financijski izvještaj

Rimac otvoreno progovorio o svom poslovanju: otkrio koliko prosječno zarađuju njegovi zaposlenici, ali i svoju plaću

Video snimka je neformalan i simpatičan uvid u način razmišljanja Mate Rimca
Mate Rimac na svom YouTube kanalu objasnio sve detalje poslovanja
 Screenshot/YouTube

Mate Rimac, osnivač Rimac automobila i Greyp Bikes, objavio je video snimku od sat i sedam minuta u kojoj objašnjava funkcioniranje firme kao i planove jer, kaže, želi biti transparentan.

“Ovo je prvi put da na ovaj način radim izvještavanje javnosti o firmi. Postoji dosta veliki interes za to što firma radi, a i hrvatski zakon kaže da kad se prijeđe određena veličina postoji neki javni interes i da firma mora objavljivati revidirani financijski izvještaj”, kaže u uvodu. Budući da je to mnogima suhoparno i nerazumljivo, on se odlučio na istup i preko videa.

Bio je pritom i prilično emocionalan jer je, kaže, prije 10 godina u ovo vrijeme bio sam u garaži. Tek u travnju 2011. su mu se pridružile prve kolege. “Uskoro ćemo slaviti 10. godišnjicu. Danas imamo preko 900 zaposlenih”, navodi. Fotografija na ekranu koju pokazuje je, međutim, stara jer se zbog Covid-19 već dugo nisu stigli slikati zajedno.

Pripremio je niz slajdova s pokazateljima, ali najveći dio vremena ipak je otišao na ono što Mate Rimac najviše voli - komentiranje razvoja i testiranja njegova hiperautomobila C Two.

Slične prezentacije bi, kaže, volio raditi redovito, svaki kvartal ili svakih šest mjeseci, ali bit će to, iskren je, onoliko puta godišnje koliko stigne.

Video snimka je neformalan i simpatičan uvid u način razmišljanja Mate Rimca, kao i onoga što ga okupira. Iako je video naslovio “Rimac javni izvještaj Q32020”, što bi trebalo značiti niz podataka o poslovanju u dosadašnjem tijeku godine, zapravo je govorio o dosadašnjem razvoju Rimac automobila, odnosno izdvojio “teme koje su ljudima zanimljive i gdje postoji nerazumijevanje”.

Počeo je s plaćama zaposlenika, nastavio s financijama, investicijama i vlasničkom strukturom te državnim poticajima, potom dugo govorio o C Two, te projektima koje rade za druge proizvođače automobila, a završio pobrajajući lokacije proizvodnje (njih osam) i planove za golemi kampus, za koji još u uvijek nema riješeno sve oko lokacije i dozvola.

U nastavku su neki od podataka i komentara koje je iznio.

'Nismo davali otkaze, nego suprotno'

Dvije firme koje je osnovao u Svetoj Nedelji sada imaju 908 zaposlenika (Rimac automobili i Greyp), iako nisu svi stalno zaposleni. Stalno zaposlenih je 828, od čega u Rimac automobilima 759, te 70 studenata i 10 vanjskih suradnika.

Od lockdowna do danas su zaposlili 183 nova radnika, a 170 za stalno. U cijeloj godini do sada 250, a 231 za stalno.

“Znači imali smo snažan rast. Nismo davali otkaze, nego suprotno”, komentira.

Potom je govorio o plaćama. Prosjek neto plaće bez prijevoza i troškova smještaja je 10.500 kuna. To je opisao kao iznos koji je daleko od onoga s čime su zadovoljni, žele biti konkurentni na internacionalnom tržištu rada ne samo u Hrvatskoj, “da imamo sretne i zadovoljne zaposlenike”.

Rimac automobili imaju mjesečno 14 milijuna kuna bruto troška za plaće, spomenuo je. Kao zanimljivost je izdvojio svoju plaću, nešto ispod 35.000 kuna neto.

'Ljudi misle da sam pun novca'

“Ovo je moja plaća, zašto to skrivati, ne vidim razlog. Krenuo sam daleko ispod današnjeg prosjeka plaće u firmi. Sada imam tri puta veću, 300 posto veću plaću od prosjeka, što je puno, ali po firmama u Americi mislim da je razlika i 100 ili 300 puta”, komentirao je. “Nikad nisam bio najbolje plaćena osoba u firmi. Danas ima 15 bolje plaćenih, onih kvalitetnih koji donose vrijednost firmi”, dodao je.

Objašnjavao je također kako mu je plaća jedini izvor prihoda iz kojeg plaća i kredit za kuću koju je nedavno uzeo, a nije dovoljna, veli, za sve silne zahtjeve za donacije koje dobiva ili pozive za investiranje u razvoj nečijih ideja. “Ljudi misle da sam pun novca. Sve ide u firmu, a ja živim od svoje plaće koja je za hrvatske prilike više nego solidna, mislim da je veća nego od premijera, ali nije da mogu financirati svakoga tko mi dođe kucati na vrata”, bio je otvoren.

Govoreći o financijskom poslovanju firme, naglasio je kako nije istina da su Rimac automobili prvi put bili pozitivni 2019. godine, kako neki govore. “Mi smo 2017. i 2018. bili negativni, što je normalno za firmu u rastu i ekspanziji, ali smo prethodnih godina bili pozitivni”, rekao je, pokazujući podatke sve do 2012. godine. Lani je bio značajan rast prihoda (23,5 milijuna eura), poslovanje je bilo s dobiti (1,4 milijuna eura), a za 2020. je rekao kako je još teško prognozirati jer ima mjesec i pol pred njima za realizaciju poslova. “Prvih 6 mjeseci je bilo dosta teško, ali nadam se da će biti rasta ove godine”, poručio je.

