
Na konferenciji “Food Waste - Hrana bez otpada” koju je Jutarnji list organizirao u suradnji s METRO-om i Ministarstvom poljoprivrede, šumarstva i ribarstva profesorica Sandra Budžaki s Prehrambeno-tehnološkog fakulteta u Osijeku podsjetila je da bacanje hrane nije samo financijski, nego i ekološki gubitak. „Za proizvodnju hrane troši se 25 posto naseljive površine planeta i 70 posto pitke vode, a ona je odgovorna i za 80 posto krčenja šuma“, upozorila je.
Kao rješenja istaknula je bolje planiranje i preraspodjelu viškova hrane, doniranje potrebitima te korištenje banaka hrane i humanitarnih organizacija.
- Bacanje hrane uzrokuje gubitak energije i rada utrošenih za njezinu proizvodnju kao i prirodnih resursa - upozorila je profesorica.
Za hranu koja više nije pogodna za ljudsku prehranu, postoje održivi načini iskorištavanja: kao stočna hrana, za proizvodnju komposta i bioplina, pa sve do stvaranja novih proizvoda više dodane vrijednosti. Primjeri uključuju dodatke prehrani, kozmetiku, bioaktivne sastojke, biopolimere ili inovativne građevinske materijale. Taj proces Budžaki opisuje pojmom upcycling – pretvaranje otpada u funkcionalne i inovativne proizvode koji nadilaze svoju prvotnu namjenu.
Osnivač aplikacije Crumbs: ‘Korisnik vidi gdje u blizini može preuzeti paket hrane po nižoj cijeni‘
U sklopu konferencije održana je i panel-rasprava pod naslovom „Inovacije koje mijenjaju pravila: digitalni alati u borbi protiv otpada“. U razgovoru su sudjelovali Antonio Matušan, osnivač aplikacije Crumbs, Katarina Vrenc, chefica zagrebačkog restorana Sopal, te Borna Beker, direktor prihodovnih operacija u Biovegi.
Panel je otvorio Antonio Matušan, koji je predstavio kako funkcionira aplikacija Crumbs. „Na kraju dana pekari i trgovci ostaju s viškovima hrane koji bi završili u otpadu. Naša aplikacija omogućuje da se ta roba pretvori u pakete po povoljnim cijenama. Tako, primjerice, hrana vrijedna 50 eura koja bi bila bačena pretvara se u pet paketa po deset eura – trgovac pokrije trošak, a kupac dobije povoljan i kvalitetan proizvod“, rekao je Matušan.
Dodao je kako aplikaciju najviše koriste mlađe generacije, ali sve češće i stariji. Trenutačno je dostupna u Zagrebu, a cilj je širenje u druge gradove. „Želimo da rješenje bude jednostavno – korisnik na aplikaciji vidi gdje u blizini može preuzeti paket hrane po nižoj cijeni. Time spašavamo hranu, smanjujemo otpad i otvaramo novu vrijednost“, naglasio je.
Matušan je istaknuo da slični modeli već godinama uspješno funkcioniraju u zapadnoj Europi, a Crumbs je prvi korak prema prilagodbi takvog koncepta hrvatskom tržištu.
Katarina Vrenc, chefica restorana Sopal u Zagrebu, naglasila je koliko je važno povezati se s domaćim proizvođačima i koristiti sezonske namirnice. „Ne moramo uvijek imati sve proizvode tijekom cijele godine. Radije se okrećemo onome što nude lokalni proizvođači u određenom trenutku sezone. To je najljepši dio našeg posla – raditi s namirnicama koje su svježe, domaće i u tom trenutku najbolje“, rekla je Vrenc.
Dodala je kako takav pristup često uključuje i izazove: ponekad postoje tehnička ograničenja, manjkovi ili situacije u kojima proizvođači ne mogu isporučiti sve što se planira. „No vjerujem da upravo u tim nepredvidivostima leži posebna vrijednost suradnje. Naučimo se prilagoditi, a rezultat je hrana koja nosi lokalni karakter i autentičnost“, istaknula je.
Borna Beker, Chief Revenue Officer u Biovegi, gdje je odgovoran za maloprodaju, veleprodaju, e-trgovinu i marketing, predstavio je kako ta kompanija gradi održiv sustav temeljen na vlastitoj proizvodnji.
Srce našeg poslovanja je imanje udaljeno 50 kilometara od Zagreba. Ondje uzgajamo različite kulture i proizvodimo namirnice koje plasiramo kroz tri povezana segmenta – restoran, maloprodaju i pekarsku proizvodnju“, rekao je Beker.
Objasnio je da restoran u središtu Zagreba koristi isključivo namirnice s vlastitog imanja, što jamči potpunu kontrolu nad podrijetlom i kvalitetom hrane. Pekarska proizvodnja, koja uključuje 23 manja pogona i 25 zaposlenih, također se oslanja na održivi pristup i lokalne sirovine.
„Naš je cilj da se hrana maksimalno iskoristi, bilo kroz maloprodaju, ugostiteljstvo ili preradu. Na taj način ne samo da smanjujemo otpad, nego i zatvaramo krug održive proizvodnje i potrošnje“, istaknuo je Beker. Dodao je kako Biovega stalno traži nova rješenja da što više namirnica ostane u upotrebi, bilo kroz inovativne proizvode ili suradnju s partnerima.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....