Ivan Čevra, predsjednik Uprave Stanić Beveragesa

Planiramo u scenarijima jer smo postojećim izazovima pridodali i neke nove, teško predvidive varijable

Rast cijene rada i sirovina rezultirao je padom profitabilnosti jer smo svjesno odlučili da nećemo sve troškove prebaciti na potrošače. Umjesto toga, odlučili smo se za kvalitetniji miks portfelja i interne uštede

Ivan Čevra, predsjednik Uprave Stanić Beveragesa

 SASA CETKOVIC/

Prilikom posjeta Sveučilištu Columbia u New Yorku imao sam priliku sudjelovati na diskusiji s profesorima sveučilišta organiziranoj za manju grupu poslovnih ljudi iz Hrvatske. Pet istaknutih profesora s impresivnim titulama i još impresivnijim životopisima odgovaralo je na naša pitanja.

Baš u tom periodu bio je aktualan proces planiranja nove poslovne godine, koji je imao više nepredvidivih dimenzija od teorije struna: rast cijena sirovina, manjak radne snage, rast cijene rada, rat u Ukrajini, turistička sezona, inflacija itd. Došlo mi je da se okrenem kristalnoj kugli, činilo mi se jednako učinkovito.

A kako sam se upravo nalazio među uvaženim profesorima, iskoristio sam priliku da ih zamolim za savjet, nadajući se da će mi dati rješenje za sve moje probleme. Optimistično sam postavio pitanje: “Kako pristupiti planiranju u ovako zahtjevnim i nepredvidivim vremenima?” Nabrojao sam sve navedene varijable u cilju da dobijem što konkretniji odgovor i riješim svoju Atlasovu muku. Jedan od profesora, najstariji i izgledom najmudriji, blago se nagnuo prema nama i nakon kratke pauze rekao: “Treba planirati u scenarijima.”

Srećom, odgovor je bio besplatan, a put mnogo sadržajniji od tog odgovora.

Šalu na stranu, ovom anegdotom sam želio opisati kako smo svi zajedno ušli u planiranje 2024. godine te da je bilo mnogo nepoznanica koje su vrlo bitne prilikom planiranja prihoda i troškova. I da, planirali smo u scenarijima. Vjerujem da smo se svi u tom segmentu jako istrenirali kroz nemirne post-covid godine.

Varijable koje su bile predvidive uključivale su rast minimalne plaće te pravodobno planiranje potreba za radnom snagom, što je nastavak trenda iz 2023. godine. Nama su najveće nepoznanice bili rast cijena sirovina i energije te efekt turističke sezone, odnosno vremenskih prilika, koje su izrazito bitne u kategoriji pića.

Na kraju, 2024. godina za Stanić Beverages bila je uspješna godina. Uspješna iz više razloga.

Prvo, vrlo dobri financijski rezultati. Organski rast volumena 9%, rast prihoda 15%, te rast EBITDA 24%. Ovo su organski rezultati bez akvizicije brendova Sole i Zale čije prihode smo osjetili u travnju 2024. Uključimo li u poslovne rezultate i akviziciju tih brendova, ostvarili smo blizu 100 milijuna litara, odnosno rast volumena od 49% te rast prihoda od 41%.

Što se tiče kategorija u kojima poslujemo, ostvarili smo rekordnu prodaju u segmentu jakih alkoholnih pića na tržištima Hrvatske i Bosne i Hercegovine, uz snažan rast izvoza u SAD. Bezalkoholna pića pokazala su snažan rast u PET segmentu, osobito u kategorijama “still drink” i “ice tea”, dok smo u segmentu “brick” imali stagnaciju volumena unatoč padu te kategorije u maloprodaji.

Drugi razlog zašto je 2024. godina za nas bila uspješna jest snažan investicijski ciklus, uključujući implementaciju dviju novih aseptičkih linija u tvornici u Jastrebarskom, što je investicija vrijedna 13 milijuna eura. Zbog tako značajne investicije, dobar dio tima i sredstava krajem 2023. i početkom 2024. bio je fokusiran na to da cijeli proces prođe što glađe jer nam je pravodobna implementacija bila ključna za opskrbu u sezoni i lansiranje noviteta.

Vjetar u leđa svakako smo imali zahvaljujući sezoni koja je premašila očekivanja. Rekordan broj turista i, još važnije, vrlo visoke temperature od travnja do kolovoza doveli su do snažnog rasta kategorija volumenski, a još više vrijednosno, zbog inflacije. Rast potrošnje pića najviše se osjetio u Retail kanalu, dok je HoReCa bilježila blagi pad jer se dio potrošnje preselio u Retail, s obzirom na visoku inflaciju cijena u ugostiteljstvu.

S druge strane, rast cijene rada i sirovina rezultirao je padom profitabilnosti jer smo svjesno odlučili da u vrijeme ozbiljnog smanjenja kupovne moći nije oportuno sve troškove prebaciti na potrošače. Umjesto toga, odlučili smo djelomično očuvati profitabilnost kroz kvalitetniji miks portfelja i traženje internih ušteda.

Iako su cijene ponekih ključnih sirovina kao naranče narasle i preko 100% u godinu dana, odlučili smo da nećemo prelaziti na manje kvalitetnije sirovine ili raditi kompromise na štetu kvalitete proizvoda. Jednoglasna odluka unutar kompanije je bila da ćemo ostati ostati vjerni bezuvjetnoj kvaliteti i premium sirovinama, bez obzira na smanjenje profitabilnosti.

Takva se strategija pokazala uspješnom u smislu zadržavanja tržišnog udjela i percepcije brendova od strane potrošača, što smatramo ključnim za dugoročan i održiv rast poslovanja.

Na kraju, vraćam se na savjet profesora koji sam ironično spomenuo na početku - i 2025. godinu planirali smo sa scenarijima jer su postojećim izazovima pridodane i neke nove, teško predvidive varijable.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
25. lipanj 2025 16:52