CIJENE U FOKUSU

Kreće najveća turistička burza, Hrvatska u lovu na turiste: Preskupi smo u odnosu na ostatak Mediterana

Sutra počinje najutjecajniji putnički i turistički događaj na svijetu na kojem se predstavlja i Hrvatska

Sunčani prvi dan studenog gradđani iskoristili za uživanje na splitskim Bačvicama

 Duje Klaric/Cropix

U utorak kreće 44. izdanje turističke burze World Travel Market London, najutjecajnijeg putničkog i turističkog događaja na svijetu na kojem se predstavlja i Hrvatska, a procjena je da će event londonskom gospodarstvu pridonijeti s približno 200 milijuna funti u samo tjedan dana, uz sudjelovanje više od 40 tisuća profesionalaca u putovanju.

Da su nekadašnja predviđanja o odumiranju ovakvih sajamskih okupljanja uživo s razvojem online tehnologija bar dosad bila promašena, govore i nove brojke o porastu broja izlagača na WTM-u od 7 posto ove godine. Predstavlja se više od 4.000 svjetskih turističkih zajednica, hotelijera, prijevozničkih usluga, tehnoloških brendova, udruga...ovo je snažan B2B event na kojem se za ovu godinu procjenjuje da će biti potpisani poslovni ugovori vrijedni više od 2,2 milijarde funti.

Svi oni koriste priliku da posjete London. Prema podacima VisitBritain, putnici koji UK posjete radi sajma u prosjeku potroše 352 funti dnevno, što procjenjuje ukupnu potrošnju posjetitelja od 71 milijun funti. U nedavnom izvješću Deloittea procijenili su da se za svakih potrošenih 1.000 funti generira dodatnih 1.800 funti u izravnoj bruto vrijednosti turizma, što ukupno iznosi navedenih 200 milijuna funti njekcije od WTM London u gospodarstvo.

WTM London procjenjuje da su 82 posto sudionika međunarodni posjetitelji koji troše novac na prijevoz, smještaj i zabavu tijekom svog boravka u gradu. Oko 40 posto posjetitelja provodi tri dana u Londonu za događaj, 33 posto ostaje najmanje sedam dana, a 9 posto najmanje devet dana.

Grčka se nametnula

U konferencijskom dijelu održat će se oko 60 panela, uključujući ministarsku konferenciju i predstavljanje trendova za putovanja u idućoj godini.

Novost u ovoj godini je da se paneli mogu pratiti s audio prijevodom na 60 jezika putem pametnih telefona, vidjet ćemo kako će to funkcionirati. Iako WTM voli pratiti tehnologije, a održivost je već opće poznata tema, u nekim stvarima začuđuju. Novinarske akreditacije tako se i dalje moraju otisnuti na papiru i predočiti na ulazu, a sve akreditirane upozoravaju da na lokaciji nema printera da se to obavi na licu mjesta. Bit će zanimljivo vidjeti koliko će novinara, a vjerojatno i ostalih sudionika WTM-a zato možda ostati kratkih rukava.

Partner ovogodišnjeg sajma je Grčka, zemlja koja jako puno ulaže u promociju na ovakvim sajmovima, uvijek ima ogroman štand i puno izlagača, a za ovu godinu uložili su dodatan trud da se promoviraju kao cjelogodišnje odredište, budući da kao i Hrvatska imaju visoku sezonalnost, s iznimkama kao što je Atena. Osim Grčke turističke zajednice predstavlja se i 80 suizlagača.

Grčka se ujedno spominje kao jedan od glavnih konkurenata Hrvatske u idućoj sezoni, a ključni kriterij više nego ranije postaju cijene i vrijednost za novac.

Britancima smo preskupi

Cijene će stoga sigurno biti među glavnim temama na sastancima koje će hrvatski predstavnici voditi s partnerima s kojima se planiraju sastati. Ministar turizma Tonči Glavina i direktor Hrvatske turističke zajednice Kristjan Staničić sastat će se u utorak s partnerima kao što su ABTA, Jet2.com & Jet2Holidays, Iberia, EasyJet, Bloomberg Media.

Iako se razgovara o idućoj godini, tu su već mnogi poslovi zaključeni, i sudionici koji su odlučili uložiti u dolazak već sa svojim partnerima na veliko razgovaraju o 2026. godini. To je posebno važno za britansko tržište, jer mnogi Britanci u europske destinacije uključujući Hrvatsku stižu preko agencija, u paket aranžmanima. Na štandu HTZ-a je 23 suizlagača, to su tz-i, hotelske kompanije, agencije, a neki su i sami zakupili i posebne štandove uz HTZ-ov.

Prema istraživanju britanskih organizatora putovanja ABTA, Španjolska, Francuska i Italija bile su najpopularnije odmorišne destinacije Britanaca u 2023. godini. U odnosu na 2022. godinu Italija se na ljestvici popela za jednu poziciju, potisnuvši SAD na četvrto mjesto, a najveći dobitnici u odnosu na 2022. su bile Turska i Nizozemska, koje su se u odnosu na 2022. popele za šest pozicija i time uvrstile u TOP 10.

Na toj ljestvici nije Hrvatska, koja je tijekom 10 mjeseci ove godine s britanskog tržišta ostvarila oko 820 tisuća dolazaka i 4 milijuna noćenja. To je 9 posto više u dolascima i 8 posto u noćenjima, i UK je došla na 6. mjesto top inozemnih tržišta s kojih hrvatski turizam ostvaruje najviše dolazaka i noćenja (ispred su Njemačka, Slovenija, Austrija, Poljska, Češka). Za usporedbu, u čitavoj 2019. godini, prije pandemije, Hrvatsku je posjetilo oko 900 tisuća Britanaca koji su napravili 4,6 milijuna noćenja. Britanci najviše posjećuju Dubrovnik, Split, Zagreb, Zadar, Hvar i Rovinj, a od smještaja najčešće biraju hotele visoke kategorije i kvalitetni privatni smještaj.

Već je istraživanje Tomas Instituta za turizam za 2022/2023. pokazalo da je najveća opasnost za privlačenje britanskih turista percepcija Hrvatske kao skupe zemlje. Hrvatska je i dalje value for money destinacija, iako je percipirana kao skuplja od prosjeka Mediterana, Španjolske, Grčke, Malte, Cipra. To je tijekom 2023. bilo dodatno potencirano zbog velikog rasta cijena u ugostiteljstvu, no on se nastavio i u ovoj godini, i bit će zanimljivo čuti što Britanci misle o našim cijenama.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
04. studeni 2024 11:24