Fabris Peruško, Agrokor
 Bruno Konjević / CROPIX
Prodaja Leda

Otkrivamo potencijalnu vrijednost transakcije jednog od dragulja Fortenova grupe

Nastojat ćemo brzo pregledati primljene ponude i do sredine listopada odlučiti što ćemo, najavio je Fabris Peruško iz Fortenove Otkrivamo moguće ponuđivače i potencijalnu vrijednost transakcije jednog od dragulja Fortenova grupe: 'Ako dođe do licitacije...' Kupac će dobiti i status tržišnog lidera u vrlo izdašnom segmentu zamrznute hrane na području Adria regije
Piše: Marko BiočinaObjavljeno: 23. rujan 2020. 11:57

Ono o čemu se u domaćim poslovnim krugovima već neko vrijeme šaputalo sada je dobilo i svoju službenu potvrdu: Fortenova grupa, najveća hrvatska kompanija, krenula je u proces prodaje jednog od ključnih segmenata svojeg poslovanja.

U jučerašnjem priopćenju iz kompanije su izvijestili da su zaprimili niz neobvezujućih ponuda za preuzimanje Poslovne grupe zamrznute hrane. Radi se o jakom segmentu poslovanja Fortenova grupe koji obuhvaća tvrtke Ledo Plus, Ledo Čitluk, Frikom te još nekoliko manjih, povezanih tvrtki.

Preslagivanje

Iz kompanije nisu željeli precizirati točan broj zaprimljenih ponuda, a iz izjave glavnog izvršnog direktora i člana Upravnog odbora Fortenove Fabrisa Peruška može se zaključiti da će eventualna odluka o prodaji biti donesena tek nakon analize tržišnog interesa za Ledo i ostale tvrtke u toj grupi: “Nastojat ćemo brzo pregledati primljene ponude i odlučiti hoćemo li na jednoj ili više njih nastaviti raditi. Cilj nam je donijeti tu odluku do sredine listopada, što ćemo onda prvo komunicirati svojim zaposlenicima, a potom javno objaviti. Krajnji nam je cilj, pod uvjetom da se postigne zadovoljavajuća cijena, odabrati strateškog partnera koji će dati maksimalan doprinos daljnjem razvoju Poslovne grupe zamrznute hrane, a zaključenje procesa ovisi o pronalaženju takvog partnera.”

Odluka da se krene u proces prodaje jednog od tzv. Agrokorovih dragulja nije iznenađenje s obzirom na prije komunicirane planove o strateškom razvoju Fortenova grupe. Nakon dovršetka procesa vlasničkog preslagivanja i formiranja nove tvrtke, novi su vlasnici i menadžment kompanije u više navrata deklarirali namjeru da kompanija zadrži vertikalno integriranu strukturu svojeg poslovanja temeljenog na bazičnoj poljoprivrednoj proizvodnji, prerađivačkoj prehrambenoj industriji i maloprodaji. Ipak, s obzirom na visok dug kompanije i relativno visoke kamate koje na njega plaća, već dugo je evidentno da Fortenova financijsku stabilizaciju i stvaranje uvjeta za novi razvojni ciklus može samo postići značajnim smanjenjem odnosa duga i operativnog profita. A to je, pak, u uvjetima tržišta gdje kompanija posluje i tržišnih uvjeta koje već ima, praktički nemoguće postići organskim rastom. Stoga je jedina opcija smanjenje duga prodajom imovine. Dosad je tim procesom bila obuhvaćena nestrateška imovina, poput nedavno prodane građevinske tvrtke Projektgradnja, no sada je došao red i na veći zalogaj. Kako tvrdi James Pearson, glavni financijski direktor Fortenova grupe, cilj prodaje poslovanja zamrznute hrane upravo je stvaranje uvjeta za rast ostalih dijelova biznisa: “Imajući u vidu našu jasnu strategiju financijskog jačanja kompanije, prodaja Poslovne grupe zamrznute hrane, ako se zaključi, rezultirala bi smanjenjem duga koje bi transformiralo financijsku poziciju cjelokupne Fortenova grupe. To bi onda omogućilo vrijedno investiranje u preostale biznise kako bismo potaknuli njihov budući rast. Izvršni direktori i Upravni odbor pregledat će primljene ponude i brzo donijeti odluku o tome što ćemo dalje.” U Fortenovi, očekivano, nisu željeli iznositi očekivanja o potencijalnoj vrijednosti transakcije. O potencijalnoj vrijednosti Leda i povezanog biznisa u domaćim se medijima tijekom proteklig desetljeća često spekuliralo, a prije osam godina objavljena je pa odmah demantirana vijest da Podravka kupuje Ledo za 260 milijuna eura. Sada, kada bi transakcijom trebao biti obuhvaćen cjelokupni biznis, cijena bi trebala biti znatno veća, pogotovo s obzirom na to da transakcija može obuhvatiti i višegodišnje ugovore za preferencijalni tretman u Agrokorovoj maloprodajnoj mreži.

Tržišni lider

Utoliko se može zaključiti da kupnjom Fortenovina biznisa sa zamrznutom hranom potencijalni kupac dobiva i status uvjerljivog tržišnog lidera u vrlo izdašnom tržišnom segmentu na području cijele Adria regije. Neki analitičari u neslužbenim razgovorima spekuliraju kako bi cijena takvog biznisa mogla premašiti i 600 milijuna eura, pogotovo ako dođe do licitacije više ponuđača. Iz sintagme “niz ponuda” može se zaključiti da je prikupljen pozamašan broj ponuda, a sudeći prema prijašnjim spekulacijama o interesentima i javnim iskazima interesa, lako je moguće da ih bude i desetak. Iz Fortenove identitet ponuđača ne otkrivaju, no prema neslužbenim informacijama s tržišta, vrlo je vjerojatno da su među njima financijski investitori poput fonda Mid Europa Partners, velike multinacionalne kompanije poput Unilevera te poneki lokalni igrači kao što je Podravka. Hoće li netko od njih postati novi vlasnik Leda i, ako hoće, tko, trebalo bi biti jasnije do kraja godine.

Ništa od prodaje Jamnice i Zvijezde

Najava namjere da se prodaje divizija zamrznute hrane loša je vijest za sve one kompanije koje su ciljale na kupnju drugih jakih Fortenovinih tvrtki, poput Jamnice ili Zvijezde. Naime, kompanija planira prodati samo jedan segment poslovanja. Izbor je pao na smrznutu hranu, vjerojatno zbog činjenice da se radi o uvelike izdvojenom sustavu poslovanja, koji ima manje sinergijske potencijale s ostatkom kompanijina portfelja. Ledo, Frikom i ostale tvrtke iz tog segmenta očito se najlakše mogu odvojiti iz komplicirane Fortenovine korporativne strukture te ustrojiti kao samostalni biznisi. Utoliko, bude li ova transakcija realizirana, Jamnica i Zvijezda do daljnjega ostaju u sastavu Fortenove.

 

Fortenova, poslovni rezultati od 1. siječnja do 30. lipnja 2020. u mlrd. kn

Prihod

Maloprodaja 6,073

Poljoprivreda 1,247

Hrana 3,511

Operativna dobit

Maloprodaja 150

Poljoprivreda 144

Hrana 449

*Maloprodajni rezultati ne obuhvaćaju poslovanje Mercatora

 

Linker
20. ožujak 2021 14:02