‘OPERITE PORIJEKLO‘

Kinezi već naveliko koriste tajne taktike izbjegavanja Trumpovih carina: ‘SAD to sigurno zna. Ne može se previše riskirati‘

Iako ovakva praksa možda privremeno donosi korist, pravnici upozoravaju kako se radi o ozbiljnom kršenju trgovinskih pravila

Ilustracija, kineski policajci promatraju električno vozilo X9 kineskog proizvođača XPeng dok se ukrcava na brod NYK Linea za Tajland tijekom ceremonije u luci Guangzhou, u južnoj kineskoj pokrajini Guangdong

 Pedro Pardo/afp/profimedia/Pedro Pardo/afp/profimedia

Kineske društvene mreže preplavljene su oglasima koji nude usluge „pranja porijekla“, dok Financial Times ističe kako sve češća uporaba ove taktike odražava strah izvoznika da će nove američke carine, koje dosežu do 145 posto, ozbiljno ugroziti njihov pristup jednom od najvažnijih tržišta.

"Carine su previsoke. Međutim, možemo prodati robu susjednim zemljama, a zatim će te zemlje prodavati tu robu Sjedinjenim Državama, čime će se carinski teret smanjiti", izjavila je tom prigodom Sarah Ou, prodajna predstavnica tvrtke Baitai Lighting iz južnog kineskog grada Zhongshan.

Američki zakoni o trgovini jasno propisuju da roba, kako bi mogla biti smatrana proizvodom određene zemlje, mora proći kroz proces poznat kao "značajna transformacija". To podrazumijeva da se u toj zemlji mora dogoditi postupak koji bitno mijenja robu — primjerice, prerada sirovina u gotov proizvod ili dodavanje važnih komponenti koje mijenjaju funkcionalnost proizvoda. Tek tada roba može legalno nositi oznaku da dolazi iz te zemlje i uživati u povoljnijem carinskom tretmanu.

Međutim, izvoznici iz Kine nastoje zaobići ta pravila. Umjesto da u Maleziji doista prerade ili obrade robu, oni je jednostavno prepakiraju, promijene oznake i pribave potvrde o podrijetlu — često lažne ili izdane bez stvarnog pokrića. Takva roba potom se šalje u SAD, gdje se predstavlja kao proizvod Malezije, iako zapravo nije doživjela nikakvu značajnu promjenu. Na taj se način pokušava izbjeći plaćanje visokih carina koje se odnose na kinesku robu.

Iako ovakva praksa možda privremeno donosi korist, pravnici upozoravaju kako se radi o ozbiljnom kršenju trgovinskih pravila. Budući da roba nije prošla potrebnu transformaciju, ovakvo prikazivanje smatra se lažnim deklariranjem podrijetla, što prema američkom zakonu predstavlja carinsku prijevaru. U slučaju otkrivanja ovih manipulacija, američke vlasti mogu zaplijeniti robu, a odgovorne tvrtke izložiti visokim kaznama i pravnim posljedicama.

U konačnici, riječ je o pokušaju izvoznika da administrativnim trikovima i korištenjem trećih zemalja zaobiđu plaćanje visokih carina, premda time ne zadovoljavaju zakonske uvjete koji definiraju pojam "porijekla" robe.

Oglasi na društvenim mrežama

Xiaohongshu, popularna kineska platforma za društveno umrežavanje i e-trgovinu, otvoreno nudi pomoć izvoznicima da robu pošalju u zemlje poput Malezije, gdje će dobiti novu potvrdu o podrijetlu, a zatim biti poslana u SAD.

"SAD je uveo carine na kineske proizvode? Prođite kroz Maleziju kako bi se ‘pretvorili‘ u robu iz jugoistočne Azije!", navodi se u jednom od oglasa objavljenom ovih dana na Xiaohongshu od korisnika pod imenom "Ruby — Treća zemlja za pretovar".

"SAD je ograničio uvoz kineskih drvenih podova i posuđa? ‘Operite porijeklo‘ u Maleziji za nesmetani carinski prolaz!", dodaje se u istom oglasu.

Južnokorejska carinska agencija prošlog je mjeseca objavila da je u prvom tromjesečju ove godine otkrila strane proizvode vrijedne 29,5 milijardi vona (21 milijun dolara) s lažiranim zemljama podrijetla — većinom iz Kine i gotovo svi su bili namijenjeni američkom tržištu.

