Usklađivanje

Lutrija za GDPR dala 1,3 mil. kuna, jednako kao sedam drugih javnih tvrtki zajedno

Osim HL-a, prilagodbu je najviše platio HAC, 477 tisuća kuna, a dio tvrtki posao je odradio vlastitim resursima
 Pixsell

Čini se kako je država osiromašila, ali su zato brojne privatne kompanije itekako zaradile na implementiranju famoznog GDPR-a, odnosno usklađivanju s Općom uredbom o zaštiti osobnih podataka.

Mnoge državne tvrtke, naime, za reguliranje svojeg poslovanja u skladu s ovom europskom regulativom posegnule su za izvanjskim tvrtkama, ocijenivši očito kako im na tisuće već zaposlenih državnih i javnih službenika - među kojima i mnogo onih u informatičkim službama - neće biti dovoljne da usklade svoja poslovanja.

U moru brojnih ugovora, međutim, posebno se ističe onaj koji je 17. svibnja, dakle samo osam dana prije nego što je 25. svibnja na snagu stupio GDPR, sklopila državna kompanija Hrvatska Lutrija.

Jedna ponuda

Riječ je bila o ugovoru vrijednom čak milijun i 300 tisuća kuna s PDV-om, za koji je natječaj, prema podacima s Narodnih novina, raspisan tek krajem ožujka, a 16. svibnja odrađeno otvaranje ponuda te odabran izvođača radova.

Na natječaj je bila pristigla samo jedna ponuda koja je ujedno i zadovoljila sve njegove uvjete, a posao je dobio konzorcij tvrtki Diverto d.o.o iz Zagreba i Avola Solutions iz Samobora, obje registrirane za informacijsku sigurnost i računalno programiranje.

Prema podacima iz natječajne dokumentacije, Hrvatska je lutrija od naručitelja zatražila da im odrade poslove čiji se opis protegnuo na čak tri stranice.

Izrada općih akta

Između ostaloga, predmet nabave obuhvaćao je analizu i procjenu trenutnog stanja usklađenosti, izradu prijedloga izmjena poslovnih procesa i računalnih programa, analizu postojećih ugovornih odnosa s partnerima, edukaciju radnika te implementaciju jednog softverskog sustava koji je tvrtka još ranije nabavila.

Pored toga, vanjskom je partneru plaćeno i da izradi interne opće akte tvrtke, definira politiku upravljanja osobnim podacima te “predloži naručitelju sve ostale potrebne radnje kako bi se osigurala usklađenost poslovanja s Uredbom”, a naručitelj je predvidio da se cijeli posao odradi u dvije faze, i to prema rokovima koje će odrediti vanjski partneri.

S obzirom na veličinu posla, Lutrija je odredila da cijeli posao bude gotov u razdoblju od godine dana, a ugovorom je dopušteno da odrađeni posao na kraju bude i nešto manji, ali moguće i veći od onoga kako je početno dogovoreno.

Dakle, daleko iza roka u kojem je zakonski bilo predviđeno usklađivanje s Općom uredbom o zaštiti osobnih podataka, a onda i za dva do deset puta veću cijenu nego što su to platile neke druge državne kompanije.

Od onih koje su nam poslale odgovor, implementaciju GDPR-a najskuplje su platili u Hrvatskim cestama, sve skupa 477 tisuća kuna kroz dva ugovora koja su sklopili s tvrtkama KPMG Hrvatska te Effectus Savjetovanje.

Potom slijede Hrvatske vode koje su za implementaciju GDPR-a izdvojile 198 tisuća kuna bez PDV-a za ugovor s tvrtkom Ostendo Consulting, a ista je firma potom posao usklađivanja odradila i za Hrvatske šume, ali u nešto manjem obimu i za cijenu od 76.600 kuna.

Prema informacijama koje smo dobili od HC-a, ta je kompanija za GDPR vanjskim partnerima dala 179.200 kuna bez PDV-a, a HŽ Putnički prijevoz slične je usluge platio 70.500 kuna.

Autocesta Rijeka Zagreb za GDPR angažirala je također Zavod za informatičku djelatnost Hrvatske te sve skupa platila 112 tisuća kuna. Iz ZG Holdinga i Hrvatske pošte javili su kako su usklađivanje s Uredbom odradili vlastitim resursima pa ispada kako je sedam kompanija za uvođenje GDPR-a zajedno platilo milijun i 400 tisuća kuna, dakle samo stotinjak tisuća kuna više nego Lutrija, s time da su sve tvrtke poslovanje uskladile u propisanom roku, dakle do 25. svibnja ove godine.

Kako su poručili iz Hrvatske Lutrije, postojao je konkretan razlog zbog kojeg je ova državna tvrtka čekala 17. svibnja kako bi sklopila ugovor s partnerima za uvođenje GDPR-a, a to je činjenica da je postupak implementacije Uredbe, pojednostavljeno rečeno, bio nejasan.

Odabir tvrtke

“Naime, čak i u ovom trenutku postoje određene dvojbe u odnosu na sadržaj pojedinih obveza definiranih Uredbom i provedbenim zakonom te je ocijenjeno korisnim postupak nabave provesti u trenutku kad je barem dio dvojbi donekle otklonjen te kad vanjska ekspertiza doista i podiže razinu kvalitete upravljanja zaštitom osobnih podataka”, poručili su iz Lutrije, dodavši kako prije tog termina zapravo nisu niti imali s kime sklopiti ugovor.

“U cilju osiguranja kvalitete donijeli smo odluku kako je korisno postupak provesti u vrijeme kada na tržištu postoje subjekti koji su takve postupke već izvršili u sustavima po kompleksnosti sličnima našem. To ne bi bilo moguće da je postupak proveden ranije s obzirom na to da takvi subjekti jednostavno nisu postojali, uzimajući u obzir činjenicu novosti vezanih za obrade koje se temelje na Uredbi”, poručuju iz Hrvatske lutrije čijem timu pomoć pruža ekipa vanjskih konzultanata od više od deset osoba te jedno odvjetničko društvo.

Kad je u pitanju visoka cijena ove prilagodbe, u HL tvrde kako je ona posljedica kompleksnosti usklađivanja, ali tvrde kako je pritom čak i niža od tržišnih uvjeta.

Koliko su ostale tvrtke platile prilagodbu:

AC – ugovor sklopljen s tvrtkom Zavod za informatičku djelatnost Hrvatska, 179.200 kuna plus PDV

Autocesta Rijeka - Zagreb - ugovor s tvrtkom Zavod za informatičku djelatnost Hrvatske, vrijednost 112.500 kuna

Hrvatske šume – Ostendo Consulting, 76.600 kuna

Hrvatske ceste – dva ugovora, tvrtke KPMG Hrvatska i Effectus savjetovanje, sve skupa 477.750 kunas PDV-om

HŽ Putnički prijevoz – tvrtka Bureau Veritas i RIS d.o.o, vrijednost 70.500 kuna

Hrvatska vode – tvrtka Ostendo Consulting, vrijednost 198.996 kuna

HEP – tri ugovora, od čega jedan s tvrtkom Poslovna inteligencija te dva s tvrtkom Ostendo consulting, sve skupa vrijednost 300.056 kuna

Croatia Airlines - tvrka Borea d.o.o, vrijednost ugovora je niža od 200 tisuća kuna, (točan iznos poslovna tajna)

ZG Holding – posao odrađen vlastitim resursima

Hrvatska pošta – posao odrađen vlastitim resursima

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. kolovoz 2022 08:54