EKOS HOLDING

Jedno od najstabilnijih hrvatskih poduzeća: ‘Država nas je zaboravila! Kao siročad smo...‘

Direktori tvrtki iz branše bili su u Ministarstvu i saznali da ih nema ni u ovoj omotnici


Josip Vojvoda

 Željko Hajdinjak/Cropix

Varaždinski Ekos holding, jedno od najstabilnijih hrvatskih poduzeća, ima novu upravu. Osnivača i čovjeka koji je doveo Ekos na veleprodajni slastičarski tron, Hrvoja Vojvodu, svojedobno i varaždinskog gradonačelnika, na čelu kompanije zamijenio je sin Josip, a najveće su se promjene dogodile u Ekos pekarnici, najvažnijoj tvrtki kćeri Ekos holdinga, koja u njegovim prihodima sudjeluje sa 75 posto.

Prošla je godina završena sa 100,2 milijuna kuna prihoda, godina prije s 80 milijuna, a tvrtka iz godine u godinu raste.

Josip Vojvoda se, za početak, okružio ženama. Kad i njegov otac, u mirovinu su otišli i šefovi koji su s njim gradili tvrtku od 1990. godine. Novi predsjednik morao je izabrati nove ljude. U Upravu Ekos pekarnice imenovao je samo žene, njih četiri, sve su mlađe od 40 godina i sve su "odrasle" u tvrtki. Josip je uvjeren da su nove šefice najbolja ekipa za novi, moderniji Ekos.

Ekos se nedavno upustio u veliki izazov, gradnju modernog pogona u susjednom Međimurju.

Odmetnuti sinovi

- Iz Ekosa godišnje izađe šest tisuća tona kolača, a s novim pogonom ta će brojka biti tri puta veća. Od 2012. godine do danas tvrtka bilježi stalan rast, slastičarski dio je naš temeljni biznis i svi ovdje možemo biti presretni što se bavimo ovim poslom. Slastičarstvo je vrh svake prehrambene industrije i uvijek donosi nešto novo, a i ono što je staro vraća se u modu, ali u novoj izvedbi. Prostora za rad je napretek, a pokazali smo se dobrima u svladavanju novih izazova - govori Josip Vojvoda.

Mlad je, ima 38 godina i suprugu Željku, zaposlenu također u Ekosu, te dvije kćeri, Evu (10) i Vitu (2). Diplomirani je ekonomist i odrastao je u Ekosu. U jednom su se trenutku on i prijatelj, čiji je otac poslovni partner i suvlasnik Ekos holdinga, odlučili upustiti u vlastiti biznis. Osnovali su tvrtku Agrofood i bavili su se prodajom voća i povrća s lokalnih gospodarstva. Išlo im je dobro i kad se tvrtka etablirala na tržištu, "odmetnuti" sinovi prodali su tvrtku Ekos holdingu.

Ekos je po još mnogočemu specifičan. Poduzeće je u stalnom rastu, prihodi su visoki i stabilni, ali tvrtka je na istoj adresi od osnivanja 1990. godine. U staroj, ali obnovljenoj lijepoj secesijskoj jednokatnici, stiješnjenoj između dvije slične iza Varaždinskog placa u središtu grada. U dvorištu je pogon za proizvodnju kruha. Kao da se radi o maloj manufakturi, a ne tvrtki s milijunskim prihodima. Ali baš je taj nepretenciozni šarm ono što razlikuje Ekos od mnogih poduzeća tog ranga. Iako poznat europski igrač u domeni slastičarstva, Ekos je u Varaždinu još poput obiteljske slastičarnice.

Država ih zaboravila

- Puno smo surađivali s Robertom Hromalićem, kupovali od njega recepture i odradio je edukaciju naših slastičara za nove recepte. I inače radimo na stalnoj edukaciji. Prije nekoliko tjedana šest naših slastičarki bilo je na edukaciji u poznatoj slastičarskoj školi Richmond u Luzernu. Svjetski je trend u slastičarstvu veganski, bezglutenski i premium segment, gdje sastojci moraju biti iz provjerenih izvora. Tu se najviše razlikujemo od konkurencije, svaki naš kolač ima RSPO biocertifikat, koji znači da se u uzgajanju kakaa ne zlorabe djeca - kaže Vojvoda.

