KOSTAS NEBIS

Prvi čovjek HT-a: ‘Lani smo uložili tri puta više od ostatka tržišta zajedno, sad opet ulažemo više od ostalih‘

Hrvatski Telekom kontinuirano ulaže više od 20 posto svojih prihoda, odnosno gotovo 60 posto EBITDA svake godine


Kostas Nebis

 Biljana Blivajs/Cropix

Kad je prvog travnja 2019. Kostas Nebis preuzeo vodeću poziciju u Hrvatskom Telekomu, teško da je mogao pretpostaviti s kojim će izazovima biti suočen tijekom naredne dvije godine. Kao da uloga prvog stranca na čelu jedne od najvažnijih hrvatskih kompanija sama za sebe nije dovoljno izazovna, uskoro je stigla pandemija koronavirusa koja je i domaće telekome - kao i ostatak gospodarstva - stavila pod značajan pritisak. Ipak, turbulentne dvije godine Hrvatski Telekom proživio je poprilično uspješno - u 2020. obilježenoj epidemiološkim ograničenjima kompanija je očuvala stabilnost poslovanja i investicija, da bi onda to naplatila u narednoj godini koja će - po svemu sudeći - ostati upamćena kao jedna od najuspješnijih u povijesti kompanija.

Svojevrsnu potvrdu uspješnog upravljanja tvrtkom Nebis je dobio ranije ove godine kad mu je mandat produljen. Ako je itko i mislio da je on privremeno rješenje na čelu HT-a, on sam nikad nije dao povoda takvim razmišljanjima. Suprotno uvriježenoj praksi kod stranih menadžera multinacionalnih kompanija u Hrvatskoj, u Zagreb se doselio s obitelji, krenuvši odmah i s podukama učenja hrvatskog jezika. "Ne možete uspješno voditi ovako važnu kompaniju u nekoj zemlji ako niste dio zajednice, a teško možete biti dio zajednice ako ne razumijete jezik i kulturu. Isto bih očekivao od bilo kojeg stranog menadžera u Grčkoj, pa je stoga jedino normalno da i ja učinim jednaki takav napor u Hrvatskoj", objašnjava Nebis dok sjedimo u prostranoj konferencijskoj sali HT-ova sjedišta u zagrebačkoj Radničkoj ulici. Hrvatski mu je dovoljno dobar, kaže, da solidno razumije razgovor, dok izgovor ide nešto teže, što je i razumljivo s obzirom na to da njegov materinji jezik s hrvatskim ima malo sličnosti. Ipak, kako mu mandat na čelu HT-a traje barem do 1. travnja 2025. ne treba sumnjati da će s vremenom postati potpuno fluentan.

Nakon teške pandemijske 2020. godine, 2021. je svojevrsna godina oporavka i ponovnog rasta za hrvatsku ekonomiju. Kako ste zadovoljni poslovanjem HT-a u tom periodu?

- Ukupno, 2021. je za nas vrlo uspješna godina. Kako ste i sami primijetili, nakon vrlo teške 2020., vidljiv je snažan oporavak poslovanja većine poduzeća u Hrvatskoj na koji je u značajnoj mjeri utjecala i turistička sezona koja je - rekao bih - bila iznad očekivanja. Pozitivni trendovi odraženi su u našem dobrom poslovanju i ako analizirate naše rezultate za prvih devet mjeseci, vidjet ćete da rastemo i u prihodima i u EBITDA-i, a što je posljedica rasta koji bilježimo u svim našim segmentima poslovanja: fiksnim i mobilnim telekomunikacijama, te ICT poslovanju, i to u segmentu privatnih i poslovnih korisnika. Do kraja godine ostalo još nekoliko tjedana i uvjeren samo da će 2021. ostati upisana kao jedna od godina s najbržim rastom u povijesti Hrvatskog Telekoma. Ipak, više od samih brojki ponosan sam na činjenicu da one dokazuju kako je naša strategija uspješna.

Koja je to strategija?

