USKA GRLA

Popušta kriza s globalnim lancima opkrbe, blagdanska kupovina bez poremećaja

Početkom ovog mjeseca bili su vidljivi i pomaci s opskrbom čipova u automobilskoj industriji
 Mario Tama/AFP

Uska grla u lancima opskrbe koja muče globalno gospodarstvo više od godinu dana, čini se, popuštaju, a trgovci vjeruju da će sezona blagdanske kupovine proći neometano. Prema pisanju Wall Street Journala, u Aziji su se posljednjih tjedana smanjila zatvaranja tvornica povezanih s covidom, nestašice energije i ograničenja kapaciteta luka, veliki trgovci u SAD-u ističu kako su uvezli većinu količinu onoga što im treba za blagdane, a oceanske vozarine spustile su se s rekordnih razina.

Vodeći BDI indeks pomorskog prijevoza roba Baltičke burze, koji prati cijene prijevoza suhog rasutog tereta, pao je s rekordne razine 7. listopada više od 50 posto (sa 5646 na 2552). Pomorska savjetodavna i istraživačka tvrtka Drewry prošlog je tjedna objavila da su prosječne globalne cijene prijevoza za kontejner pale već osmi tjedan zaredom. Broj kontejnera koji se zadržavaju dulje od devet dana u luci Los Angeles, kako je prošlog tjedna kazao njezin izvršni direktor Gene Seroka, pao je za oko trećinu otkako je u listopadu objavljen plan o početku kažnjavanja oceanskih prijevoznika zbog prekomjernog zadržavanja, a tome su pomogle i druge aktivnost u čišćenju pristanišnog prostora za novi teret.

Početkom ovog mjeseca bili su vidljivi i pomaci s opskrbom čipova u automobilskoj industriji. Iz General Motorsa su poručili da, prvi put od veljače, ni jedna od njegovih sjevernoameričkih montažnih tvornica nije imala problem nedostatka čipova. Također, Toyotine proizvodne linije u Japanu očekuje se da će s vratiti u normalan rad u prosincu, prvi put u sedam mjeseci.

Četvrti tjedan za redom pala je i cijena nafte, prošlog tjedan na američkom tržištu barel je pojeftinio 5,8 posto, na 76,10 dolara. To se pripisuje prijetnji i inicijativi Washingtona o koordiniranoj prodaji naftu iz strateških rezervi kako bi zakočile rast cijena. No, pad cijene nafte na burzama potaknule su i vijesti o ponovnom brzom širenju covida-19 u Europi te najave pojedinih zemalja o ponovnom uvođenju zatvaranja gospodarstva.

Kako navodi WSJ, prošlog su tjedna 73 kontejnerska broda čekala istovar u američkim lukama Long Beach i Los Angeles. Luke u koje stiže četvrtina američkog uvoza ujedno su postale kritične točke globalnih lanaca opskrbe koje ujedno potiču inflaciju u zemlji. U listopadu su potrošačke cijene u SAD-u skočile na 6,2 posto, na najvišu razinu u tri desetljeća jer su poremećaji lanca opskrbe i potražnja za blagdanskim kupovinama potaknuli inflaciju u brojnim industrijama. Američka administracija se nada da bi rješavanje problema opskrbnih lanaca, kao i obuzdavanje pandemije, moglo idućih mjeseci donijeti i smanjenje inflacijskih pritisaka. Kada je riječ o opskrbnim lancima, WSJ navodi da povratak na normalnije poslovanje čelnici u pomorstvu, proizvodnji i maloprodaji ne očekuju do sljedeće godine.

Uslijed brojnih nesigurnosti, međutim, brojni analitičari i ulagači vjeruju da bi se inflacija mogla zadržati na visokim razinama mnogo dulje nego što se mnogi nadaju, uključujući i Federalne rezerve. A to bi moglo natjerati američku središnju banku na povećanje ključnih kamatnih stopa prije nego što se očekivalo. Središnje banke Južne Koreje i Novog Zelanda najavile su da će ovoga tjedna povećati kamatne stope, nakon što je nekolicina središnjih banaka u svijetu već zaoštrila monetarnu politiku zbog visoke inflacije.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2021 13:36