Jasmin Bajić, predsjednik Uprave Croatia Airlinesa

S novom flotom zrakoplova kroz promjene i izazove prema većem zadovoljstvu putnika

Croatia Airlines aktivno razvija modele suradnje s dionicima hrvatskog turističkog sektora s ciljem razvoja cjelogodišnjeg turizma u državi, aktivno pridonoseći i razvoju cjelokupnoga hrvatskog gospodarstva

Jasmin Bajić, predsjednik Uprave Croatia Airlinesa

Godina 2024. u svakom je pogledu bila posebna za Croatia Airlines. U njoj smo s ponosom obilježili 35. obljetnicu osnutka hrvatske zrakoplovne tvrtke i 20 godina članstva u udruzi Star Alliance, ali započeli smo i najveći projekt u povijesti kompanije - obnovu cjelokupne flote novim zrakoplovima Airbus A220. Obnova flote podrazumijeva zamjenu postojeće flote s 15 novih zrakoplova Airbus A220, kapaciteta 149 i 127 sjedala, do 2027. godine, što predstavlja značajan tehnološki iskorak te veću energetsku učinkovitost uz 25 posto manju potrošnju goriva i emisiju CO₂. Jedinstvenom flotom zrakoplova Airbus A220 osigurat ćemo efikasniji poslovni model i otvoriti dodatne prilike održivog poslovanja u budućnosti uz postupno širenje mreže letova, zadovoljavajući očekivanja naših putnika i dionika. Prvi novi zrakoplov u flotu je uključen u srpnju i nazvan je Zagreb, a drugi u prosincu 2024. godine i nosi ime Split.

U vrijeme sveprisutnih globalnih izazova, aktualne geopolitičke situacije i poremećaja u opskrbnim lancima koji utječu na kašnjenja isporuka novih zrakoplova i raspoloživost rezervnih dijelova, treba naglasiti da je investicijski ciklus zamjene flote donio izražene operativne i financijske izazove karakteristične za tranzicijsko razdoblje. U 2024. godini svjetska zrakoplovna industrija zabilježila je rast putničkog prometa, premašivši razine iz 2019. godine, ali uz pad profitabilnosti uzrokovan, među ostalim, i inflacijom te, posljedično, rastućim operativnim troškovima. Osim toga, prema podacima Međunarodne udruge zrakoplovnih prijevoznika (IATA), profitne marže aviokompanija i dalje su veoma niske i iznose oko 3 posto, što ih čini vrlo osjetljivima na svaki dodatni trošak ili tržišni poremećaj. Sukladno svemu navedenom kretalo se poslovanje Croatia Airlinesa u 2024. godini, u kojoj smo prevezli 6 posto više putnika nego godinu prije, uz povećanje broja letova od 2 posto u odnosu na 2023. godinu. Operativni gubitak iznosio je 16 milijuna eura, a neto gubitak 19,6 milijuna eura, uz pozitivan EBITDA na razini od 7,3 milijuna eura. Očekivani negativni financijski rezultat planirana je posljedica tranzicijskih troškova zamjene flote, a te procese dodatno opterećuju složenost upravljanja operacijom s tri različita tipa zrakoplova, kašnjenja isporuka novih zrakoplova, dodatni troškovi kratkoročnih najmova zrakoplova te produljenja radova na održavanju postojeće zrakoplovne flote.

U poslovnoj 2024. godini nastavili smo širiti mrežu međunarodnih odredišta i povećali smo broj tjednih letova na pojedinim linijama, a naši su zrakoplovi letjeli na ukupno 50 međunarodnih linija i Hrvatsku izravno povezivali s 28 inozemnih odredišta. Tijekom turističke sezone bili smo jedini avioprijevoznik koji je prometovao u svih osam hrvatskih zračnih luka. Partnerstva s drugim prijevoznicima posebno su važan dio naše poslovne strategije i omogućavaju nam da putnicima ponudimo širi izbor destinacija i bolju povezanost, a istovremeno povećavaju našu vidljivost i prepoznatljivost na međunarodnom tržištu. Lani smo surađivali sa 17 code share partnera, od čega je 13 iz najvećeg zrakoplovnog saveza na svijetu, Star Alliancea, a tri su iz alijanse Sky Team. Ovakav vid suradnji povećava vidljivost kompanije na svjetskom zrakoplovnom tržištu, omogućava dostupnost na tržištima na kojima fizički ne obavljamo letove te pruža mogućnosti povećanja kapaciteta na postojećim rutama.

I u protekloj godini posvetili smo posebnu pozornost održivosti, što je važno za godine koje dolaze. U kompaniji su još 2018. godine implementirani standardi ISO 14001 za upravljanje okolišem i ISO 50001 za upravljanje energijom, čime je budućnost kompanije usmjerena prema održivom razvoju. Lani smo uspješno obavili pilot-projekt korištenja održivog zrakoplovnog goriva (SAF) na odabranim letovima kako bismo se što uspješnije pripremili za zakonsku obvezu prema kojoj, od početka 2025. godine, dobavljači u Europskoj uniji moraju primijeniti 2 posto goriva iz obnovljivih izvora u svrhu dekarbonizacije zračnog prometa. To dodatno potvrđuje našu predanost povećanju energetske učinkovitosti i smanjenju emisija u skladu s globalnim ciljevima ugljične neutralnosti industrije zračnog prijevoza do 2050. godine.

Digitalizacija svih poslovnih procesa kontinuirano se provodi s ciljem povećanja zadovoljstva naših putnika uslugama Croatia Airlinesa, što, uz jasnu viziju, treba pomoći iskorištavanju potencijala daljnjeg rasta. Zadržavanje povjerenja naših putnika jedna je od najvažnijih poluga kompanijske kulture, o čemu brinu zaposlenici na svim razinama. Stoga veliku zahvalu zaslužuju svi naši zaposleni. Treba naglasiti i da smo u 2024. godini zaposlili nove članove posade - pilote, kabinsko osoblje i mehaničare - kako bismo bili spremni za prihvat nove flote. Ulagali smo u školovanje i profesionalni razvoj, a sa strukovnim smo sindikatima potpisali novi kolektivni ugovor na razdoblje od sljedećih pet godina, čime smo osigurali potrebnu stabilnost i zadržali motivaciju zaposlenika, koja uvijek čini točku razlike. Upravo zato koristim priliku s ponosom istaknuti činjenicu da fluktuacija našeg osoblja ostaje niska, što je danas rijetkost u zrakoplovnoj industriji.

Svjesni i dalje prisutne visoke sezonalnosti hrvatskog zrakoplovnog tržišta, koja neizostavno usložnjava poslovne procese te utječe na poslovni rezultat Croatia Airlinesa, aktivno razvijamo modele suradnje s dionicima hrvatskog turističkog sektora s ciljem razvoja cjelogodišnjeg turizma u državi, aktivno pridonoseći i na ovaj način razvoju cjelokupnoga hrvatskog gospodarstva. Croatia Airlines ostaje siguran, visokokvalitetan i moderan avioprijevoznik te strateški dio hrvatske prometne i turističke infrastrukture.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. lipanj 2025 14:16