
Revolut, vodeća europska neobanka, najavila je ulazak na tržište mobilnih usluga, čime želi proširiti svoje poslovanje i na europski telekomunikacijski sektor vrijedan 500 milijardi eura.
Tijekom proteklog desetljeća, digitalne banke razvijale su se kao platforme bez fizičkih poslovnica, nudeći usluge od poslovnog bankarstva do štednje, osiguranja i trgovanja dionicama, a sada planiraju disruptirati još jednu industriju; europsko telekomunikacijsko tržište.
Iz Revoluta nam objašnjavaju kako imaju planove za širenje svojih mobilnih usluga i na hrvatsko tržište, iako točan datum još nije potvrđen. Kao i kod svakog novog lansiranja, pristup je temeljen na strategiji "testiraj i uči". Tako im je trenutačno glavni fokus Velika Britanija i Njemačka, gdje su, kako tvrde, već ostvarili snažan početni odaziv korisnika. Ako se tamošnje usluge pokažu uspješnima, planiraju širenje i na druga tržišta, među kojima je i Hrvatska. Ipak, kako naglašavaju, još je prerano za potvrdu egzaktnih rokova.
U Revolutu ističu kako su prepoznali jasnu priliku za inovaciju u sektoru u kojem korisnici trpe zbog nedostatka transparentnosti, skrivenih naknada, lošeg korisničkog iskustva i zastarjelog korisničkog sučelja. Tradicionalni operateri, smatraju, nisu uspjeli učinkovito riješiti ove probleme.
Prvi korak ka promjeni bio je lansiranje eSIM usluge prošle godine (digitalna verzija fizičke SIM kartice, ugrađena u uređaj), koja je, kako navode, naišla na izvrstan odaziv korisnika.
Kao glavnu prednost u odnosu na standardne operatere, Revolut ističe potpunu integraciju mobilnih usluga unutar svoje aplikacije. To korisnicima omogućuje jednostavno upravljanje planovima, a dodatna pogodnost je mogućnost plaćanja usluga korištenjem RevPointsa (programa vjernosti).
Kako bi Revolut mogao ponuditi mobilne usluge u Hrvatskoj
Da bi Revolut mogao ponuditi mobilne usluge s glasovnim pozivima i SMS-om u Hrvatskoj, morao bi postati mobilni virtualni mrežni operator (MVNO), što znači da bi trebao sklopiti partnerstvo s postojećim mobilnim operaterima kako bi koristio njihovu mrežnu infrastrukturu. Revolut, naime, ne može nuditi klasične mobilne usluge ( SMS, mobilni internet) u Hrvatskoj bez korištenja postojeće mrežne infrastrukture drugih operatera, osim ako ne uloži milijarde eura u vlastitu mrežu- što nije njihov plan.
Dakle, Revolut bi trebao sklopiti ugovor s nekim od tri glavna operatera (HT, A1 ili Telemach).
Zatim bi trebao dobiti regulatorna odobrenja, odosno morao bi ispuniti sve regulatorne zahtjeve Hrvatske agencije za mrežne djelatnosti (HAKOM) kako bi mogao legalno pružati mobilne usluge.
Zašto bi veliki operateri surađivali s Revolutom
Unatoč izazovima, operateri imaju dobre razloge zašto bi surađivali s neobankama poput Revoluta. Prije svega, postoji značan potencijal u boljoj iskorištenosti mreža. Veliki operateri ionako imaju viškove kapaciteta, osobito izvan velikih gradova ili u periodima manje potražnje. Umjesto da taj kapacitet ostane neiskorišten, mogu ga unovčiti putem MVNO partnera, što im donosi dodatne prihode bez dodatnih ulaganja.
Također, MVNO-i ciljaju drukčije segmente tržišta. Njihova ponuda posebno je atraktivna mlađim korisnicima, putnicima i onima koji traže povoljnije opcije.
Regulativa igra ključnu ulogu. U mnogim zemljama, uključujući i Europsku uniju, zakoni potječu otvaranje mreža MVNO-ima kako bi se povećala konkurencija. Ponekad su operateri i zakonski obvezni omogućiti pristup mreži pod poštenim uvjetima.
Suradnja s MVNO-ima za velike operatere predstavlja minimalni rizik. Dok MVNO preuzima troškove korisničke podrške, marketinga i naplate, mrežni operater osigurava samo pristup mreži i naplaćuje veleprodajnu cijenu, što mu jamči siguran i stabilan prihod.
Veliki operateri mogu imati i pravo na dio dodatnih prihoda MVNO-a, poput roaminga ili premium usluga, a partnerstvo s globalno prepoznatljivim brendovima poput Revoluta može povećati ugled mreže na međunarodnom tržištu.
Ipak, ulazak neće biti lagan. U Velikoj Britaniji i Njemačkoj, Revolut suočit će se s velikim igračima poput Deutsche Telekoma, Vodafona, BT Groupa i Telefonice. Prema Kesteru Mannu iz analitičke tvrtke CCS Insight, teško je očekivati da će neobanke postati ključni igrači.
"Mogu steći solidnu korisničku bazu, ali proboj na tržište s više od 90 milijuna veza zahtijevat će mnogo vremena. Vjerojatno će zauvijek ostati manji igrači," kazao je Mann za portal Sifted.eu.
Cijene i utjecaj na hrvatsko tržište
Kada je riječ o cijenama, Revolut još ne otkriva puno, ali istaknuli su kako im je "cilj ostati konkurentni i ponuditi stvarnu vrijednost korisnicima". U Velikoj Britaniji i Njemačkoj, uvodni paketi uključuju neograničene pozive, poruke i podatke, uz 20 GB (UK) i 40 GB (Njemačka) podatkovnog roaminga po cijeni od samo 12,50 £/€ mjesečno. Usporedimo li to s ponudama hrvatskih mobilnih operatera, vidljivo je da su cijene sličnih usluga u Hrvatskoj znatno više.
Primjerice, A1 Hrvatska za tarifu "Savršena+", koja nudi neograničen internet te pozive i poruke, naplaćuje 31,83 eura mjesečno. Telemachov paket "UNLIMITED" stoji oko 22,45 eura mjesečno, dok Hrvatski Telekom za slične usluge također ima cijene iznad 30 eura.
Ako Revolut na hrvatsko tržište dođe s cijenama sličnim onima u UK i Njemačkoj, u najboljem slučaju to bi moglo izazvati ozbiljnu konkurenciju među postojećim operaterima. Korisnici bi tako mogli dobiti pristupačnije opcije za usluge koje danas plaćaju znatno više.
Komentari (0)
Komentiraj