Nogometaši su postigli golem uspjeh i možemo ga pretvoriti u gospodarski, ali na tome treba raditi.
Proizvod iz Hrvatske odsad će svakoga zainteresirati, poručuje Branko Roglić, vlasnik Orbico grupe, odgovarajući na naše pitanje o tome hoće li se i kako globalna popularnost i euforija zbog uspjeha “vatrenih” pretočiti u konkretan poslovni efekt za poduzetnike ili čak ekonomski preokret za cijelu državu.
Đuro Horvat, vlasnik Tehnixa, inovativne proizvodne kompanije iz Međimurja, ističe čak da već osjeća korist jer su potencijalni partneri u Nizozemskoj i Njemačkoj postali fleksibilniji, mekši u pregovorima. - Čestitke nam dolaze sa svih strana, lakše je poslovati. No, tržišna ekonomija znači borbu s uspješnima i zato očekujem da se Vlada prema nama gospodarstvenicima ponaša kao prema nogometašima. Oni su postigli veliki uspjeh i od nas napravili veliki brand, ali mi moramo živjeti od rada i izvoza. Sada trebamo bolji rejting zemlje od ovog koji imamo, za to treba puno znoja i muke - kaže Horvat.
Izvrstan marketing
Svi poduzetnici, analitičari ili menadžeri koje smo kontaktirali redom ističu da su nogometaši napravili izvrstan marketing za zemlju koja je u neviđenom medijskom fokusu te očekuju pozitivan povratan utjecaj na gospodarstvo, posebno potrošnju i turizam, koji će efekte osjećati godinama. Šef konzultantske tvrtke Sense Vedran Antoljak ide korak dalje pa čak kaže da bi u gospodarstvu trebali primijeniti metodu zajedništva i povjerenja jednih u druge koju su promovirali nogometaši. - Iako danas u poslu vrijedi da je strano uvijek bolje, kupujući i koristeći hrvatsko pokazali bismo vjeru u naše dobavljače, proizvođače i pružatelje usluga, što bi utjecalo na njihov rast kvalitete te rast gospodarstva uz manje uvoza - smatra.
Postoje nemjerljivi gospodarski efekti ili očekivanja, kako ukazuje šefica Zagrebačke burze Ivana Gažić, koji su možda trenutačno i najvažniji. - Osjećaj da možemo pobijediti favorite, da upornost, rad i jedinstvo donose vrhunske rezultate te da je pojedinac jači ako je dio jakog tima. Nogometno prvenstvo s menadžerskog stajališta iznimno je zanimljivo jer je pokazalo da s pravim trenerom ništa nije nemoguće - kaže Ivana Gažić.
Međutim, unatoč takvim porukama, malo tko zaista očekuje da će se nogometni ponos i ushit pretvoriti u gospodarski preokret, a potka koja se provlači kroz odgovore je: nezadovoljstvo hrvatskim političkim vodstvom.
- Dobili smo dobru polugu za poslovne odnose, pozitivan brand marketing. Dobit ćemo kao poduzetnici u svijetu neke pluseve i simpatije, svi za nas navijaju. Međutim, ne donosi to milijunske ugovore. Neke industrije Svjetsko prvenstvo mogu više kapitalizirati, neke manje, ali opći optimizam i nogomet nisu dovoljni za promjene u državi - konstatira Dražen Oreščanin, suosnivač i direktor uspješne informatičke tvrtke Poslovna inteligencija koja većinu prihoda ostvaruje zahvaljujući izvozu.
Njemačka kao primjer
Postoji li primjer nacije koja je iskoristila sličan impetus, netko na koga bismo se mogli ugledati? Oreščanin, kao i Roglić, ukazuje na Njemačku, na “Čudo iz Berna”, kako je nazvano njemačko osvajanje finala na Svjetskom nogometnom prvenstvu u Švicarskoj 1954. godine, iz čega je niknula moderna njemačka nacija, što je inspiriralo čak i akademska istraživanja.
- To je za njih bila prekretnica, dobili su vjeru u sebe, iskoristili taj poticaj. No, oni su imali i fantastičnog kancelara Konrada Adenauera, a mi imamo manekene koji se naslikavaju u dresovima, govore o gradnji nacionalnog stadiona i traže od poslodavaca slobodne dane za zaposlenike radi dočeka nogometaša. Da bi se nogometni uspjeh pretvorio u opći, iza toga mora stajati supstanca - komentira Oreščanin. Usput, ogorčen dodaje: - Hrvatske informatičke tvrtke bilježe rast od 10 posto, hrvatsko gospodarstvo dva posto, a IT nije predviđen kao važan sektor u državnoj strategiji pametne specijalizacije.
U sličnom je kritičkom raspoloženju i predsjednica Hrvatske udruge poslodavaca Gordana Deranja koja, po uzoru na nogometnu reprezentaciju, na naše pitanje odgovara ovako: “Mi smo motivirani, mi se stalno mijenjamo, proizvodimo i znamo što je timski rad. Problem je što su političari sami sebi dovoljni, kod njih nema odlučnosti ni vizije”.
Gospodarstvenici o uspjehu nogometne reprezentacije
Nikola Dujmović, Span
Na poslovnom sam putu u SAD-u i prvi put ne moram govoriti da sam iz Europe ili da nisam iz Rusije. Znaju i što je Hrvatska i na kojem je kontinentu, što je super. No, svjetska nogometna prvenstva i ekonomija nisu baš tako povezani da bih očekivao veliki utjecaj na Hrvatsku.
Vlado Krauthaker, vinar
Bez obzira na to što nogometna natjecanja prati jak marketing pivarske industrije, uspjeh reprezentacije prepoznali su i ostali kao svoju mogućnost. I mi možemo imati koristi. Odavno je naš cilj učiniti Hrvatsku prepoznatljivom vinskom zemljom.
Zdravko Jelčić, Spin Valis
Pobjednički duh reprezentacije utječe na opće raspoloženje u društvu, a samim time i na duh koji postoji u gospodarstvu. U svakom slučaju, ovo je poticaj svima nama koji smo na odgovornim pozicijama u društvu da odradimo što je moguće bolje svoj posao.
Vlado Mandić, EVN Croatia
Ovo može biti poticaj za brojne promjene. Mislim i na mentalitet, ali i to da mala grupica može napraviti svjetske stvari. Hoće li biti generalnih društvenih promjena, to se ne usuđujem reći.
Josip Berket, Marina Kaštela
Zahvaljujući nogometašima, sada smo pod povećalom, a to je dobra prigoda i velika odgovornost. Ljestvica je postavljena visoko. Sada se u svijet ne mogu slati “gluposti” jer će i one biti zamijećene.
Damir Pernar, Paška sirana
Izvozimo na američko tržište, a naš sir Dalmatinac ima na omotu hrvatske “kockice”. Nakon Sjetskog nogometnog prvenstva očekujemo vrlo pozitivne reakcije, bit ćemo svima vidljiviji.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....