Više od pola stoljeća nakon što se u Jugoslaviji pojavio legendarni bezalkoholni napitak Pipi, splitski brend našao se usred pravnog spora. Naime, prema pisanju više švedskih i njemačkih medija, nasljednici slavne književnice Astrid Lindgren podnijeli su tužbu protiv hrvatskog proizvođača zbog navodne zloupotrebe imena Pipi Duga Čarapa.
Iz hrvatskog Pipija odbacuju optužbe, naglašavajući da "nemaju namjeru, niti su ikad imali, baviti se bilo kakvim poslovnim aktivnostima vezanima uz Astrid Lindgren AB, čiji je primarni fokus izdavaštvo."
Kako navode mediji, obitelj Lindgren reagirala je tek nedavno, kada je hrvatski proizvođač zatražio registraciju brenda Pipi u Švedskoj. Tada su nasljednici otkrili da se u Hrvatskoj već više od pedeset godina prodaje napitak tog imena.
Na službenom LinkedIn profilu tvrtke Pipi Beverages jasno se navodi da je splitski napitak tada doista dobio ime po najpoznatijoj „dugoj čarapi“, buntovnici Pipi iz knjige Astrid Lindgren. Kad je Dalmacijavino 1971. tražilo ime za novi sok od naranče, jednostavan naziv „Nara“ bio je već zauzet, pa su tvorci proizvoda jednostavno odlučili ga nazvati „Pipi“. U to vrijeme nitko nije tražio dopuštenje švedske autorice niti je itko u Jugoslaviji povezivao napitak s književnim likom.
Reklama iz osamdesetih, s Anom Sasso koja izranja iz mora u mokroj majici, pretvorila je Pipi u jedan od najpoznatijih brendova bivše države. Iako se imidž pića kasnije mijenjao, ime je ostalo. No, krajem 1990-ih i početkom 2000-ih Dalmacijavino je izgubilo korak s tržištem. U tranziciji, pod pritiskom uvozne konkurencije i neuspjelih restrukturiranja, tvrtka je tonula u dugove. Godine 2013. otvoren je stečajni postupak, a proizvodni pogoni postupno su zatvoreni. Nakon stečaja, Dalmacijavino je na dražbi preuzeo poduzetnik Marinko Zadro. Pipi sada djeluje pod entitetom Pipi Beverages d.o.o. te se pozicionirao kao nezavisni brend.
"Pipi pripada djeci"
„Pipi Duga Čarapa pripada svoj djeci, ali nitko nema pravo iskorištavati njezino ime za vlastitu dobit“, objasnio je razloge iza tužbe Lindgrenin unuk Olle Nyman.
U splitskom Pipiju, pak, izražavaju iznenađenje. „Nismo primili nikakav službeni sudski dokument, niti postoji poslovni sukob jer se bavimo potpuno različitim djelatnostima“, poručili su iz tvrtke. Naglašavaju da brend Pipi ima registrirane žigove još iz 1980-ih i da u više od 50 godina nitko, pa ni sama Astrid Lindgren, nikada nije osporavao njihovo ime.
„Naša Pipi nikada nije bila zamišljena kao djevojčica s riđom kosom i pjegicama, nego kao dalmatinska djevojka opuštenog duha. Nakon rebrandinga, Pipi je ‘odrasla’ i ima sasvim drugačiji vizualni identitet“, stoji u odgovoru tvrtke.
U Pipiju smatraju da je trenutak tužbe „simptomatičan“, budući da brend posljednjih godina uspješno ulazi na inozemna tržišta, osobito njemačko i austrijsko, te ostvaruje suradnje s međunarodnim partnerima, poput one s novim lancem odjeće Higginsom. Tužba je došla netom nakon što je sklopljeno strateško partnerstvo između Atlantic Grupe i tvrtke Pipi Beverages, prema kojem vodeća hrvatska kompanija preuzima distribuciju kultnog regionalnog bezalkoholnog brenda. Od 1. listopada Atlantic je preuzeo distribuciju Pipi asortimana na hrvatskom tržištu, dok se za slovensko tržište planira preuzimanje u kasnijoj fazi.
„Na jedan način, čak smo i polaskani što smo dospjeli na radar europskih medija. To samo pokazuje da Pipi raste i razvija se“, poručuju iz splitske tvrtke uz prepoznatljivi slogan #bolinasPipi.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....