STIŽE SPAS!

Najveća afrička kompanija konačno dolazi u Europu, kao ‘most‘ vide Hrvatsku: ‘Bit ćemo baterija Starog kontinenta!‘

S Sonatrachom obavljeni razgovori kao i sa svim ostalim tvrtkama, otkrili su nam iz LNG Hrvatske.

LNG terminal na Krku

 Damir Skomrlj/Cropix

Energetski spas za Europu stiže iz Alžira. Prvi čovjek Sonatracha, najveće alžirske i afričke energetske kompanije, Rachid Hachichi u velikom je intervju za tamošnju nacionalnu televiziju izrazio spremnost da Europi osigura potrebne količine plina i električne energije, a kao jedan od dobavnih pravaca označio je Hrvatsku i LNG terminal na Krku.

- Imamo sklopljene ugovore s velikim svjetskim tvrtkama poput Exxon Mobila, Chevrona, Sinopaca i talijanskog Enija. Otvaramo niz europskih tržišta za plin poput Hrvatske, Češke i Njemačke – otkrio je čelnik alžirskog energetskog giganta koji je prošle godine uprihodio oko 77 milijardi dolara, pretežito na izvozu nafte i plina. Hachichi je kao novi izazov označio izvoz električne energije.

- Alžir može biti ‘baterija‘ Europe – poručio je prvi čovjek Sonatracha ciljajući na velike potencijale Alžira u solarima. Dok bi se izvoz električne energije iz Alžira u Europu odvijao podmorskim kabelima prema Italiji i Španjolskoj dio kojih tek treba položiti u more, pojačani izvoz ukapljenog prirodnog plina (UPP) ili LNG-ija već ide preko terminala u Omišlju.

Alžirski plin u Omišlju

U državnoj kompaniji koja upravlja terminalom na Krku LNG Hrvatska, naime, potvrđeno nam je da su obavili razgovore s Sonatrachom, ali ne, ističu, o Sonatrachovim planovima za izvoz plina u Europi već o tehničkim uvjetima koje terminal pruža za prihvat brodova s plinom.

- S Sonatrachom su obavljeni isti razgovori kao i sa svim ostalim tvrtkama koje preko naših korisnika izvoze UPP, odnosno razgovori u kojima je detaljnije s naše strane objašnjeno o kvaliteti UPP-a kojeg možemo primiti na Terminalu te o tehničkim karakteristikama samog Terminala za UPP na Krku – poručeno nam je iz LNG Hrvatske. Potvrdili su nam i kako su od početka ove godine dva prijevozna broda s UPP-om iz Alžira pristala na terminal u Omišlju.

image

Najave iz Alžira uklapaju se u plan Banskih dvora da LNG Terminal na Krku postane energetsko čvorište ovog dijela Europe - premijer Plenković i potpredsjednik Vlade Butković za jednog od posjeta Omišlju

Damir Skomrlj/Cropix

- Trgovinu UPP-om ili prirodnim plinom obavljaju korisnici Terminala za UPP te ne možemo komentirati njihove poslovne odluke niti s kim imaju sklopljene ugovore o nabavi UPP-a – dodaju u LNG Hrvatskoj. U brojnim osvrtima na spomenuti intervju Hachichija u svjetskim medijima iznose se i tvrdnje da je UPP iz Alžira preko Krka krajem svibnja ove godine uvezao mađarski MOL, no iz te kompanije jučer nismo dobili ni potvrdu ni demanti spomenute informacije.

Iako formalno nije zakupac kapaciteta krčkog terminala, MOL je plin iz Alžira mogao uvesti preko mađarskih tvrtki MET i MVM-a. Obje su zakupci terminala u Omišlju, a za nedavne polemike između mađarske i hrvatske vlade koju je pokrenuo mađarski ministar vanjskih poslova i trgovine Peter Szijjarto, saznalo se i da su MET i MVM najveći zakupci na Krku.

Mađari ispred Vujnovca

Dosada se smatralo da je Prvo plinarsko društvo (PPD) Pavla Vujnovca najveći zakupac terminala na Krku, nakon što je jesenas LNG Hrvatska objavila kako više nema slobodnih kapaciteta za zakup terminala do 1.listopada 2037.. Ni tom prilikom LNG Hrvatska nije objavila koja je tvrtka zakupila kapacitete, no saznalo se kako je riječ o PPD-u. Tragom te informacije u medijima su se raširile tvrdnje da je Vujnovac najveći zakupac u Omišlju, no prema prošlotjednom priopćenju Ministarstva gospodarstva stvari stoje drugačije.

- Nakon što je Republika Hrvatska, uz financijsku pomoć Europske Unije, uspješno realizirala projekt, Mađarska je promijenila stav i počela se žaliti na dostatnost kapaciteta terminala i transportnog sustava plinovoda te cijena (tarifa) korištenja istih. Ironično, dvije najveće mađarske tvrtke sada su najveći zakupci kapaciteta LNG terminala i to do 2037. godine i uredno plaćaju iste tarife kao i svi drugi korisnici – naveli su iz Ministarstva gospodarstva.

Među zakupcima LNG Terminala na Krku je i slovenski Geoplin koji je s Sonatrachom ugovorio uvoz plina iz Alžira još u prosincu 2022.. Tada je dogovoren uvoz 300 milijuna kubičnih metara prirodnog plina plinovodima koji iz Alžira preko Tunisa i podmorja opskrbljuju plinom Italiju s kojom su povezani slovenski plinovodi. Slovenija stalno obnavlja ugovore s Sonatrachom pa je tako u svibnju ove godine Alžir posjetio slovenski premijer Robert Golob i nazočio potpisivanju dodatka na postojeći ugovor Geoplina i Sonatracha.

Inicijativa Geoplina prema Alžiru uslijedila je nakon ruske invazije na Ukrajinu u veljači 2022. čime je dotok ruskog plina na tržište dežele postao otežan. Do izbijanja rata u Ukrajini ruski plin bio je glavni izvor opskrbe plinom i u Sloveniji i u Hrvatskoj.

Koliko su planovi Sonatracha ambiciozni svjedoči i činjenica da je Rachid Hachichi najavio kako će ta kompanija pokušati postati i jedan od glavnih dobavljača energije u Indiju i Brazil, kao i na tržišta srednje i sjeverne Amerike.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
05. rujan 2024 10:25