Rezervirano za strance?

MUP naručuje dva patrolna broda uz uvjete koje domaći škverovi ne mogu ispuniti

Domaći brodograditelji uvjereni su da je natječaj namijenjen talijanskoj tvrtki, a ljuti su što je objavljen na Božić
Brodogradilište Greben u Vela Luci
 Božidar Vukičević / CROPIX

Ministarstvo unutarnjih poslova raspisalo je javni natječaj za gradnju dva ophodna broda namijenjena za nadzor granice vrijedan 39,5 milijuna kuna bez PDV-a, no uvjeti definirani u natječaju su takvi, tvrde naši sugovornici, da ih ne može ispuniti ni jedno hrvatsko brodogradilište.

Njihova analiza je, tvrde, pokazala da natječaj izgleda kao da je napravljen točno po kroju jednog talijanskog brodogradilišta.

- Kriteriji za ocjenjivanje ponuda namjerno su postavljeni kako bi se diskriminiralo bilo koje hrvatsko brodogradilište. Primjerice, rok isporuke od 15 mjeseci boduje se sa 0 bodova, dok se isporuka od osam mjeseci boduje sa 10 bodova. To govori da naručitelj ima saznanja koje brodogradilište već ima gotov projekt te je u prednosti pred drugim brodogradilištima koja to nemaju. Jer takav rok isporuke može ispoštovati samo ono brodogradilište koje ima spreman projekt - kaže Tomislav Smirčić, predsjednik Uprave Tehnomont brodogradilišta Pula.

Skoro gotovi brodovi

Diskriminirajuće je, nastavlja, i vrednovanje podatka koliko je sličnih brodova neko brodogradilište izgradilo u posljednjih pet godina: svima je poznato, tvrdi, da niti jedno hrvatsko brodogradilište nije u zadnjih pet godina sagradilo više od jednog sličnog broda jer nije bilo potražnje.

Iz Global grupe iz Dubrovnika, koja je preuzela brodogradilište Montmontaža Greben iz Vele Luke u stečaju, ističu da oni već imaju dva nedovršena ophodna broda koja su trebala biti isporučena za grčku obalnu stražu i koje bi mogli dovršiti u roku od dva mjeseca.

- Nažalost, niti jedno naše ministarstvo nije pokazalo interes da dovršimo ta dva broda unatoč tome što je velika potreba za tim brodovima. Radi se o najboljim brodovima te vrste na Mediteranu - tvrdi Milan Dragović, vlasnik Global grupe. Dodaje da bi ovakav posao za velolučko brodogradilište značio povratak na tržište.

Smirčić navodi da je i ograničeni postupak javne nabave u dva stupnja također izveden kako bi se pogodovalo samo nekim brodogradilištima.

- To je zbog toga što se u prvom krugu, koji je objavljen 27. prosinca 2019., taman u vrijeme godišnjih odmora, traži kompletno projektiranje broda i ispunjavanje kompletne tehničke specifikacije i prilaganje svih potrebnih nacrta i proračuna. Takav posao za brodogradilište koje nema spreman projekt iziskuje jako mnogo vremena. A mjesec dana, i to u periodu praznika, nedovoljno je za pripremu cjelokupne dokumentacije. Novi rok naručitelja do 14. veljače 2020. ništa ne mijenja jer je to i dalje nedovoljno vremena - pojašnjava.

Diskvalifikacija

Ni procijenjena vrijednost nabave nije realna, smatraju. Dragović je izračunao da je realna cijena gradnje svakog pojedinačnog broda u slučaju kada brodogradilište neće ništa zaraditi oko tri milijuna eura po brodu. Znači, oko šest milijuna eura bez PDV-a ili 7,5 milijuna eura s PDV-om bila bi realna vrijednost natječaja.

- Niti jedno hrvatsko brodogradilište nije u zadnjih pet godina isporučilo brodove u vrijednosti 39,5 milijuna kuna bez PDV-a, što se natječajem traži. Naime, u Hrvatskoj u toj vrijednosti nije ni bilo traženja niti ugovaranja sličnih plovila u zadnjih pet godina. Tehnomont brodogradilište je 2016. godine isporučilo slično plovilo. Isporučili smo ophodni brod dužine 25 metara, ali kako se radilo samo o jednom plovilu, njegova vrijednost nije u razini tražene.

Problematični kriterij

Logično je da se traži ukupan promet, odnosno ukupna vrijednost svih brodova tijekom nekog razdoblja koji pokazuju koliko je neka tvrtka “jaka”. Konkretno, mi smo imali promet oko 100 milijuna kuna, ali na različitim vrstama brodova. Usprkos tome, na ovakav natječaj se ne možemo javiti jer je kriterij neobjektivan - pojašnjava Tomislav Smirčić.

Dragović smatra kako je jedino rješenje da se raspiše novi i potpuno drugačiji natječaj.

- Brodogradilište treba zadovoljavati i financijske i tehničke kriterije, što za domaće brodograditelje nije niti najmanje sporno. Sporno je to što su ta dva kriterija povezana tako što se brodovi koji bi se gradili moraju naći unutar propisanog proračuna, a to nitko od nas u Hrvatskoj nema. U zadnjih pet godina u Hrvatskoj se nisu masovno gradili ophodni brodovi. Jedino su dva izgrađena kod nas u Veloj Luci za Grčku i jedan u Tehnomontu. Ophodni brodovi u našem brodogradilištu su zapadali 4,6 milijuna eura, dok je ophodni brod koji je izgradio Tehnomont zapadao 2,7 milijuna eura. A ovim natječajem se kao referenca traži vrijednost od 5,3 milijuna eura bez PDV-a - pojašnjava.

MUP: "Sve je po propisima"

Iz MUP-a tvrde da je navedeni uvjet tehničke i stručne sposobnosti definiran u skladu s člankom 268 Zakona o javnoj nabavi. Naglašavaju da je za ovaj postupak nabave još 19. studenoga 2019. provedeno i prethodno savjetovanje u kojemu ni jedan od potencijalnih ponuditelja nije postavio prigovor te da financijske okvire i osnovne uvjete koje plovilo mora zadovoljiti nisu samovoljno definirali.

- U okviru Fonda za unutarnju sigurnost (ISF), Europska komisija osigurala je 123,6 milijuna eura za nabavu opreme koja će biti stavljena na raspolaganje Europskoj agenciji za graničnu i obalnu stražu. Korištenjem navedenih sredstava MUP je nominirao projekt izgradnje dva plovila za nadzor državne granice. Financiranje se osigurava iz Fonda u iznosu od 90 posto, dok će preostalih 10 posto sufinanciranja snositi Hrvatska - pojašnjavaju.

U tu je svrhu, tvrde, Europska agencija za graničnu i obalnu stražu odredila potrebne minimalne maritimne zahtjeve navedenih brodova, kao i zahtjeve vezane uz opremu.

- Poštujući tehničke smjernice i zahtjeve vezane uz karakteristike plovila određene od strane Europske agencije nadležne službe, izrađene su tehničke specifikacije - pojašnjavaju iz Ministarstva unutarnjih poslova.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. travanj 2024 22:18