tvrtke Infinite Styles Services Co. Limited iz Dublina, koja upravlja Sheinovom web stranicom u Europi. Kineska online trgovina navodi da je spremna otvoreno surađivati s talijanskim vlastima i pružiti sve potrebne informacije, no čini se da joj ti podaci i informacije baš i nisu išli naruku.

Europa krenula u najbesmisleniju bitku za prava potrošača ikad: ‘Koga oni štite? Pazite, ta roba nije više ona ‘sve za 5 kuna‘

Talijanski regulator utvrdio je da su poruke o ekološkoj održivosti i društvenoj odgovornosti na stranici kineskog trgovca "ponekad nejasne, generičke i pretjerano naglašene, a u drugim su slučajevima potpuno obmanjujuće". Osim toga, Sheinove tvrdnje o dizajnu kružnog sustava i mogućnosti recikliranja proizvoda definitivno su "lažne, a u najmanju ruku zbunjujuće". Ekološke karakteristike njihove kolekcije "evoluSHEIN by design", za koju tvrde da nastaje korištenjem održivije i odgovornije proizvodnje, najblaže su rečeno precijenjene, zaključili su Talijani. Smatraju da potrošači zbog takvih poruka mogu pomisliti da je ta kolekcija izrađena od ekoloških prihvatljivih materijala i da se može reciklirati, što je daleko od istine. Vlasti su osporile i Sheinove "nejasne i generičke" obveze smanjenja emisija stakleničkih plinova za 25 posto do 2030. i neto nule do 2050., napominjući da se ugljični otisak tvrtke povećao u protekle dvije godine.

Ovo je samo najnoviji udarac Sheinu nakon što ga je početkom srpnja francuska antimonopolska agencija kaznila s 40 milijuna eura zbog, kako su ih nazvali, prijevarnih poslovnih praksi poput obmanjujućih popusta. Prema francuskim propisima, referentna cijena za bilo koji popust najniža je cijena koju je trgovac dao tijekom 30 dana koji prethodne ponude.

Ovo je mjesto gdje se proizvodi odjeća koju masovno naručuju Hrvatice: ‘Danonoćno se čuje podmukli zvuk. Prljave su tajne njihova uspjeha‘

Shein je prekršio to pravilo jer nije uzeo u obzir prethodne ponude i ponekad je povećavao cijenu prije primjene popusta, objasnili su Francuzi nakon jednogodišnje istrage. Konkretno, istragu su proveli na tisućama proizvoda na Sheinovoj francuskoj stranici između 1. listopada 2022. i 31. kolovoza 2023. i tako otkrili da čak 57 posto oglašenih ponuda zapravo nije nudilo nižu cijenu, 19 posto imalo je manji popust od oglašenog, a u svakom desetom slučaju nova je cijena, zapravo, bila i veća od početne. Baš kao i talijanski regulatori, Francuzi su primijetili da su tvrdnje o smanjenju emisija stakleničkih plinova za 25 posto nepotkrijepljene.

image

U svibnju je i Europska komisija oštro kritizirala Shein zbog korištenja lažnih popusta,

Jade Gao/Afp

U toj je zemlji Shein na meti regulatora i zbog povrede privatnosti korisnika. Francuska agencija za zaštitu privatnosti objavila je 13. srpnja prijedlog kazne od čak 150 milijuna eura zbog postavljanja oglašivačkih kolačića bez pristanka korisnika ili je, pak, traženje pristanka bilo izrazito zbunjujuće, a nekim su korisnicima postavljeni kolačići i onda kada bi ih izričito odbili. Nepravilnosti su prvi put otkrivene u kolovozu 2023., nakon čega je uslijedila istraga s ovim poražavajućim rezultatima.

U svibnju je i Europska komisija oštro kritizirala Shein zbog korištenja lažnih popusta, manipulativnih taktika pritiska i obmanjujućih tvrdnji o cijenama koje su veće nego u reklamama. Ukratko, nakon što su proveli istragu s nacionalnim tijelima za zaštitu potrošača, utvrdili su da trgovački div poznat po svojim izrazito niskim cijenama krši zakone Europske unije. U studenom je utvrđeno da je konkurentski Temu prekršio zakon EU o zaštiti potrošača jer je prikazivao lažne recenzije proizvoda i "gamificirao" iskustvo kupovine promocijama s vrtnjom kotača.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
05. kolovoz 2025 10:52