Ledo ilustracija
 Dragan Matic/Cropix
Bitka za Ledo

Međunarodni igrači u bitki za poslovno preuzimanje desetljeća u Hrvatskoj

Orkla ASA, Nomad Foods i konzorcij EMMA Capital i J&T Private Equity ušli su u drugi krug pregovora o transakciji teškoj i do 600 milijuna eura
Piše: Marko BiočinaObjavljeno: 02. studeni 2020. 09:32

Potencijalna poslovna transakcija desetljeća u Hrvatskoj - prodaja Leda i ostalih tvrtki iz divizije smrznute hrane Fortenova grupe - polako se približava zaključnoj fazi. Kako doznaje Jutarnji list iz više neslužbenih izvora iz poslovne zajednice, nakon što je prije otprilike mjesec i pol dana krenula u proces prikupljanja inicijalnih, neobvezujućih ponuda, Uprava Fortenova grupe odabrala je tri ponuđača kojima će biti odobreno detaljnije snimanje poslovanja kompanije, nakon kojeg bi trebali podnijeti obvezujuće ponude za preuzimanje. Kako se doznaje, riječ je o norveškoj Orkli, anglo-američkom konglomeratu Nomad Foods i češko-slovačkom konzorciju investicijskih fondova Emma Capital i J&T Private Equity Group.

Nema skrivenih rizika

Iz toga slijedi kako su njihove ponude ocijenjene kao financijski najkvalitetnije, no zasad nema informacija o tome koliko su zainteresirani kupci spremni ponuditi za Ledo. Ni Fortenova grupa, niti bilo koji od ponuđača dosad nisu javno komentirali proces, no Jutarnji list je prije izvještavao - vodeći se nekim sličnim transakcijama u prošlosti - kako bi ciljana valuacija Leda mogla između 10 i 12 puta EBITDA (dobit prije oporezivanja, amortizacije i aprecijacije). U slučaju Fortenovina biznisa sa smrznutom hranom to bi iznosilo između 500 i 600 milijuna eura, a s obzirom na to da su čelnici kompanije prije komunicirali kako će konačna odluka o prodaji biti donesena samo pod uvjetom da ponuđeni uvjeti budu adekvatni, logično je pretpostaviti da se ponude ovih tri ponuđača kreću negdje oko gornjeg praga raspona te valuacije. Koliki će na koncu taj iznos biti, ostaje za vidjeti, iako sugovornici Jutarnjeg lista iz financijskog sektora tvrde kako je malo vjerojatno da bi se iznosi inicijalnih ponuda znatnije mijenjali nakon procesa dubinskog snimanja poslovanja, pogotovo s obzirom na to da su kroz proces izvanredne uprave i vlasničke transformacije bilance tvrtki u tzv. Ledo grupi očišćene od mogućih spornih potraživanja i skrivenih rizika.

Iz perspektive budućeg poslovanja Leda kao dobra vijest svakako se čini spoznaja kako svaki od ova tri ponuđača ima vrlo jasne poslovne interese da dalje razvija biznis i ulaže u njegovo jačanje.

Norveška Orkla vodeći je norveški proizvođač prehrambenih proizvoda i pojedinih kategorija robe široke potrošnje, a u svom portfelju posjeduje više od 100 brendova. Posljednjih godina Orkla se vrlo agresivno širi kroz akvizicije, pokušavajući ojačati horizontalne sinergije između svojih proizvodnih i marketinških platformi. Prije dvije godine kompanija je preuzela vodeći lanac pizzerija u Finskoj, a lani - što je zanimljivo iz perspektive interesa za Ledo - i grčkog proizvođača sastojaka za pekarsku proizvodnju i proizvodnju sladoleda.

Kompanija Nomad Foods, sa sjedištem na Britanskim Djevičanskim Otocima, najveći je europski i treći najveći globalni igrač na tržištu smrznute hrane. Ono što je zanimljivo kod te tvrtke jest što u svom portfelju uopće nema sladoled, pa bi akvizicijom Leda osim preuzimanja dominantne uloge na tržištu zemalja bivše Jugoslavije, dobila i vrlo kvalitetan proizvod koji bi mogla monetizirati kroz svoje već ustanovljene logističke lance u sedam velikih europskih država gdje drži lidersku poziciju u segmentu smrznute hrane.