Sve što radi, Ekos, kao i sva druga pekarska i slastičarska poduzeća, radi vlastitim novcem. Država ih je zaboravila u svemu vezanom za fondove EU. Branša ne može povući ni euro jer ne pripada nikome.

- Pekarstvo i slastičarstvo, očito, nije nikome zanimljivo. Kao siročad smo. S druge se strane čudimo uvoznim, jeftinim proizvodima napravljenima europskim novcem. U Hrvatskoj su, kad su pisali programe, našu branšu izostavili. Aplicirali smo na Ministarstvo poljoprivrede, ali smo trebali dokazati da je kolač proizvod od voća i povrća, što nismo uspjeli. Stoput bih grizao kad vidim da imamo tako kvalitetan proizvod koji se sve više izvozi, a Ministarstvo za nas nema sluha - rezigniran je.

Budući da nisu mogli do poticaja, investiciju financiraju sami, a djelomično su se morali i zadužiti.

Nedavno su direktori svih većih tvrtki iz branše - Ekosa, Team zipa, Čakovečkih mlinova, Dubravice i drugih - zajedno otišli do Ministarstva poljoprivrede. Doznali su samo da kad su pisani programi, pekarska i slastičarska industrija u njih nisu unesene.

- Nema nas ni u novoj omotnici za sljedećih deset godina. Rekli su da im je žao - kaže Josip Vojvoda.

Prije pandemije svaki bolji hotel imao je slastičara, sad zovu nas

Budući da je sve to u slastičarnicama skuplje, Hrvati si kolače Ekosa rado priušte u trgovini. Ekos je, naime, prvi s jednim velikim trgovačkim lancem krenuo u prodaju svježih kolača u obiteljskim pakiranjima. Pritom su u velikim supermarketima otvorili i Ekos cake shop, koji kupcima dobro služi za kratki predah između kupnje i odlaska doma.

Pogon u središtu Varaždina nije imao za to kapaciteta, pa je za retail kupljen ovaj u Gornjem Kraljevcu, uz koji se danas gradi novi. Zemljište je veliko, 8800 četvornih metara, pa će mjesta za širenje, bude li potrebe, biti još.

U početku je planirana cijena bila 37 milijuna kuna, a već je narasla za 3 milijuna.
- U svibnju smo započeli s gradnjom, nakon godinu dana, 17. svibnja ćemo je završiti. Velik su dio komore za hlađenje oko 800 paleta, na 4 Celzijeva stupnja za svježe kolače i minus 25 stupnje za one koje izvozimo. Kompletna rashladna tehnika na bazi je ugljičnog dioksida, a ne freona i amonijaka, pa je ugljični otisak najmanji mogući - ističe.

U međimurskom pogonu danas radi 105 ljudi, a nakon završetka posla slijede nova zapošljavanja. Ekos sada ima ukupno 380 zaposlenih, među kojima i 24 Nepalca. Još od 2012. rade u tri smjene, a cilj su doći na dvije. Sve više kolača izvozimo. Došli smo do 20 posto izvoza, a interes je velik - kaže.

Kolači Ekosa sve više se nude na trpezama sve većeg broja hotelskih kuća.
- Prije pandemije svaki je bolji hotel imao svojeg slastičara. Nažalost, zbog korone i loših sezona, većina ih je morala rezati troškove. 'Halo, Ekos, možete nam poslati kolače', bili su svakodnevni pozivi i tu nam se dogodio bum. Otvorilo nam se još jedno tržište i mislim da bismo mu se trebali u budućnosti bolje posvetiti - zaključuje Josip Vojvoda.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. ožujak 2024 20:37