
Dionice švicarskog prehrambenog diva Nestlé SA snažno su porasle nakon što je korporacija objavila veći rast kvartalne prodaje od očekivanog, ali i najavila ukidanje 16.000 radnih mjesta. Sve se to događa samo nekoliko tjedana nakon što je tvrtka promijenila glavnog izvršnog direktora.
Philippa Navratila imenovan je glavnim izvršnim direktorom prošlog mjeseca, nakon što je bivši CEO Laurent Freixe smijenjen samo godinu dana nakon preuzimanja funkcije zbog optužbe da je skrivao romantičnu vezu s podređenom zaposlenicom. Nakon tog skandala, predsjednik uprave Paul Bulcke odstupio je prije isteka mandata, a naslijedio ga je Pablo Isla, bivši čelnik španjolskog modnog diva Inditex SA.
Cijena dionice skočila je tako na burzi u Zürichu za čak 8,2 posto, što je najveći dnevni rast od 2008. godine. Inače, od početka godine do srijede dionica je porasla tek 1,7 posto.
Prema priopćenju tvrtke, smanjenje broja zaposlenih, što čini oko 6 posto ukupne radne snage, provest će se tijekom sljedeće dvije godine. Nestlé, poznat između ostaloga po brendovima Nespresso i KitKat, istovremeno je povećao ciljane uštede s 2,5 na 3 milijarde švicarskih franaka (oko 3,4 milijarde eura) do kraja 2027.
„Svijet se mijenja, a Nestlé se mora mijenjati još brže“, poručio je novi izvršni direktor Philipp Navratil u službenoj izjavi. „To uključuje i teške, ali nužne odluke o smanjenju broja zaposlenih.“
Objava o otkazima uslijedila je uz objavu podatka da je prodaja u trećem tromjesečju porasla 4,3 posto, zahvaljujući višim cijenama i rastu prodanih proizvoda.
„Iako je situacija i dalje osjetljiva, vjerujemo da će ovi rezultati barem djelomično vratiti povjerenje investitora“, izjavio je za američki Bloomberg Jean-Philippe Bertschy, analitičar banke Vontobel.
Tko je novi direktor?
Philipp Navratil u Nestléu radi već više od dva desetljeća, a dosad je vodio Nespresso jedinicu. Rođen je s dvojim državljanstvom, švicarskim i austrijskim, i govori pet jezika (engleski, njemački, španjolski i talijanski na razini izvornog govornika te solidno francuski).
Karijeru u Nestléu započeo je 2001. godine kao interni revizor, no vrlo brzo je dobio međunarodne zadatke i priliku da upravlja projektima diljem svijeta. Kroz godine profilirao se u području kave i napitaka; vodio je poslovanje kave u Meksiku, zatim Coffee Strategic Business Unit, i bio zadužen za globalnu strategiju i inovacije za brendove poput Nescafé i Starbucks.
Tek prije nego što je imenovan za CEO, preuzeo je ulogu šefa Nespresso poslovanja, a u siječnju 2025. ušao je u izvršni odbor Nestléa. Navratil je opisivan kao "sposoban operativac s menadžerskim karakteristikama".
Na konferencijskom pozivu s novinarima rekao je da je glavni prioritet korporacije povećanje organskog rasta, dodajući da se „evaluira cijeli portfelj“ tvrtke. Poručio je i da će nastaviti strategiju svog prethodnika, što znači: ulaganje u oglašavanje, fokus na manji broj, ali veće i jače brendove, te prodaju slabijih poslovnih jedinica. Freixe je prije smjene već započeo restrukturiranje koje je uključivalo moguću prodaju slabijih brendova vitamina i traženje partnera za poslovanje s flaširanom vodom, koje je odvojeno u zasebnu jedinicu.
Pritisak dioničara
„Pozdravljamo Navratilovu ambiciju da stvori kulturu koja ne tolerira gubitak tržišnog udjela i u kojoj se nagrađuje uspjeh“, izjavio je za Bloomberg James Edwardes Jones, analitičar RBC Capital Marketsa, te dodao kako je broj prodanih količina proizvoda najviše brinuo investitore i dioničare. Navratilov prethodnik Freixe već je započeo restrukturiranje koje je uključivalo moguću prodaju slabijih brendova vitamina i traženje partnera za poslovanje s flaširanom vodom, koje je odvojeno u zasebnu jedinicu.
Unatoč pritiscima investitora, pogled na financijsko stanje korporacije pokazuje kako Nestlé zapravo posluje stabilno. Investitore brine što je rast, premda postojan, skroman.
Godišnji prihodi 2023. iznosili su oko 103,98 milijardi američkih dolara, što je rast od 4,7 posto u odnosu na 2022. U 2024. prihod je dosegnuo 104,19 milijardi dolara, što znači blagi rast u odnosu na prethodnu godinu, dok je bruto dobit porasla na 48,9 milijardi dolara, odnosno 2,04 posto više nego 2023.
U godišnjem izvješću za 2024., Nestlé je objavio i petogodišnji pregled poslovanja, koji pokazuje financijsku stabilnost i kontinuiran rast, ali i upozorava na stagnaciju u organskom rastu prodaje. Uz to, vrijednost dugoročne imovine porasla je na 118,22 milijarde dolara, što je 10,9 posto više nego godinu ranije. Nestlé se tako i dalje nalazi među najstabilnijim globalnim prehrambenim kompanijama, s čvrstom bilancom i visokom profitabilnošću.
Nestlé već desetljećima prate i brojne kontroverze i etičke polemike. Štoviše, riječ je o jednoj od najčešće osporavanih multinacionalki u svijetu prehrane.
Najpoznatiji skandal datira još iz 1970-ih, kada je kompanija provodila agresivne marketinške kampanje u siromašnijim zemljama Afrike, Azije i Latinske Amerike, kojima je majke poticala da prestanu dojiti i prijeđu na industrijski proizvedenu formulu, predstavljajući je kao moderniju i „zdraviju“ alternativu majčinom mlijeku. Problem je bio u tome što su mnoge obitelji živjele u područjima bez sigurne pitke vode, pa su prilikom pripreme formule koristile kontaminiranu vodu, što je dovodilo do teških crijevnih infekcija, pothranjenosti pa i smrtnosti novorođenčadi. Kompanija se također suočila s ozbiljnim optužbama za dječji i prisilni rad u lancu opskrbe kakaom, uglavnom u zemljama zapadne Afrike.
Nestlé je više puta bio prozivan zbog iscrpljivanja lokalnih izvora za potrebe flaširane vode, od Kanade do Francuske, gdje su 2025. godine pokrenute istrage o navodnom manipuliranju filtracijskim procesima u proizvodnji brendova Perrier i Contrex.
Sve opisane epizode nisu niti u jednom trenutku ozbiljno narušile poslovanje korporacije.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....