Emma Capital i J&T, pak, financijski su ulagači već poznati hrvatskoj javnosti. Slovački J&T ima vrlo bogat portfelj ulaganja u Hrvatskoj, od Varaždinske banke i Medike, preko hotela Njivice do riječkog Novog lista, a češka EMMA prije dvije godine je preuzela većinski udjel u najvećoj hrvatskoj kladionici Supersport. Za pretpostaviti je kako bi njihova investicijska strategija u Ledu podrazumijevala određeni vremenski rok u kojem bi se pokušala povećati vrijednost kompanije te konzekventna prodaja uz profit.

Hladan tuš za domaće

Ako su informacije o tri odabrana ponuđača za Ledo točne, one predstavljaju svojevrstan hladan tuš za ambicije zadržavanja jedne od perjanica nekadašnjeg Agrokora u domaćim rukama. Iako ni za te informacije nije bilo službene potvrde, nakon faze podnošenja neobvezujućih ponuda, domaći mediji su spekulirali kako se u "bitku za Ledo" uključila i koprivnička Podravka, a možda i Atlantic Grupa Emila Tedeschija. Ipak, te ponude očito nisu ocijenjene dovoljno financijski jakima, kao uostalom i ponude niza zvučnih globalnih kompanija i investicijskih fondova, poput Unilevera i Mid Europa Partnersa, koji su navodno iskazali inicijalni interes za kupnju Ledo grupe. Može li tu doći do promjene nejasno je, iako pojedini stručnjaci za procese spajanja i preuzimanja s kojima je Jutarnji razgovarao načelno kažu kako su ovakvi procesi otvoreni do trenutka sklapanja ugovora te kako teoretski postoji mogućnost da ponuđači tijekom procesa korigiraju svoje ponude. 

Tko su tvrtke koje snimaju Ledo?

1 Češko-slovački financijaši vole Hrvatsku

Za razliku od druga dva ponuđača, interes konzorcija EMMA i J&T za Ledo nije posljedica želje za okrupnjavanje u sektoru proizvodnje prehrambenih proizvoda. Oba ta fonda su proteklih godina bila iznimno aktivna u investicijama na području Hrvatske, pa potencijalno preuzimanje Leda predstavlja svojevrstan nastavak takve strategije. Danas, kad je ponuda kapitala na financijskim tržištima obilna, ovakve financijske institucije očito nemaju problema s prikupljanjem sredstava za ulaganje gdje je mogući profit viši od prinosa u konzervativnim ulagačkim klasama, poput državnih obveznica. Ledo očito procjenjuju kao takvu priliku.

2 Norveška Podravka se želi širiti

Orkla ASA tvrtka je s oko 18 tisuća zaposlenih i 4 milijarde eura godišnjih prihoda. Dionice Orkle su izlistane na burzi u Oslu, uz tržišnu kapitalizaciju od 10 milijardi dolara. Njezino poslovanje obuhvaća proizvodnju hrane, prehrambenih sirovina konditorskih proizvoda, ali i deterdženata i sredstava njegu doma. Svoje proizvode izvozi u više od 100 zemalja, a strategija kompanije jest da obuhvaća lokalno i regionalno jake brendove u raznim tržišnim kategorijama. U tom kontekstu interes za Ledo je razumljiv, a kako je tvrtka iznimno nisko zadužena (0,9 puta EBITDA) ima dovoljno financijskih resursa da zadovolji apetite Fortenove.

3 Divu smrznute hrane treba sladoled

Nomad Foods kompanija je s oko 4800 zaposlenik i 2,3 milijarde eura godišnjih prihoda. Nastala je na temeljima Iglo grupe, tvrtke koja je pak nastala preuzimanjem dijela biznisa sa smrznutom hranom globalnog prehrambenog diva Unilevera. Nomad je danas lider u smrznutoj hrani na tržištima Velike Britanije, Italije, Njemačke, Švedske, Austrije, Španjolske, Belgije, Portugala i Irske, no u svom portfelju uopće nemaju sladoleda. Kupnjom Leda dobili bi reginalno jak brend, ali s potencijalom daljnjeg širenja i ta činjenica može opravdati spremnost da za preuzimanje Fortenovina biznisa plate relativno visoku cijenu.

Linker
24. studeni 2020 14:28