e-metanol iz Lećevice

Poduzetnik Milodrag Gadže gradi pogon za proizvodnju goriva budućnosti za brodove

Zbrinjavat će se otpad iz Splitsko-dalmatinske županije, a ulaganje je vrijedno 300 milijuna eura

Milodrag Gadže, vlasnik tvrtke Solarwat,

 Goran Mehkek/Cropix

Poduzetnik Milodrag Gadže, vlasnik tvrtke Solarwat, razvija inovativan projekt gradnje pogona za proizvodnju e-metanola u Lećevici, vrijedan oko 300 milijuna eura. Projekt bi riješio problem zbrinjavanja otpada te usporedno proizvodio e-metanol, gorivo budućnosti, koje se već primjenjuje u nekim projektima brodova koji koriste CO2 neutralno gorivo.

Riječ je, pojašnjava Gadže, o projektu gradnje postrojenja za završno zbrinjavanje otpada Splitsko-dalmatinske županije bez emisija CO2 te usporednoj proizvodnji e-metanola.

- Postrojenje može prerađivati otpad iz Splitsko-dalmatinske županije, po potrebi i svih ostalih dalmatinskih županija, a zbrinjavalo bi i mulj iz vodnih pročistača. Zahvaljujući suvremenoj tehnologiji radilo bi bez emitiranja stakleničkih plinova u okoliš. Unutar postrojenja nalazio bi se hvatač CO2. Taj bi se CO2 vezao s vodikom proizvedenim u elektrolizatoru. Sve bi to rezultiralo proizvodnjom e-metanola u konačnici, koji je već izabran kao dokazano ekološki prihvatljivo gorivo za pokretanje brodova - ističe Milodrag Gadže.

Proizvodnja vodika

Gadže napominje da je u sklopu kompleksa predviđena gradnja i solarne elektrane snage do 160 MW.

- Proizvedenu električnu energiju iz solarne elektrane provodit će se do elektrolizatora iz kojeg će se proizvoditi vodik. Usporedo s tim otpad koji dolazi na sortirnicu i koji se ne može reciklirati, a to je gorivo iz otpada, trebao bi doći u naše postrojenje na daljinu preradu. Inače, gorivo iz otpada nije dozvoljeno spaljivati zbog štetnih emisija u atmosferu. Mi ćemo ga energetski oporabiti u zatvorenom postrojenju, tako da neće biti tih emisija u atmosferu.

Naime, unutar postrojenja postoje hvatači CO2 koji sprečavaju njegove emisije u atmosferu. Taj CO2 spajamo s vodikom i proizvodimo ekološko gorivo e-metanol. E-metanol već koristi prvi brod na pogon bez emisija CO2u svijetu, Lana Maersk - pojašnjava Gadže. Na pitanje što je do sada napravljeno u vezi s ovim projektom, Gadže otkriva da su do sada za dvije solarne elektrane snage 100 MW na lokacijama Lećevica i Bisko dobivena energetska odobrenja.

U sklopu poslovne zone Lećevica rade na dobivanju lokacije na površini od šest hektara, gdje će se sagraditi i instalirati postrojenje. U postrojenju, odnosno pogonu, trebalo bi raditi oko 50 radnika.

- Projekt razvijamo u dvije faze. Trenutno smo u fazi projektiranja. Koncesije smo dobili za solarne elektrane, uključujući i energetsko odobrenje, a usporedo radimo na fazi dva. Očekujem da će kompletan projekt biti dovršen i stavljen u funkciju krajem 2027. godine ili početkom 2028. Moram priznati da se za sada sve odvija prema planu i da smo zadovoljni suradnjom s lokalnom upravom te županijskim i državnim tijelima - pojašnjava Milodrag Gadže.

Gadže pojašnjava da projekt postrojenja treba ići na javnu raspravu.

- Riječ je o ekološkom projektu, spajanju više obnovljivih izvora energije i energetskom oporabom otpada. Integracija navedenih ekološki prihvatljivih postrojenja izdvaja ovu poslovnu ideju od tradicionalnih metoda proizvodnje električne energije i zbrinjavanja otpada. Sva oprema i tehnologija bit će europskog porijekla, a planiramo da isporučitelj solarne elektrane bude jedna renomirana hrvatska tvrtka s kojom pregovaramo - otkriva Milodrag Gadže.

Logistička prednost

- Lociranje proizvodnje e-metanola u sklopu gospodarske zone u blizini centra za gospodarenjem otpadom nudi logističke prednosti, smanjujući troškove prijevoza i promičući suradnju i sinergiju s postojećom infrastrukturom.

Prema informacijama, na području Centra za gospodarenje otpadom planira se dovoz do 110.000 tona mješovitog komunalnog otpada iz Splitsko-dalmatinske županije, od čega trećina čini nereciklabilni otpad, koji je pogodan kao sirovina za energetsku oporabu i u konačnici proizvodnju e-metanola - ističe Gadže.

E-metanol proizveden u lećevičkom postrojenju Milodrag Gadže planira plasirati brodarskim kompanijama.

- Jedan od poželjnih partnera svakako je Maersk, koji je najveći kontejnerski brodar na svijetu s flotom od 750 kontejnerskih brodova i koji je napravio najveći iskorak prema prelasku brodova na ekološka CO₂ neutralna goriva. Već iduće godine taj brodar imat će 25 brodova na e-metanol, a planira cijelu flotu do 2040. godine prebaciti na CO₂ neutralna goriva i stoga ulaže deset milijardi eura u proizvodnju e-metanola u Španjolskoj. Ne samo Maersk nego i ostale brodarske kompanije morat će napustiti fosilna goriva zbog ograničenja ulaska u luke brodova na fosilna goriva. Naša tvrtka lukama će ponuditi tehnološko rješenje u vidu mobilnih proizvođača električne energije na tehnologiji gorivih ćelija vodika - ističe vlasnik Solarwata.

Prema njegovim riječima, ovako osmišljen projekt osigurao bi oporabu cjelokupnog nereciklabilnog otpada ne samo s područja Splitsko-dalmatinske županije nego za sve četiri dalmatinske županije.

Osim pogona u Lećevici, Gadže u Ludbregu razvija i projekt proizvodnje obnovljivog vodika, koji planira plasirati gradskim autobusnim linijskim prijevoznicima te kao energent za dekarbonizaciju industrijskih postrojenja. Investicija je malo manja od 20 milijuna eura, a projekt bi, otkriva Gadže, trebao biti gotov početkom 2025.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
04. travanj 2024 11:31