- Od trenutka kad sam došao na čelo Hrvatskog Telekoma, uvjeren sam kako je poslovni rezultat neraskidivo povezan s ispunjenjem naše misije - a to je omogućiti svim građanima i poduzećima u Hrvatskoj da budu uključeni u digitalni svijet i da na taj način mogu iskoristiti sve mogućnosti koje digitalizacija pruža. Prvi korak u ostvarenju tog cilja su investicije. Ove godine smo zadržali vrlo snažan tempo ulaganja u fiksnu i mobilnu mrežu. U segmentu fiksne telefonije drugu godinu zaredom ostvarili smo rekordno uvođenje optike i na pragu smo povezivanja više od 100.000 novih kućanstava i poduzeća do kraja godine. U mobilnom segmentu imamo jednu od 10 najbržih mreža u Europi, a usto smo značajno povećali i unaprijedili našu 5G mrežu, koju smo uveli još lani, i to u vidu pokrivenosti koja je sada na 50 posto teritorija Hrvatske, i u vidu brzina koje smo povećali nakon dodjele novih frekvencija na ove godine održanoj dražbi. Također, nedavno smo od nezavisnih stručnjaka kao što su Ookla i umlaut nagrađeni za najbolju fiksnu i mobilnu mrežu u zemlji, a to je pored ulaganja posljedica i naše kulture 'opsjednutosti' zadovoljstvom korisnika koju gradimo i koja nas je dovela do rekordno visokih rezultata zadovoljstva korisnika. Na koncu, to zadovoljstvo je posljedica angažmana i zadovoljstva naših zaposlenika koje je danas u Hrvatskom Telekomu naviše ikad, dapače, među najvišim je u cijeloj DT Grupi, tako da ne iznenađuje što se to reflektira i u našim poslovnim rezultatima.

Spominjete značajna ulaganja, no realno svi domaći telekom igrači ističu svoje investicije...

- Naše investicije su doista od kritične važnosti, kako za ekonomski rast, tako i za širi društveni razvoj. Tehnološka revolucija kojoj svjedočimo donosi sve više povezanih uređaja i aplikacija koje zahtijevaju veće brzine i pouzdanije mreže. S njima dolazi i ogromni rast količine razmijenjenih podataka. Naša stvarnost se mijenja, mijenja se način na koji radimo, kako se zabavljamo, kako komuniciramo. Mreže koje gradimo su žile kucavice moderne digitalne stvarnosti, koju mi kao tržišni lider svojim investicijama omogućujemo. Telekomunikacijska infrastruktura u tom kontekstu je za društvo ključna infrastruktura. E sad, ako to znamo i sjetimo se situacije bez presedana s kojom se svijet suočio prošle godine te potpune neizvjesnosti koju je izazvala pandemija, postaje jasno koliko je bilo važno u tom periodu održati investicijsku aktivnost i razvijati infrastrukturu koja je cijelom društvu pomogla ne samo da se lakše nosi s koronavirusom već je i pridonijela novom ciklusu gospodarskog rasta kojem upravo svjedočimo. Kad nas je pogodio koronavirus prošle godine, mogli smo odlučiti privremeno usporiti ili obustaviti svoja ulaganja, kao što su to učinili neki od naših konkurenata. No, naprotiv, shvaćajući svoju ulogu lidera na tržištu i pružatelja ključne društvene usluge, odlučili smo zadržati visoku razinu naših ulaganja. Rezultat takve strateške odluke jest da smo prošle godine uložili tri puta više od ostatka tržišta zajedno, a možete vidjeti da 2021. godine ponovno ulažemo više od ostatka tržišta zajedno.

Čitajući 2021 DESI izvještaj, bio sam iznimno ponosan velikim napretkom u kategoriji 'Povezivosti' gdje je Hrvatska napredovala za pet mjesta, a što je velikim dijelom rezultat naših rekordnih ulaganja u optiku, mobilnu mrežu tijekom proteklih nekoliko godina.

Kakve su to razlike, s obzirom na to da svi na tržištu danas praktički konsenzualno govore o ulaganjima, ponajviše u 5G?

- Opravdano je velik fokus javnosti na 5G jer to je tehnologija budućnosti. No, optika je tehnologija sadašnjosti i ključni preduvjet za razvoj 5G-a u budućnosti. Imamo najveću i najbržu optičku mrežu, prisutnu u više od 60 gradova diljem Hrvatske i ukupno 435 tisuća kućanstava, što je 34 posto više u odnosu na prošlu godinu, te daleko više od ikoga na tržištu. Dva od tri nova priključka na optičku mrežu u Hrvatskoj radi Hrvatski Telekom i tako ćemo nastaviti. Pritom nismo koncentrirani samo na velike gradove. Gradnja u velikim gradovima zanimljiva je svim operaterima, primjerice svi grade u Novom Zagrebu, ali samo Hrvatski Telekom gradi i izvan velikih gradova, kao na primjer na otoku Rabu, koji smo učinili prvim optičkim otokom u zemlji. Samo se Hrvatski Telekom obvezao da će u iduće dvije godine spojiti još 150 tisuća kućanstava u poluurbanom i ruralnom dijelu zemlje, čime ćemo omogućiti veće internetske brzine u dijelu zemlje kojem je to nužno za gospodarski i društveni razvoj i rast. Naš je stav da u ovoj digitalnoj revoluciji nitko ne smije biti zapostavljen.

