
Najperspektivnija trgovina otporna na recesiju ove godine dolazi iz svijeta igračaka. U glavnoj ulozi su Labubu, mali plišani vilenjaci sa zečjim ušima, prepoznatljivim nestašnim i pomalo jezivim osmijehom. Obožavatelji satima čekaju u redovima za nova izdanja, a ovaj neobični lik već je postao modni dodatak na torbama Rihanne, Due Lipe, Lise iz K-pop grupe Blackpink, a jedan je primjerak završio i na torbi Davida Beckhama, nakon što mu je Labubu poklonila kći Harper. Iako je još prerano govoriti hoće li Labubu dosegnuti kultni status Hello Kitty, brojke govore da je na dobrom putu. Samo prošle godine proizvodi iz serije Čudovišta generirali su 370 milijuna eura prihoda, a iz tvrtke Pop Mart su otkrili da je Labubu činio najveći dio prodaje u poslovnicama diljem svijeta.
Kupnja ovih plišanaca i privjesaka za ključeve postala je omiljeni luksuz među generacijom Z i milenijalcima, koji s entuzijazmom stvaraju svoje kolekcije Labubua. Posebno su popularne "slijepe kutije", u kojima kupci ne znaju koju će verziju dobiti pa kupnja postaje uzbudljivija i istovremeno potiče na još više “ponovnih pokušaja”. Ovaj pomalo neuobičajen, a iznimno uspješan potez pekinškog proizvođača igračaka Pop Mart jedan je od faktora koji su doveli do velike potražnje za ovim plišancima, a tvrtka je na tome uvelike profitirala i zabilježila impresivan rast.
Pop Mart je prošle godine više nego udvostručio svoju prodaju, koja je dosegla 1,6 milijardi eura, dok mu se dobit više nego utrostručila. Dionice tvrtke, koje kotiraju na burzi u Hong Kongu, skočile su za više od 500 posto, unatoč globalnoj ekonomskoj neizvjesnosti i rastućim trgovinskim tenzijama. S tržišnom vrijednošću od 33,5 milijardi eura, Financial Times piše da Pop Mart trenutačno vrijedi više nego dvostruko u odnosu na zbroj vrijednosti američkih divova Mattela i Hasbroa – tvoraca Barbie, Hot Wheelsa, Fisher-Pricea, Monopolya i Transformersa.
Lutke Labubu dolaze u raznim veličinama, bojama i temama, a prodaju se putem Pop Martove internetske trgovine, u 530 fizičkih poslovnica diljem svijeta te putem čak 2472 automata za prodaju, takozvanih robo-shopova.
Kako je sve krenulo?
Sve je počelo 2010. godine kada je Wang Ning osnovao Pop Mart s vizijom brenda koji će se fokusirati na mlade kineske potrošače i njihovu želju za trendy kolekcionarskim artiklima. Iako su svake godine rasli, prava pomama za njihove proizvode uslijedila je tek kada su počeli proizvoditi Čudovišta. Hongkonški umjetnik Kasing Lung je 2015. stvorio seriju slikovnica Čudovišta, u kojima je Labubu bio jedan od likova – uz simpatične i sablasne prijatelje poput Zimoma, Tycoona i Spookyja. Zajedno čine čudovišnu družinu koja luta šumom, istražuje svijet i upada u nevolje. Četiri godine kasnije, Lung je sklopio ekskluzivno partnerstvo s Pop Martom kako bi oživio likove u obliku plišanaca pa je tako Labubu prešao granicu između dvodimenzionalnog crteža i stvarnog, opipljivog proizvoda.
Rijetki primjerci dosežu cijene od nekoliko stotina eura, dok se manji privjesci za ključeve prodaju po 20-ak eura. Privjesci su od ovog tjedna dostupni u Zagrebu u Nicolas Concept Storeu. Osim toga, nekolicina primjeraka već se može pronaći i na hrvatskim internetskim oglasnicima i platformama za prodaju second hand odjeće i modnih dodataka. Tako se, primjerice, originalni Labubu privjesak za ključeve iz Exciting Macaron kolekcije tamo prodaje za čak 58 eura. Preprodaja je vrlo popularan oblik zarade i u drugim zemljama. U engleskom Lincolnu, vlasnica studija Karma Club prodaje tetovirane plišance ukrašene šišmišima, zvijezdama i paukovim mrežama po još višoj cijeni. Za Washington Post je otkrila kako je dosad prodala 40 takvih lutaka, a uskoro će biti dostupna i nova kolekcija od 20 komada za koju vjeruje da će, baš kao i prethodne, nestati u sekundi.
Unatoč visokim cijenama, redovi ispred trgovina jasno pokazuju da potražnja ne jenjava – čak je i britanska poslovnica Pop Marta morala privremeno obustaviti prodaju jedne kolekcije zbog sigurnosnih problema izazvanih ogromnim gužvama. Popularnost Labubua ide toliko daleko da su neki čak odlučili tetovirati njegov lik na svoju kožu.
I modna industrija je prigrlila Labubu brže nego što je itko mogao predvidjeti. Iako je isprva djelovao kao još jedan prolazni hir generacije Z, Labubu je uspješno preskočio granicu između dječje igračke i visoke mode. Danas vise s torbica brendova poput Hermèsa, Miu Miu i Prade, dizajnerica Zufi Alexander pojavila se na Filmskom festivalu u Cannesu s Labubu privjescima, a influencerica Shabnam Melwan ukrasila je svoju Hermès Kelly torbu plišanim Labubuom. Modni brendovi poput Miu Miu i Fendija već su lansirali vlastite varijante trendi privjesaka za torbe, a društvene mreže dodatno su učvrstile status Labubua kao globalnog fenomena. TikTok i Instagram prepuni su videa korisnika koji s ponosom pokazuju svoje plišane privjeske pa hashtagovi vezani uz Labubu imaju više od 250.000 korištenja.
Iako je započela kao startup namijenjen prije svega kineskim mladim kupcima te u početku bilježila dobar rast, tvrtka je s vremenom shvatila da kinesko tržište nije bilo dovoljno za dugoročan rast. Zbog toga je 2022. započela agresivnu međunarodnu ekspanziju – najprije u SAD, Novi Zeland, Australiju, Južnu Koreju, Tajvan i Veliku Britaniju, a godinu dana kasnije i u Maleziju i na Filipine. Najnovija kolekcija Big Into Energy lansirana je u travnju, a Labubu je već izazvao zanimanje i na tržištu Ujedinjenih Arapskih Emirata.
Komentari
0