
Zračni promet u Republici Hrvatskoj pokazuje snažan trend rasta, osobito u posljednjem desetljeću, što je uvelike povezano s njegovim značajnim utjecajem na turizam - ključnu gospodarsku granu Hrvatske. Dostupnost putovanja zračnim putem iz temelja je promijenila turističku industriju na globalnoj razini. Posjetitelji sa svih strana svijeta postali su redoviti gosti Lijepe Naše.
Hrvatska raspolaže s devet civilnih zračnih luka, od kojih je sedam međunarodnih. Ključne među njima su one u Zagrebu, Splitu, Dubrovniku i Zadru. Hrvatske zračne luke u 2023. godini prihvatile su i otpremile 11,3 milijuna putnika, čime su gotovo dosegnule rekordnu razinu iz 2019., prije pandemije covida-19. Analiza trendova zračnog prometa otkriva brzi oporavak nakon globalnih kriza, pri čemu se Zračna luka Zadar ističe kao posebno uspješan primjer dinamičnog razvoja i strateškog planiranja. U 2024. godini zabilježeno je 13,1 milijun putnika, što predstavlja porast od 15,9% u odnosu na 2023. godinu. I ovdje Zračna luka Zadar predvodi taj rast, s impresivnih 30% godišnjeg povećanja prometa putnika u 2024. te čak dvostruko više putnika u odnosu na pretpandemijsku 2019. godinu!
Zračna luka Zadar, smještena u Zemuniku Donjem, oko osam kilometara od Zadra, osnovana je 1968. godine i danas je četvrta po veličini zračna luka u Hrvatskoj. Njezina posebnost leži u dvojnoj namjeni - služi kao međunarodna civilna zračna luka otvorena za javni promet i kao baza Hrvatskoga ratnog zrakoplovstva. Zračna luka Zadar jedina je zračna luka u Hrvatskoj s dvije uzletno-sletne staze, što joj omogućuje rad u svim vremenskim uvjetima i čini je najperspektivnijom u državi s aspekta prostornih mogućnosti za širenje i daljnji razvoj.
Značajan rast Zračne luke Zadar u posljednjih desetak godina, a posebno u 2024. godini s 1,6 milijuna putnika, svrstao ju je među tri zračne luke s najvećim rastom putnika u Europi u odnosu na pretpandemijsku 2019. godinu, prema izvještaju ACI Europe. Ovaj uspjeh u velikoj je mjeri potaknut poslovnom strategijom Zračne luke Zadar, koja se oslanja na suradnju s niskotarifnim zračnim prijevoznicima, prvenstveno Ryanairom. Ryanair je u 2023. godini otvorio šest novih linija, a u lipnju 2023. proširio je svoju bazu u Zadru na tri zrakoplova, što je procijenjeno da je generiralo 90 novih radnih mjesta u zrakoplovstvu i neizravno 700 novih poslova u Zadru. U 2024. godini Ryanair je imao ukupno 51 liniju, uključujući šest novih destinacija. I u ovoj godini širi se broj destinacija koje su dostupne iz Zadra pa tako ove godine imamo ukupno 78 linija na 65 destinacija.
Unatoč snažnom rastu prometa, postojeća zgrada putničkog terminala Zračne luke Zadar izgrađena je za optimalan kapacitet od 500.000 do milijun putnika godišnje i doživjela je niz rekonstrukcija, nadogradnji i proširenja, što je prepoznato kao ograničavajući faktor za budući razvoj. Stoga je Zračna luka Zadar pokrenula projekt rekonstrukcije, a 2019. godine raspisan je natječaj za odabir rješenja za arhitektonsko rješenje za novi putnički terminal koji bi predstavljao novi razvojni moment u životu zračne luke i omogućio daljnji značajni rast.
Vizija novog terminala, koju su osmislili arhitekt Ante Kuzmanić i Ivan Jurić, uključuje koncept “zgrade pod jednim krovom” s ciljem preklapanja unutrašnjosti i vanjskog okoliša. Krov je nositelj energetski učinkovitog koncepta i samoodrživih sustava grijanja i hlađenja, kao i unutarnje rasvjete. Projekt uključuje šesterokutne fotonaponske panele na krovu i šesterokutne nosive stupove koji služe višestrukim funkcijama, uključujući prikupljanje kišnice, izmjenu zraka, vertikalnu komunikaciju i uvođenje prirodnog svjetla. Cilj je izgradnja zgrade gotovo nulte energije (nZEB), s minimalno 30% godišnje isporučene energije iz obnovljivih izvora. Zračna luka Zadar teži postati prva “zelena” zračna luka u Hrvatskoj i regiji, koristeći električne autobuse i solarno punjenje zrakoplova.
Osim terminala, značajan dio razvojnog plana čini proširenje parkirališta. Trenutačni kapacitet - više od 50% zauzimaju rent-a-car vozila - nedostatan je za sve korisnike. Planira se izgradnja parkirališta s 1049 mjesta za rent-a-car vozila, modularnim uredima i punionicama za električna vozila, što će značajno povećati neaviacijske prihode.
No, kako bismo diverzificirali djelatnosti na Zračnoj luci i samim time smanjili ovisnost poslovnog rezultata o samo jednoj aktivnosti, planiramo daljnje proširenje stajanke s izgradnjom hangara za servisiranje linijskih zrakoplova C kategorije. Time ćemo dodatno unaprijediti poslovanje značajnom dodanom vrijednošću, koja će se pozitivno odraziti ne samo na financijski rezultat Zračne luke Zadar nego i na gospodarski razvoj cijele regije. Projekt će potaknuti dodatno obrazovanje lokalne radne snage sa specijaliziranim znanjima, kao i razmjenu znanja i razvoj dodatnih uslužnih djelatnosti koje proizlaze iz takvih aktivnosti.
Ono što veseli jest činjenica da su mogućnosti daljnjeg razvoja i rasta neizmjerne. Predviđa se da će Zračna luka Zadar dosegnuti promet od dva milijuna putnika godišnje već 2028./2029. godine, što je znatno optimističnije od prosječnih prognoza EUROCONTROL-a za Hrvatsku, prema kojima je taj broj putnika bio predviđen tek za 2034. godinu. Ovaj brži rast potaknut će, između ostalog, i sinergija s novosagrađenom putničkom lukom Gaženica, koja će postati matična luka za kruzere, privlačeći značajan broj turista preko Zračne luke Zadar.
Ukupno gledano, razvoj zračnog prometa u Hrvatskoj, s posebnim naglaskom na ambiciozne i strateški osmišljene planove Zračne luke Zadar, ključan je za daljnji rast turizma i gospodarstva. Modernizacija infrastrukture, ulaganje u održive tehnologije i prilagođavanje tržišnim trendovima osigurat će dugoročnu konkurentnost i prosperitet hrvatskog zračnog prometnog sektora.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....