OK, ali isplati li se onda značajno ulagati u 5G?

- Nužno je, jer kao što sam rekao, 5G je budućnost. Ponosni smo što je HT je još 2020. godine prvi u Hrvatskoj svojim korisnicima omogućio korištenje 5G mreže. U međuvremenu smo učetverostručili pokrivenost, na 2 milijuna ljudi i u čak 76 gradova, a zaključenjem dražbe na kojoj je HT osvojio najviše novog 5G spektra i investicijom od 130 milijuna kuna ispunili smo sve preduvjete da naša 5G mreža i u budućnosti bude najveća i najbrža. Činjenica jest da 5G dovodi novu digitalnu eru te nema sektora; zdravstvo, proizvodnja, poljoprivreda, energetika, turizam, pametni gradovi, Industrija 4.0, koji neće imati koristi od 5G-a.

Glavni parametar uspješnosti HT-a uvijek je bila EBITDA marža. Vaša se u odnosu na lani povećala i unatoč konkurenciji i svim izazovima tržišta i dalje je na razini od gotovo 40 posto. Najviša je u branši. Smatrate li da je izvedivo da takva ostane idućih godinu-dvije?

- Naša EBITDA marža se ljudima izvan ove industrije može činiti visoka, no zapravo se značajnije ne razlikuje od marži kakve bilježe vodeći svjetski operateri. Telekomunikacije su kapitalno intenzivna industrija i svake su godine potrebna velika ulaganja kako bi se odgovorilo na sve veću potražnju za podatkovnim prometom te većim brzinama u fiksnim i mobilnim mrežama. Bez ovakve EBITDA marže, takva ulaganja ne bi bila moguća, pogotovo ne od tržišnog lider od kojeg se očekuju ulaganja u cijeloj zemlji. Mi kontinuirano ulažemo više od 20 posto naših prihoda, odnosno gotovo 60 posto naše EBITDA svake godine, što je među najvećim omjerima u usporedbi s europskim operaterima. A tu je onda i očekivanje da svake godine isplatimo poštenu dividendu našim dioničarima, među kojima su tisuće hrvatskih građana i institucionalnih ulagača uključujući mirovinske fondove i Braniteljski fond.

Kako će na poslovanje HT-a utjecati prodaja Optima Telekoma?

- Prodaja Optime nije oslabila našu poziciju i to je vidljivo u našim financijskim rezultatima jer unatoč dekonsolidaciji Optime koju smo proveli s prvim danom srpnja, ostvarujemo dobar rast EBITDA-e. Utoliko, činjenica da je HT bio u poziciji pomoći Optimi da ostane operativna i stabilizira svoje poslovanje samo je dokaz naše snage i predanosti naših zaposlenika.

Stalno ističete važnost zaposlenika. Danas svi traže STEM kadar pa tako i HT. Što HT radi kako bi taj kadar privukao i zadržao, jer se po "troškovima" radnika u vašim financijskim izvještajima ne vide značajnije promjene?

- U pravu ste, konkurencija za kvalificiranim kadrom u našoj industriji je vrlo jaka, ponajviše zato što ICT stručnjake danas traži i niz drugih industrija. S tim na umu, već sam ranije rekao kako je posljednjih godina zadovoljstvo naših zaposlenika znatno poraslo i trenutno je na najvišim razinama u povijesti kompanije. Zadovoljni i angažirani zaposlenici najbolji su ambasadori HT-a i za mene je to jedini način koji vodi ka zadržavanju, ali još više privlačenju najboljih talenata na tržištu. Ono što čujemo od novih kolega koji nam se pridružuju jest da ih ne privlači samo radno okruženje nego još više mogućnost rada na zahtjevnim projektima i naprednim tehnologijama. Još jednu stvar koju vrijedi istaknuti je SmartWork, naš operativni model koji nam omogućuje zapošljavanje najboljih ljudi diljem Hrvatske, a ne samo u mjestima gdje imamo urede. SmartWork je dokazao da je sposobnost kombiniranja rada od kuće i iz ureda nešto što ICT profesionalci iznimno cijene. Kada su u pitanju mladi stručnjaci, naša ICT akademija nudi jedinstvenu priliku STEM studentima uče izravno od naših stručnjaka koji rade na nekima od najvećih projekata u ICT industriji u ovom dijelu Europe. Više od 1300 studenata prepoznalo je ovu sjajnu priliku i prijavilo se na našu ICT akademiju i studentsku praksu. Samo u ovoj godini tako smo otvorili više od 100 radnih mjesta za ICT profesionalce i ne namjeravamo stati na tome.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. travanj 2024 17:21