"Bilježimo nagli porast slučajeva u kojima se naša zemlja koristi kao zaobilazni put za proizvode kako bi se izbjegle carine i druge restrikcije povezane s promjenama trgovinske politike SAD-a", navodi se u priopćenju agencije. "Otkrili smo brojne slučajeve lažnog označavanja kineske robe kao da je korejska."

Ministarstvo industrije i trgovine Vijetnama prošlog je mjeseca pozvalo lokalna trgovačka udruženja, izvoznike i proizvođače da pojačaju provjere porijekla sirovina i ulaznih proizvoda te spriječe izdavanje lažnih potvrda. Tajlandski odjel za vanjsku trgovinu također je predstavio mjere za pooštravanje provjera porijekla proizvoda namijenjenih SAD-u, kako bi spriječio izbjegavanje carina.

image

Ilustracija, Fotografija snimljena 10. siječnja 2024. prikazuje električne automobile namijenjene izvozu koji čekaju ukrcaj na brod "BYD Explorer NO.1", domaće proizvedeno plovilo namijenjeno izvozu kineskih automobila, u luci Yantai, u istočnoj kineskoj pokrajini Shandong.

Str/afp/profimedia/Str/afp/profimedia

Ou iz tvrtke Baitai istaknula je da, poput mnogih kineskih proizvođača, njezina tvrtka izvozi robu pod uvjetima "free on board" (FOB), što znači da kupci preuzimaju odgovornost za proizvode nakon što napuste luku, čime se smanjuje pravni rizik za izvoznika.

"Kupci samo trebaju pronaći luke u Guangzhouu ili Shenzhenu i, čim roba stigne tamo, mi smo svoju misiju ispunili. Nakon toga to više nije naša briga", rekla je.

Prodavači u dvjema logističkim tvrtkama izjavili su za Financial Times kako mogu prevesti robu u Port Klang u Maleziji, odakle će proizvodi biti prebačeni u lokalne kontejnere, promijeniti oznake i ambalažu. Tvrtke su, prema riječima prodavača, povezane s tvornicama u Maleziji koje mogu pomoći u izdavanju potvrda o podrijetlu.

"SAD to sigurno zna. Ne može se previše riskirati, pa ograničavamo količine narudžbi koje prihvaćamo. Malezijska carina nije previše stroga", otkrili su prodavači.

Malezijsko Ministarstvo ulaganja, trgovine i industrije naglasilo je kako je zemlja "nedvosmisleno predana očuvanju integriteta međunarodnih trgovinskih praksi" te da "svaki pokušaj zaobilaženja carina putem pogrešnih ili lažnih deklaracija, bilo da se radi o vrijednosti ili podrijetlu robe, smatra ozbiljnim prekršajem".

"Ako su ti navodi istiniti, pokrenut ćemo istragu i poduzeti potrebne mjere, u suradnji s našom carinom i američkim vlastima", dodali su.

Miješanje proizvoda

Anonimni konzultant, koji savjetuje tvrtke o prekograničnoj trgovini, izjavio je za Financial Times kako je "pranje porijekla" jedna od dviju glavnih metoda za izbjegavanje Trumpovih novih carina. Druga metoda uključuje miješanje skupljih artikala s jeftinijima, čime izvoznici mogu lažno prikazati nižu ukupnu vrijednost pošiljke.

Vlasnik tvrtke za proizvodnju potrošačke robe iz grada Dongguan na jugu Kine rekao je da su mu dva domaća industrijska udruženja predstavila posrednike koji nude "rješenja u sivim zonama" za carinske prepreke.

"U osnovi, ja samo šaljem robu do kineske luke, a oni preuzimaju sve dalje", rekao je vlasnik, dodajući kako su mu posrednici ponudili uslugu za samo pet juana (oko 0,70 američkih dolara) po kilogramu.

"Te agencije kažu da mala i srednja poduzeća poput našega lakše mogu prebroditi udar carina jer uvijek postoje sive zone. Nadam se da je to istina. SAD je veliko tržište — ne želimo ga izgubiti", poručio je

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (0)

Komentiraj

Ovaj članak još nema komentara
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
06. svibanj 2025 13:07