Očekivana havarija

Pad mosta u Genovi srušio je vrijednost dionica Atlantie 24%, među gubitnicima i Benetton

Talijanska Vlada pokrenula je opoziv koncesije na cestarine koju drži Autostrade per l'Italia
Urušen most Morandi u Genovi, Italija
 Riccardo Arata / Profimedia, IPA

Katastrofalno urušavanje mosta u Genovi, osim gubitka 39 ljudskih života, uzrokovalo je i velike novčane gubitke Atlantie, talijanske kompanije koja upravlja autocestama i zračnim lukama, a piše Bloomberg.

Naime, talijanska Vlada nakon urušavanja mosta Morandi izjavila je da će započeti proces opoziva unosne koncesije na cestarine koju drži kompanija u vlasništvu Atlantie, Autostrade per l'Italia. Zbog toga su danas dionice Atlantie pale za rekordnih 24 posto, a vrijednost kompanije smanjila se za 4,6 milijarde eura. Osim toga, i obveznice Atlantie i njene jedinice zadužene za upravljanje autocestama, Autostrade per l'Italia, pale su na najnižu razinu od njihova izdavanja. Tako su Atlantia i njen najveći dioničar, talijanska obitelj Benetton (poznata po istoimenoj robnoj marki), završile u borbi za spas svoje investicije i zaštite svog bogatstva.

- Odluka Vlade da započne proces opoziva koncesije došla je preuranjeno i bez ikakve potvrde o materijalnim uzrocima nesreće – rekli su iz Atlantie.

Naime, Autostrade trenutno upravlja gotovo polovicom talijanskih autocesti, a navodno su redovno održavali urušeni most i provjeravali njegovu sigurnost te su na to proteklih pet godina potrošili više od milijardu eura.

April 20, 2018 - Genoa, Italy - A general view of the Morandi bridge which collapsed on August 14, 2018 in Genoa, Italy. At at least 22 people have died when a large section of Morandi bridge built in the 1960s and part of the A10 motorway suddenly collapsed during a fierce storm sending vehicles falling up to 90m to the ground., Image: 382512149, License: Rights-managed, Restrictions: * France Rights OUT *, Model Release: no, Credit line: Profimedia, Zuma Press - Archives
Profimedia, Zuma Press - Archives
Urušen most Morandi u Genovi, Italija

S druge strane, Vlada tvrdi da je upravitelj mosta iz privatnog sektora (pritom misleći na Autostrade per l'Italia) zaradio milijarde eura od cestarina, a nije ih potrošio na ono što je trebao, odnosno na održavanje samog mosta.

- Najmanje što bi trebalo napraviti jest kazniti ih najvišim mogućim novčanim kaznama kao i osigurati da oni kao odgovorni za umrle i ozlijeđene građane plate za učinjeno – smatra potpredsjednik talijanske Vlade i ministar unutarnjih poslova Matteo Salvini, a novčana kazna za nesreću mogla bi doseći 150 milijuna eura. Osim toga, očekuje se da Autostrade sudjeluje u popravku mosta dugačkog 1,2 kilometra. Ipak, naveden opoziv koncesije vrlo će se vjerojatno odnositi samo na autocestu A10 koja uključuje most Morandi, a ne na cijelu cestovnu mrežu i cestarine na koje Autostrade drži koncesiju.

Most Morandi izgrađen je u 1960-ima kao velika poveznica talijanske rivijere s južnom obalom Francuske, a u utorak se dio konstrukcije mosta urušio kao rezultat jakih kiša. Zapravo, prema građanima talijanske Genove, most se počeo raspadati samo dvadeset godina nakon njegove izgradnje.

- Osamdestih godina prošlog stoljeća su dijelovi cementa padali s mosta i uništavali su parkirane aute za što je čak postojala procedura: trebalo je ispuniti formular kojim se tražila kompenzacija za popravak uništenog auta – za Bloomberg se prisjetio Salvatore Lorefice, umirovljenik koji je radio u skladištu točno ispod mosta.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
11. studeni 2024 00:13