LABUBU EFEKT

Sjećate li se majmunčića koje smo kvačili posvuda? Igračka iz 80-ih ponovno je hit i sada je kupuju odrasli

Slavni plišanac iz 80-ih sada je globalni hit među milenijalcima i generacijom Z

Monchhichi

 Christof Stache/Afp
Slavni plišanac iz 80-ih sada je globalni hit među milenijalcima i generacijom Z

Monchhichi, japanska igračka koja se 1980-ih godina mogla vidjeti i u rukama hrvatske djece, ponovno je popularna. Tvrtka Sekiguchi Co. je u protekloj fiskalnoj godini (koja je završila u veljači) udvostručila prodaju tih lutkica i dodataka poput odjeće za njih. Prodaja se tako povećala na čak 31 milijun dolara, a 40 posto tih prihoda je iz inozemstva. Za razliku od 80-ih, kada su ih obožavala djeca, Monchhichije danas kupuju odrasli, posebno generacija Z, koja se smatra najzaslužnijom i za uspjeh sada već megapopularnog Labubua. Bloomberg piše da je tvrtka, potaknuta velikom potražnjom, nedavno povećala svoje proizvodne kapacitete u Kini i razmatra širenje poslovanja tako da daje dozvole drugima za korištenje svojih proizvoda ili usluga.

Plišanac s jezivim osmijehom preokrenuo je svijet igračaka i stvorio novog milijardera

Oživljavanje Monchhichija dolazi u trenutku kada društvene mreže pretvaraju kolekcionarske predmete i slatke dodatke u globalni fenomen, pri čemu su te igračke češće statusni simbol i dokaz da je osoba u trendu nego što, zapravo, služe za igru. Društvene mreže dodatno pospješuju popularnost jer influenceri snimaju svoje potrage za Monchhichijem koje se poslije pregledavaju stotinama tisuća puta.

- Ljudi konačno počinju prepoznavati Monchhichi kao lik, a ne samo kao igračku - kaže Toshitaka Yoshino, predsjednik i izvršni direktor Sekiguchija, obiteljske tvrtke koja u Japanu proizvodi igračke već više od sto godina.

Monchhichi je prvi put predstavljen 1974., u vrijeme dok je Yoshinov ujak vodio obiteljsku tvrtku, a bio je kombinacija dotad predstavljenih igračaka - majmuna Kuta Kuta i lutke GeGe. Ideja je bila stvoriti lutku koja će "potaknuti prijateljstvo, ljubav i sreću među mlađima", a tadašnji prvi čovjek kompanije bio je uvjeren da će plišani majmunčići istodobno pomoći u razvijanju nježnosti prema malim životinjama. Tri godine nakon toga asortiman se širi i na prodaju setova za igru, odjeću za lutku i modele većih dimenzija. Od 1978. osvaja Europu, a najprije se širi na njemačko govorno područje i Francusku da bi u 80-ima postao prava globalna ikona. Budući da je govornicima nekih jezika njegovo ime teško izgovoriti, lokalna su ga tržišta prilagodila - u Francuskoj je postao Kiki, u Italiji Moncicchi, a u Velikoj Britaniji Chic-a-Boo. Monchhichi je čak potpisao ugovor o licenciranju s tvrtkom Mattel Inc. i imao je vlastiti animirani crtić.

U Hrvatsku je stigao 1980-ih posredstvom tadašnjeg jugoslavenskog sustava uvoza igračaka, koji je omogućavao ulaz svjetskih brendova na domaće tržište zahvaljujući politici prema zapadnim proizvodima koja je bila liberalnija nego u drugim socijalističkim zemljama. Monchhichi se tako pojavio u izlozima domaćih dućana i dječjim časopisima, a vidljivost su mu povećale nagradne igre.

Kinezi zabrinuti zbog ‘slijepih kutija‘, tvrde da mogu izazvati ovisnost. Na udaru brend koji je zaludio svijet

Globalni hype nije potrajao pa je već sredinom 80-ih prodaja počela padati. Deset godina poslije nakratko se vratio u Njemačku, a 2010-ih ponovno su ih obožavali u Kini. Pravi procvat dogodio se prije dvije godine kada je Lisa iz K-pop skupine Blackpink, ista osoba koja je pomogla Labubuu da postane globalni fenomen, objavila fotografiju iz trgovine s Monchhichijima.

Sekiguchi je iz te povijesti izvukao važnu lekciju. Dok su se 80-ih natjecali s likovima poput Spider-Mana i Disneyjevih princeza, danas su fokusirani na odrasle kupce. Ukratko, to što obožavatelji plišanca sada kupuju sami, umjesto da ovise o roditeljima, u kombinaciji s time što zbog dobi nisu skloni tako lako "prerasti" brend stvorili veliku razliku u prodaji u odnosu na prije pola stoljeća.

Monchhichi se danas prodaje u američkim lancima poput Urban Outfittersa i Barnes & Noblea, a suradnje s Hello Kitty ili francuskim nogometnim klubom Paris Saint-Germain privlače dodatne skupine obožavatelja. U Japanu se klasični privjesak prodaje za oko 2200 jena (15 dolara), a Urban Outfitters u SAD-u nudi slične verzije za 24 dolara. U Hrvatskoj se plišane igračke prodaju po cijeni između 10 i 35 eura, ovisno o konkretnom modelu, a rabljeni proizvodi dostupni su i na Vintedu.

Unatoč trenutačnoj euforiji, Sekiguchi ima razloga za zabrinutost. Više od 95 posto njegove proizvodnje odvija se u Kini, pa su američke carine koje je uveo predsjednik Donald Trump ozbiljno pogodile prodaju.

"Narudžbe od američkih trgovaca početkom godine išle su odlično, a onda su u svibnju potpuno stale. Donekle su se oporavile, ali još nismo na razini prije carina", upozorava Yoshino.

Ipak, očekuje se da Monchhichi ovaj put neće tako lako otići u zaborav s obzirom na općenit porast popularnosti azijskih premium proizvoda, posebno kolekcionarskih igračaka kao što su Labubu i Monchhichi koji uspješno kombiniraju nostalgiju, influencersku kulturu i ograničene serije koje potiču potražnju.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
03. rujan 2025 17:36