
Monchhichi, japanska igračka koja se 1980-ih godina mogla vidjeti i u rukama hrvatske djece, ponovno je popularna. Tvrtka Sekiguchi Co. je u protekloj fiskalnoj godini (koja je završila u veljači) udvostručila prodaju tih lutkica i dodataka poput odjeće za njih. Prodaja se tako povećala na čak 31 milijun dolara, a 40 posto tih prihoda je iz inozemstva. Za razliku od 80-ih, kada su ih obožavala djeca, Monchhichije danas kupuju odrasli, posebno generacija Z, koja se smatra najzaslužnijom i za uspjeh sada već megapopularnog Labubua. Bloomberg piše da je tvrtka, potaknuta velikom potražnjom, nedavno povećala svoje proizvodne kapacitete u Kini i razmatra širenje poslovanja tako da daje dozvole drugima za korištenje svojih proizvoda ili usluga.
Plišanac s jezivim osmijehom preokrenuo je svijet igračaka i stvorio novog milijardera
Oživljavanje Monchhichija dolazi u trenutku kada društvene mreže pretvaraju kolekcionarske predmete i slatke dodatke u globalni fenomen, pri čemu su te igračke češće statusni simbol i dokaz da je osoba u trendu nego što, zapravo, služe za igru. Društvene mreže dodatno pospješuju popularnost jer influenceri snimaju svoje potrage za Monchhichijem koje se poslije pregledavaju stotinama tisuća puta.
- Ljudi konačno počinju prepoznavati Monchhichi kao lik, a ne samo kao igračku - kaže Toshitaka Yoshino, predsjednik i izvršni direktor Sekiguchija, obiteljske tvrtke koja u Japanu proizvodi igračke već više od sto godina.
Monchhichi je prvi put predstavljen 1974., u vrijeme dok je Yoshinov ujak vodio obiteljsku tvrtku, a bio je kombinacija dotad predstavljenih igračaka - majmuna Kuta Kuta i lutke GeGe. Ideja je bila stvoriti lutku koja će "potaknuti prijateljstvo, ljubav i sreću među mlađima", a tadašnji prvi čovjek kompanije bio je uvjeren da će plišani majmunčići istodobno pomoći u razvijanju nježnosti prema malim životinjama. Tri godine nakon toga asortiman se širi i na prodaju setova za igru, odjeću za lutku i modele većih dimenzija. Od 1978. osvaja Europu, a najprije se širi na njemačko govorno područje i Francusku da bi u 80-ima postao prava globalna ikona. Budući da je govornicima nekih jezika njegovo ime teško izgovoriti, lokalna su ga tržišta prilagodila - u Francuskoj je postao Kiki, u Italiji Moncicchi, a u Velikoj Britaniji Chic-a-Boo. Monchhichi je čak potpisao ugovor o licenciranju s tvrtkom Mattel Inc. i imao je vlastiti animirani crtić.
U Hrvatsku je stigao 1980-ih posredstvom tadašnjeg jugoslavenskog sustava uvoza igračaka, koji je omogućavao ulaz svjetskih brendova na domaće tržište zahvaljujući politici prema zapadnim proizvodima koja je bila liberalnija nego u drugim socijalističkim zemljama. Monchhichi se tako pojavio u izlozima domaćih dućana i dječjim časopisima, a vidljivost su mu povećale nagradne igre.
Globalni hype nije potrajao pa je već sredinom 80-ih prodaja počela padati. Deset godina poslije nakratko se vratio u Njemačku, a 2010-ih ponovno su ih obožavali u Kini. Pravi procvat dogodio se prije dvije godine kada je Lisa iz K-pop skupine Blackpink, ista osoba koja je pomogla Labubuu da postane globalni fenomen, objavila fotografiju iz trgovine s Monchhichijima.
Sekiguchi je iz te povijesti izvukao važnu lekciju. Dok su se 80-ih natjecali s likovima poput Spider-Mana i Disneyjevih princeza, danas su fokusirani na odrasle kupce. Ukratko, to što obožavatelji plišanca sada kupuju sami, umjesto da ovise o roditeljima, u kombinaciji s time što zbog dobi nisu skloni tako lako "prerasti" brend stvorili veliku razliku u prodaji u odnosu na prije pola stoljeća.
Monchhichi se danas prodaje u američkim lancima poput Urban Outfittersa i Barnes & Noblea, a suradnje s Hello Kitty ili francuskim nogometnim klubom Paris Saint-Germain privlače dodatne skupine obožavatelja. U Japanu se klasični privjesak prodaje za oko 2200 jena (15 dolara), a Urban Outfitters u SAD-u nudi slične verzije za 24 dolara. U Hrvatskoj se plišane igračke prodaju po cijeni između 10 i 35 eura, ovisno o konkretnom modelu, a rabljeni proizvodi dostupni su i na Vintedu.
Unatoč trenutačnoj euforiji, Sekiguchi ima razloga za zabrinutost. Više od 95 posto njegove proizvodnje odvija se u Kini, pa su američke carine koje je uveo predsjednik Donald Trump ozbiljno pogodile prodaju.
"Narudžbe od američkih trgovaca početkom godine išle su odlično, a onda su u svibnju potpuno stale. Donekle su se oporavile, ali još nismo na razini prije carina", upozorava Yoshino.
Ipak, očekuje se da Monchhichi ovaj put neće tako lako otići u zaborav s obzirom na općenit porast popularnosti azijskih premium proizvoda, posebno kolekcionarskih igračaka kao što su Labubu i Monchhichi koji uspješno kombiniraju nostalgiju, influencersku kulturu i ograničene serije koje potiču potražnju.
Komentari
0