Državni poticaji i EU sredstva

Zadržao se i na pitanju državnih poticaja te EU sredstava uz zaključak da daleko više uplaćuju državi nego što dobivaju, “a neki misle da smo na državnoj sisi”. Pokazao je slajd o tome da su ukupno 17 milijuna eura dosad uplatili u državni proračun do devetog mjeseca, a dobili manje od 3 milijuna eura poticaja i 5 milijuna eura europskih sredstava.

Uz komentar “sigurno će neki reći zašto bi vjerovali Mati, Mate sigurno laže”, otvorio je internetsku stranicu Ministarstva financija gdje se, kaže, vidi svaka transakcija. Dao si je truda te izračunao i da je od početka ukupno dobio oko 300 tisuća eura kroz plaću. “Država ima više koristi od firme nego ja. Mi ne isplaćujemo dobit i sva investicija do sada je išla u firmu, a ja nisam prodavao udjele”, naglašava. Naravno, njegovi udjeli puno vrijede, “bogat sam na papiru”.

Potom je analizirao investicije i vlasničku strukturu. Investicije dosad koje su primili ukupno iznose 150 milijuna eura.

“Neki mali investitori sada izlaze, prodaju, i imaju dosta dobar povrat na investiciju”, naglasio je. U pitanju su oni koji su ušli među prvima, kad mu je trebala svaka kuna, prisjeća se. Jedan od njih izlazi baš sada. “Neću reći za koliko je prodao, ali mislim da će neke domaće investitore koji su imali priliku tada uložiti, boljeti što to nisu napravili”, komentirao je Rimac.

Prekretnica je bila, spominje, kada je Porsche uložio 2018. godine (iznos nije objavljen), a tri godine su radili na tome i prošli tri due diligencea, pa onda Hyundai-Kia 80 milijuna eura.

'Udio u firmi dat ću zaposlenicima'

“Sada ja držim 45 posto firme, Camel 18 posto, Porsche 15 i Hyundai- Kia 14”, kaže, uz nekoliko malih suvlasnika koji su sada u procesu izlaska.

“Značajan udio firme ćemo transferirati na zaposlenike”, ponovio je, uz najavu da će detalje vjerojatno objaviti s idućim izvještajem o poslovanju.

“Svaki od nas shareholdera, a ja u najvećem dijelu, ćemo dio dati zaposlenicima bez naknade. Hoćemo da imaju velik, značajan dio firme”, kaže. Cilj mu je, o čemu je već ranije govorio, da zaposlenici mogu pristojno živjeti od plaće, a kroz udjele da si mogu priuštiti nešto što ne bi mogli inače, kuće, aute itd. To mu je cilj, ako se budu dalje uspješno razvijali, kao što su krenuli, “da u Hrvatskoj imamo puno novih bogatih ljudi. Bogat nije biti loše, pogotovo ako ste to svojim radom stekli. Tu puno ljudi radi dan i noć, nekad i subotama i nedjeljama, puno su dali sebe za ovu firmu”, poručuje.

Objasnio je dva biznis modela Rimac automobila, vezana uz razvoj CTwo i proizvodnju za druge proizvođače automobila, te naveo pet ciljeva firme, “slajd koji ne mijenjam već godinama, sve je stvar egzekucije”: da budu lider u EV superautomobilima, lider u high performance električnim pogonima, profitabilni i cash flow pozitivni, da rade na lijepoj lokaciji kampusu te da budu najbolji poslodavac.

Oko C Two je objasnio da im je svaki detalj bitan i da bude kvalitetan te na visokoj razini jer je to ujedno pokazatelj njihovih kompetencija. Što se vidi u tom automobilu, to drugi proizvođači automobila od njih mogu očekivati, naručiti, od pogonskog sustava, baterija do elektronike. Tako kompleksan automobil stvara, naglašava, tim od oko 400 inženjera, a na to je najponosniji, kaže.

Serijska proizvodnja

Tumačio je razvoj, testiranje, pokazivao video snimke (“Fora su ove snimke, jel tako?”), i najavio da sada kreću iz prototipne u predserijsku proizvodnju automobila. Ponavlja da se moraju s njime dokazati, moraju biti na razini vrhunskih brendova, kako bi na kraju to bio globalno homologiziran i certificiran automobil, pa stoga rade nebrojna testiranja.

Nije objavio datum kad će pokazati gotovi automobil za serijsku proizvodnju, samo da će to biti uskoro, ali pod drugim imenom, ne C Two. S time već kasne u odnosu na planove, već su ga trebali početi i isporučivati, ali malo ih je omela korona. No, priznaje, i sami su krivi.

“Učimo, kompleksno je to sve”, kaže, uz napomenu da se to događa i daleko većim proizvođačima automobila. Paralelno rade i na projektima za druge, kako bi to podigli na serijsku proizvodnju, uvode robote, a to traje.

“Ne znam za firmu koja je u 10 godina od garaže postala dobavljač za najveće svjetske proizvođače”, naglašava pritom. Trenutno posluju na osam lokacija, a kod City centra West u Zagrebu uskoro otvaraju novi pogon. Jednom će sve što je sada raštrkano oko Zagreba biti u njihovom velikom kampusu na 100 tisuća kvadrata, ali za njega ne iznosi još lokaciju, samo viziju divnog mjesta za rad integriranog u prirodu i otvorenog prema sugrađanima.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. travanj 2024 23:16